Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Gerhardt Braun Slovakia k.s.

Pivničné kobky

Drobného 27
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

Material & Technology s.r.o. – M&T

Sídlo Spoločnosti: Čs. Odboje 1044
Dobruška

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

2N® Indoor Compact

2N® Indoor Compact je vnútorná odpovedacia...

2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (výrobca)
2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (distribútor)

VELUX INTEGRA

Elektrické panoramatické strešné okno s...

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o. (výrobca)
VELUX SLOVENSKO spol. s r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

POSUVNÉ DVERE HI-FINITY

Ultra tenký design posuvných dverí HI-FINITY...

Reynaers systems spol. s r.o. (výrobca)
Reynaers systems spol. s r.o. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Povrchové temperovanie betónového jadra

Princíp temperovania betónového jadra spočíva...

REHAU s.r.o. (výrobca)
REHAU s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
18. február 2020
2
1797

Nové Ja

Interiér bytu na bratislavskej Kolibe
Nové Ja
Autori: Ing. arch. Sebastian NagyNávrh: 2019 - 2019Realizácia: 2019 - 2019Adresa: Na varte 2, Bratislava, SlovenskoPublikované: 19. február 2020

Článok pôvodne vyšiel v magazíne Atrium 1/2020 (ročník XVII., vydanie február 2020) na stranách 56 - 63.Text: Elena Alexy

Navrhovať interiér je v podstate intímny akt, pri ktorom dochádza k intenzívnej výmene takmer genetických informácií. Hovorí sa totiž, že bývanie je odrazom osobnosti bývajúceho, no len čo do deja vstupuje architekt, interiér zahŕňa aj jeho Ja, a priemet majiteľovho Ja v jeho vlastnom príbytku tým získava hybridné črty. Rodí sa nová identita s pevným prepojením na osobnosti oboch aktérov.

Výstavný poriadok: pracovná zóna kuchyne je z bieleho Corianu, ktorý presvetľuje celý priestor a evokuje absolútnu čistotu.
Výstavný poriadok: pracovná zóna kuchyne je z bieleho Corianu, ktorý presvetľuje celý priestor a evokuje absolútnu čistotu.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Orech: súčasný mainstream si žiada svetlú dubovú dyhu alebo preglejku, tu zohráva hlavnú úlohu americký orech na stenách, strope i nábytku.
Orech: súčasný mainstream si žiada svetlú dubovú dyhu alebo preglejku, tu zohráva hlavnú úlohu americký orech na stenách, strope i nábytku.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Príbuzenstvo: kúpeľňa je naladená v tom istom duchu ako celý byt. Rozvážny výber ušľachtilých prvkov a materiálov s dominanciou dreva dopĺňa svetlý gresový obklad.
Príbuzenstvo: kúpeľňa je naladená v tom istom duchu ako celý byt. Rozvážny výber ušľachtilých prvkov a materiálov s dominanciou dreva dopĺňa svetlý gresový obklad.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Vonku ako vnútri: lodžia je zariadená ako plnohodnotná miestnosť, povrchy pokrýva «bangkirai», súkromie chráni exteriérový záves.
Vonku ako vnútri: lodžia je zariadená ako plnohodnotná miestnosť, povrchy pokrýva «bangkirai», súkromie chráni exteriérový záves.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Zjednotenie: drevený obklad pokrýva všetky steny s dverami do miestností, ktoré s ním dokonale splývajú bez viditeľných zárubní
Zjednotenie: drevený obklad pokrýva všetky steny s dverami do miestností, ktoré s ním dokonale splývajú bez viditeľných zárubníFoto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina

Ak uvažujeme o tvorbe príbytku v tomto duchu osobnostných interakcií, rola architekta má možno až desivo zásadný dopad na vnímanie vlastného života obyvateľov domov či bytov, ktoré pre nich navrhol. Denno-denný kontakt so schránkou, v ktorej sa odohrávajú rutinné úkony ako spánok, hygiena, domáce práce, ale aj väčšina emocionálne nabitých situácií, preto vôbec nezostáva mimo toho, čo je dôležité. Aj keď si to možno neuvedomujeme, to, čo je v týchto súkromných chvíľach nablízku, tvary, povrchy, svetlo, zvuky, každý predmet, to všetko má dosah na momentálne pocity a subjektívne hodnotenie kvality našej existencie. Známy americký kurátor a kunsthistorik Edgar Kaufmann ml., ktorý sa systematicky zaoberal podstatou dobrého dizajnu opakovane rozvíjal prostú myšlienku, že úlohou dizajnu (vrátane architektúry) je predovšetkým pomáhať dobre žiť. Znie to ako reklamná fráza, ale v skutočnosti tieto slová predstavujú komplex zodpovedne premyslených funkčných, estetických, ale aj etických a psychologických aspektov.

Vedieť ako a prečo

Architekt Sebastian Nagy o sebe isto nepremýšľa ako teoretik architektúry, ale v jeho úvahách o tom, čo je koncept a aký je jeho význam pre kvalitne odvedenú prácu, sa často vyskytuje zmienka o snahe vytvárať prostredie, kde sa bude dobre žiť. To dobré v sebe obsahuje nielen zvládnutie viac menej exaktne merateľného dispozično-prevádzkového, konštrukčného a priestorového riešenia, ale aj značne subjektívny faktor krásy. A najmä konkrétne opatrenia ako v interiéri vytvárať miesta, kde sa človek cíti výnimočne dobre. A aj významne. Jeho interiéry sú preto vždy tak trochu „z lepšej spoločnosti“, hoci tým vôbec nie je myslený okázalý luxus či snobizmus. Práve naopak. Nagy pracuje účelne, bez snahy o diktát aktuálne populárneho imidžu, ktorý budú všetci obdivovať. Baví ho však robiť veci trochu inak, ako je práve v kurze a pritom sa ešte aj neopakovať. To je bez nadšenia a neustálej sebamotivácie úplne nemožné. Všetky spomínané atribúty zahŕňa aj byt v jednom z novších obytných súborov na bratislavskej Kolibe, ktorý navrhol pre kamaráta z detstva. Ale aj akoby pre seba, pretože stopy jeho osobnosti a toho, čo sám považuje za správne, sú tu na každom kroku.

Nežné textúry: vďaka mäkkým a štruktúrovaným povrchom ako je koberec s vysokým vlasom a ľanový záves v spálni vzniklo tiché a pokojné miesto, kde je radosť pobudnúť vo dne i v noci.
Nežné textúry: vďaka mäkkým a štruktúrovaným povrchom ako je koberec s vysokým vlasom a ľanový záves v spálni vzniklo tiché a pokojné miesto, kde je radosť pobudnúť vo dne i v noci.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Izba slobodného pána: práca aj radosti voľných dní sú v tejto miestnosti vždy niečím výnimočným. Pri zmene rodinného stavu netreba veľa a izba získa prívlastok detská.
Izba slobodného pána: práca aj radosti voľných dní sú v tejto miestnosti vždy niečím výnimočným. Pri zmene rodinného stavu netreba veľa a izba získa prívlastok detská.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina

Presvedčenie

V metodike práce, akú Nagy dlhodobo uplatňuje, môžeme nájsť niekoľko zásad: sústrediť sa na podstatné, ctiť praktické remeslo, dbať na proporcie, hrať sa s materiálmi a zúročiť ich prirodzenú krásu, nerecyklovať overené nápady, ale skúšať nové, spájať estetické a účelné, nebyť obchodným konzultantom pri výbere nábytku, ale tvoriť vlastný a najmä vytvárať zmysluplný a logický koncept. Stanoviť si, ako to idem urobiť, prečo a aký to bude mať vplyv na človeka, pre ktorého to robím. A potom už neuhýbať, nepodliehať pochybnostiam či tlakom. Byt na Kolibe pôsobí presvedčivo práve preto, že tu Nagy aj vďaka priateľskej konštelácií mohol pracovať v zmysle svojho najlepšieho Ja. Pri spoločnom definovaní zadania s klientom sa obaja jednoznačne vyhranili voči štýlu, ktorý prekvitá v interiérovej tvorbe na Slovensku, kde sa akousi povinnou jazdou stali biele, betónové alebo na bielo natreté tehlové steny, dubové dyhy či preglejky a drevené alebo liate podlahy. „Majiteľ bytu pracovne cestuje po svete a sám si všimol, že vonku sa k interiéru pristupuje predsa len inak ako u nás. Je tam vyššia akceptácia pestrosti materiálov, snaha o odlíšenie, dôraz na detail aj istý luxus, ale nie v zmysle drahých riešení, no skôr vo význame komfortu. Drevené obklady stien a stropov, tapety so zaujímavou textúrou, textílie, koberce – to všetko sú nástroje, ktorými sa dá dosiahnuť, že v danom priestore chcete tráviť čo najviac času, je vám tam dobre a ani neviete prečo.“ hovorí architekt. V byte preto nie je jediná plocha, ktorá by nebola architektonicky poňatá a ktorá by zostala viac-menej v surovom stave.

Nič: v predsieni je všetko ukryté tak, aby sa vo veľkom, na mieru zhotovenom zrkadle odrážali len krásne povrchy a stropná svetelná línia. Miesto na odkladanie vecí je v zabudovanej skrini s posuvnými čalúnenými dverami.
Nič: v predsieni je všetko ukryté tak, aby sa vo veľkom, na mieru zhotovenom zrkadle odrážali len krásne povrchy a stropná svetelná línia. Miesto na odkladanie vecí je v zabudovanej skrini s posuvnými čalúnenými dverami.Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina

Inštrumentácia

Základom riešenia bytu po jeho drobných dispozičných úpravách (korekcia kúpeľne a toalety a vytvorenie priestoru pre vstavanú skriňu v predsieni) sa stala trojica materiálov, ktoré vlastne aj určujú naturel celého interiéru. Stropy aj steny, ktoré nadväzujú na nábytkové prvky alebo dvere, sú z väčšej miery pokryté obkladom z amerického orecha. Teplý tlmený odtieň s nádychom farby karamelu a vznešená kresba tento materiál predurčujú k tomu, aby dokreslil prívetivú atmosféru prostredia a dodal mu istú úctyhodnosť. Zvyšné steny pokrýva svetlosivá matná tapeta s jemnou plastickou textúrou. „Chvíľu trvalo, kým sa podarilo nájsť vhodnú tapetu, o ktorej som mal pomerne jasnú predstavu. V tapetových štúdiách nám totiž ponúkali rôzne lesklé a výrazné tapety, no po tom, čo som sa sám prehrabával v stohoch vzorkovníkov, som našiel túto nenápadnú tapetu, ktorá rozhodne nepatrila medzi obľúbené. Dnes je medzi našimi klientmi veľmi žiadaná,“ hovorí Nagy. Jej prednosťou nie je len krásny štruktúrovaný akoby tkaný povrch, ale aj schopnosť tlmiť zvuky a nutkavá potreba dotyku. Podobne je na tom aj koberec, ktorý je vlastne úplne všade, okrem vstupnej časti, kúpeľne, toalety a úseku kuchyne. Jeho mäkký povrch s vysokým sivým vlasom reaguje na pohyb a podobne ako zamat vytvára na podlahe rôzne obrazce. Priam láka k priamemu kontaktu a pohládzaniu. Sivú architekt Nagy zvolil aj na ďalšie prvky. Sivé sú ľanové závesy, ktoré lemujú celú obvodovú stenu a navodzujú ilúziu, že zasklené plochy sú omnoho veľkorysejšie než v skutočnosti. A sivé sú aj na mieru navrhnuté čalúnené kusy, ako je rozľahlá sedačka v obývačke či veľkorysá posteľ v spálni. Sivá je dnes kráľovnou, no jej studená krv potrebuje rozvíriť pomocou jemných textúr, ktoré jej pridajú pôvab a vľúdnosť.

Hoci práca, ktorú tu architekt Nagy odviedol je omnoho komplexnejšia a prevrstvenejšia, než len citlivý výber materiálov a dotiahnutie detailov, rozhodujúce je, aké odpovede dostaneme, ak sa opýtame: Je to teda dobré miesto? Žilo by sa nám tu pohodlne? Ako by sme o sebe zmýšľali, keby bol tento priestor našim domovom? Zmenilo by to niečo v našom vnímaní? Pomohlo by to nášmu Ja stať sa lepším? Ak sú odpovede áno, tak došlo k naplneniu, idea nebola len pózou a architektovo Ja môže pokojne spávať.

Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Foto: Sebastian Nagy, postprodukcia a DTP - Tomáš Manina
Pôdorys
Pôdorys

Text: Elena Alexy; Foto: Sebastian Nagy; postprodukcia a DTP - Tomáš Manina

Poloha diela

Ing. arch. Sebastian Nagy
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím