IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Mesto Jihlava otvorilo novú multifunkčnú arénu v centre mesta. Po úvodných hokejových zápasoch sa 8. novembra sprístupnila širokej verejnosti. Východiskom pre športovo-kultúrny areál v blízkosti centra krajského mesta bol návrh ateliéru CHYBIK + KRISTOF, ktorý v roku zvíťazil v architektonickej súťaži.
Nová Horácká multifunkční aréna nadväzuje na pôvodný účel stavby, ktorá od roku 1955 slúžila predovšetkým ako domáci štadión hokejového klubu. Cieľom prestavby bolo vytvoriť na hranici historického centra Jihlavy multifunkčný priestor, oživiť priľahlé ulice aj parky a otvoriť sa okoliu novými funkciami.
Koncept pracuje s otvorenou mestskou štruktúrou. Aréna nevystupuje ako uzavretý solitér, ale ako súčasť väčšieho mestského kampusu. Rozširuje verejný priestor, otvára prízemie smerom k verejnosti a umožňuje priechodnosť medzi ulicou Tolstého s univerzitou, parkom Smetanovy sady a priľahlými ulicami. Poloha v pešej dostupnosti autobusovej aj vlakovej stanice (približne 5 – 10 minút chôdze) znižuje tlak na individuálnu automobilovú dopravu.
„Umístění arény přímo na hranici historického centra Jihlavy představovalo výjimečnou urbanistickou příležitost – arény se v takových lokalitách obvykle nestaví. Od počátku jsme usilovali o to, aby se nová stavba stala přirozenou součástí města: respektovala jeho historický kontext a zároveň přinesla současný městský impuls,” přibližuje ideu projektu architekt Ondřej Chybík.
Hmotové riešenie využíva geometriu ostrouhlých trojuholníkov. Vrcholy fasádnych segmentov podľa slov autorov odkazujú na gotické vertikály historického centra a na symbol červeného ježka z mestského znaku. Heraldická červená farba Dukly a Jihlavy zjednocuje exteriér aj interiér a prepája regionálnu identitu so súčasným architektonickým jazykom.
Fasádu tvorí perforovaný červený hliníkový plášť s výraznou korunou. Vo večerných hodinách sa rozsvieti a vytvára svetelný prstenec, reagujúci na dianie vnútri arény.
Bočné fasády dopĺňajú veľkoformátové autorské ilustrácie s motívmi regiónu, kultúry a športu. Ich autorom je Lukáš Kijonka zo štúdia Times New Realism, ktorý navrhol aj orientačný systém: „Autorský font svými drobnými trojúhelníkovými zářezy reaguje na identitu fasády. Orientační systém je proveden s důrazem na primárně architektonické vyznění budovy – má navigovat, ne dekorovat.”
Interiér, tribúny a vybavenie
Vnútorné usporiadanie tvoria dve úrovne tribún s kompaktnými proporciami, ktoré sprostredkúvajú priamy vizuálny kontakt divákov s hracou plochou. Variabilné výsuvné sedadlá umožňujú jednoduchú zmenu usporiadania z hokejovej arény na koncertný alebo výstavný priestor.
Prefabrikované tribúny z farbeného betónu, priznané konštrukčné prvky a špeciálne navrhnuté sedadlá prepájajú funkciu a identitu objektu. Trojuholníkové motívy a červená farba sú prítomné aj v ich dizajne, ktorý vznikol vďaka spolupráci ateliéru CHYBIK + KRISTOF s Davidom Karáskom: „Dírky i lomení nejsou jen efektní designový detail. Mají akustickou funkci a pomáhají vytvořit příjemnější zvukové prostředí při koncertech i sportovních akcích.”
Energetika a prevádzka
Projekt pracuje s prirodzeným vetraním, optimalizáciou denného svetla a využitím zvyškového tepla z ľadovej plochy. Technické riešenia sú navrhnuté tak, aby podporili prevádzku športovísk, návštevníkov aj verejný priestor v okolí arény.
Nielen aréna
Funkcie komplexu sú rozdelené do dvoch objemov: hlavnej haly a nárožnej budovy. Vďaka tomu môže areál fungovať aj mimo zápasov. Hlavné podlažie arény je vizuálne prepojené s exteriérom cez presklený parter. Nárožná budova s reštauráciou, fanshopom, ubytovaním, posilňovňou a telocvičňou zaisťuje celodennú prevádzku.
Medzi oboma budovami vzniká vďaka modelácii terénu pobytové schodisko. Priestor medzi ulicou Tolstého a parkom Smetanovy sady funguje ako amfiteáter na sedenie, projekcie a neformálne stretnutia. Schodisko zároveň prekrýva technické zázemie a vytvára priestor pre „sieň slávy“ prístupnú z arény aj z fanshopu.
Obe hmoty prepája lávka v najvyššom podlaží, ktorá vedie na strechu arény s bežeckou dráhou prístupnou školám aj verejnosti. Šport sa tak presúva aj do exteriéru.
V parku Smetanovy sady je inštalovaná skulptúra Krištofa Kinteru SOUHRAPROHRAVÝHRA, vytvorená zo zábradlí starého štadióna: „Byť je to socha monumentální velikosti, je zároveň prodyšná, dalo by se říct téměř neviditelná, těžko se fotí, a to mě právě baví, protože u ní musíte stát, musíte si ji obejít, abyste ji pochopili,” hovorí autor. Objekt prepája odkaz pôvodného štadióna s novou arénou.
Kapacita štadióna:
Ateliér: CHYBIK + KRISTOF
Podklady: Linka
Fotografie: Fabrice Fouillet, Lukáš Kenji Vrábel, Pavel Barták, Skyworker