Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Dopravné centrum Lahti, Fínsko

Dopravné centrum Lahti sa nachádza v centre mesta, kde sa stretávajú rôzne druhy verejnej dopravy. Územie v blízkosti železnice, kde sa Dopravné centrum nachádza, bolo v roku 2012 predmetom architektonickej súťaže.
Diela
Red 112.02.2016
7500+5
Dopravné centrum Lahti, Fínsko
Autori: JKMM ArchitectsInvestor: City of LahtiZastavaná plocha: 11 000 m2Návrh: 2013 - 2014Realizácia: 2015 - 2016Adresa: Lahti, FínskoPublikované: 12. február 2016

Na základe jej výsledkov bude plocha zastavaná novými obytnými a kancelárskymi priestormi. Ústredným objektom je dopravný terminál, ktorý sa projektoval predvlani, a tohto roku sa otvoril.

Prinášame aktuálnu informáciu o tom, ako vyzerá centrum teraz v zime po dokončení. A možno ešte zaujímavejší bude výsledok po dlhodobejšom užívaní, keď sa čerstvá meď bude meniť na zelenú a patinovanú. Je nepochybne  zaujímavé pozorovať tento proces prirodzeného starnutia objektov a ich "dozrievania". 

Dopravné centrum spája diaľkové železničné siete s miestnymi autobusovými linkami. Nad Vesijärvenkatu, v tesnej blízkosti vlakovej stanice, bude vybudovaná mostovka. Tu bude umiestnený nový prístrešok terminálu pre medzimestské autobusy. Stará autobusová stanica sa už nebude používať a spoločne s okolitou oblasťou bude prebudovaná na novú mestskú štvrť Ranta-Kartano.

foto: Mika Huisman

Železničná stanica v Lahti je stará, historicky významná budova. Pretože nový prístrešok terminálu bude čiastočne pred budovou stanice, podlieha veľmi prísnym požiadavkám, týkajúcich sa jeho vplyvu na vzhľad mesta. Konštrukcia prístrešku terminálu iniciuje dialóg medzi novým a starým. Jednoduchý, plastike podobný tvar prístrešku zahŕňa históriu tejto oblasti. Hranaté piliere sú rovnobežné s nástupišťami a sú sklonené v zvislej rovine.

foto: Mika Huisman

Okrem prístrešku terminálu zahŕňa Dopravné centrum výťahové veže, podporné stavby, prístrešky autobusovej zastávky a obklady aj osvetlenie nového priestoru pod mostovkou. Tieto prvky, starostlivo navrhnuté a umiestnené, vedú užívateľa pri pohybe po rôznych podlažiach nového Dopravného centra. Spoločne tvoria stavbu, v ktorej je jasná a jednoduchá orientácia aj napriek tomu, že je umiestnená v zložitom prostredí. Stavba tiež spĺňa ďalšie požiadavky na bezbariérovosť Dopravného centra.

Rezy dopravným terminálom
Rezy dopravným terminálom

Z hľadiska mestského prostredia poskytuje Dopravné centrum vysokú kvalitu a súdržný vizuálny dojem. Hlavnými materiálmi sú meď, sklo a hliník. Uniformné povrchové materiály zjednocujú celú oblasť. Strecha a stĺpy sú obložené perforovanou meďou.

foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman

Výťahová veža vedľa prístrešku terminálu používa v oboch vonkajších stenách aj nosných konštrukciách sklo. Jadrom výťahovej veže je výťahová šachta, krytá meďou a medeným drôteným pletivom. Ide o elegantné doplnenie masívnej siluety prístrešku. Dve ďalšie výťahové veže sa nachádzajú v severnej časti areálu. Spoločne s medenými opornými stenami a zábradlím mosta vytvárajú pri výhľade na juh divácky portál. Výťahové veže spájajú nižšiu úroveň ulice Vesijärventie sa severnými krytými zastávkami na Mannerheiminkatu. Priestor pod mostovkou bol obložený vlnitými hliníkovými profilmi. Obvodový plášť tlmí hluk, obsahuje verejné osvetlenie a umožňuje kvalitné prirodzené osvetlenie. Priestor podobný tunelu je vizuálne vycibrený a akusticky príjemný. Všetky časti medzi hlavnými konštrukčnými prvkami - oporné steny, mostné zábradlie, vonkajšie lavičky a steny sú tiež medené.

foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman

Pri návrhu Dopravného centra bola osobitná pozornosť venovaná osvetleniu. Elektrické rozvody, kúrenie, ventilácie a klimatizácie sú skryté vo vnútri konštrukcií. Za perforované medené diely rôznych prvkov boli umiestnené svetelné zdroje, zlepšujúce vzhľad medených častí počas dlhých zimných nocí.

Rez prístreškom
Rez prístreškom
foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman

Poloha diela

JKMM Architects

Súvisiace články

Robert PintérHUBudapest
Vložené
11. február 2016
0
750
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím