Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
11. február 2016
0
667

Dopravné centrum Lahti, Fínsko

Dopravné centrum Lahti sa nachádza v centre mesta, kde sa stretávajú rôzne druhy verejnej dopravy. Územie v blízkosti železnice, kde sa Dopravné centrum nachádza, bolo v roku 2012 predmetom architektonickej súťaže.
Dopravné centrum Lahti, Fínsko
Autori: JKMM ArchitectsInvestor: City of LahtiZastavaná plocha: 11 000 m2Návrh: 2013 - 2014Realizácia: 2015 - 2016Adresa: Lahti, FínskoPublikované: 12. február 2016

Na základe jej výsledkov bude plocha zastavaná novými obytnými a kancelárskymi priestormi. Ústredným objektom je dopravný terminál, ktorý sa projektoval predvlani, a tohto roku sa otvoril.

Prinášame aktuálnu informáciu o tom, ako vyzerá centrum teraz v zime po dokončení. A možno ešte zaujímavejší bude výsledok po dlhodobejšom užívaní, keď sa čerstvá meď bude meniť na zelenú a patinovanú. Je nepochybne  zaujímavé pozorovať tento proces prirodzeného starnutia objektov a ich "dozrievania". 

Dopravné centrum spája diaľkové železničné siete s miestnymi autobusovými linkami. Nad Vesijärvenkatu, v tesnej blízkosti vlakovej stanice, bude vybudovaná mostovka. Tu bude umiestnený nový prístrešok terminálu pre medzimestské autobusy. Stará autobusová stanica sa už nebude používať a spoločne s okolitou oblasťou bude prebudovaná na novú mestskú štvrť Ranta-Kartano.

foto: Mika Huisman

Železničná stanica v Lahti je stará, historicky významná budova. Pretože nový prístrešok terminálu bude čiastočne pred budovou stanice, podlieha veľmi prísnym požiadavkám, týkajúcich sa jeho vplyvu na vzhľad mesta. Konštrukcia prístrešku terminálu iniciuje dialóg medzi novým a starým. Jednoduchý, plastike podobný tvar prístrešku zahŕňa históriu tejto oblasti. Hranaté piliere sú rovnobežné s nástupišťami a sú sklonené v zvislej rovine.

foto: Mika Huisman

Okrem prístrešku terminálu zahŕňa Dopravné centrum výťahové veže, podporné stavby, prístrešky autobusovej zastávky a obklady aj osvetlenie nového priestoru pod mostovkou. Tieto prvky, starostlivo navrhnuté a umiestnené, vedú užívateľa pri pohybe po rôznych podlažiach nového Dopravného centra. Spoločne tvoria stavbu, v ktorej je jasná a jednoduchá orientácia aj napriek tomu, že je umiestnená v zložitom prostredí. Stavba tiež spĺňa ďalšie požiadavky na bezbariérovosť Dopravného centra.

Rezy dopravným terminálom
Rezy dopravným terminálom

Z hľadiska mestského prostredia poskytuje Dopravné centrum vysokú kvalitu a súdržný vizuálny dojem. Hlavnými materiálmi sú meď, sklo a hliník. Uniformné povrchové materiály zjednocujú celú oblasť. Strecha a stĺpy sú obložené perforovanou meďou.

foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman

Výťahová veža vedľa prístrešku terminálu používa v oboch vonkajších stenách aj nosných konštrukciách sklo. Jadrom výťahovej veže je výťahová šachta, krytá meďou a medeným drôteným pletivom. Ide o elegantné doplnenie masívnej siluety prístrešku. Dve ďalšie výťahové veže sa nachádzajú v severnej časti areálu. Spoločne s medenými opornými stenami a zábradlím mosta vytvárajú pri výhľade na juh divácky portál. Výťahové veže spájajú nižšiu úroveň ulice Vesijärventie sa severnými krytými zastávkami na Mannerheiminkatu. Priestor pod mostovkou bol obložený vlnitými hliníkovými profilmi. Obvodový plášť tlmí hluk, obsahuje verejné osvetlenie a umožňuje kvalitné prirodzené osvetlenie. Priestor podobný tunelu je vizuálne vycibrený a akusticky príjemný. Všetky časti medzi hlavnými konštrukčnými prvkami - oporné steny, mostné zábradlie, vonkajšie lavičky a steny sú tiež medené.

foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman

Pri návrhu Dopravného centra bola osobitná pozornosť venovaná osvetleniu. Elektrické rozvody, kúrenie, ventilácie a klimatizácie sú skryté vo vnútri konštrukcií. Za perforované medené diely rôznych prvkov boli umiestnené svetelné zdroje, zlepšujúce vzhľad medených častí počas dlhých zimných nocí.

Rez prístreškom
Rez prístreškom
foto: Mika Huisman
foto: Mika Huisman

Poloha diela

JKMM Architects

Súvisiace články

Robert PintérHUBudapest
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím