IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Ústrednou dominantou najstaršieho slovenského mesta Nitra je Nitriansky hrad, dnes sídlo nitrianskeho biskupstva. Tvorí ho niekoľko stavebných celkov. Jeho jadrom je Bazilika svätého Emeráma, ktorá patrí k najhodnotnejším dielam sakrálnej architektúry na Slovensku.
Bazilika sv. Emeráma vznikla spojením troch stavieb rozličného stavebného slohu. Ide o románsky Kostol sv. Emeráma, Horný a Dolný kostol.
Počas vykonávania reštaurátorských prác v interiéri Dolného kostola v roku 2012 bola objavená freska Smrť a Korunovanie Panny Márie. Vzácna maľba sa nachádza na západnej strane steny oddeľujúcej dolný kostol od románskej kaplnky. Tento priestor bol v čase vzniku diela, pravdepodobne v 14. storočí, hlavným liturgickým priestorom Nitrianskeho biskupstva. Maliarska technika a štýl zaraďuje túto fresku k významným príkladom šírenia podnetov talianskeho trecenta v stredoeurópskom maliarstve. Ide o nadčasové dielo. Zatiaľ čo na území Slovenska sa v tom čase ešte len rozvíjala stredoveká maľba, v tejto freske sa už črtá renesancia.
Freska bola pred zrakmi ľudí ukrytá niekoľko storočí. Dielo bolo donedávna ukryté pod vrstvami omietky za oltárom Snímania z kríža od rakúskeho majstra Jana Perneggera. Oltár datovaný do roku 1662 je najvýznamnejší ranobarokový oltár na Slovensku.
Nitriansky architekt Viktor Šabík bol prizvaný, aby vyriešil architektonický spôsob prezentácie vzácneho nálezu fresky.
Po diskusii s pamiatkarmi sa podarilo presadiť transfer oltára na západnú stenu toho istého priestoru medzi dva epitafy biskupov v blízkosti miesta odpočinku veľkej slovenskej autority kardinála J. Ch. Korca. Reštaurátori pod dohľadom pamiatkarov oltár opatrne rozobrali a premiestnili, čím sa odkryla freska na stene oddeľujúcej starší priestor apsidy.
Prezentovaná freska zobrazuje v ľavej časti umierajúcu Pannu Máriu. Okolo ústrednej postavy sú zhromaždení učeníci, medzi ktorými možno rozpoznať Petra, ktorý má pápežské insígnie. V pravej časti je vyobrazené korunovanie Panny Márie. V hornej časti motívu sa nachádza Veronikina šatka s otlačenou tvárou Krista, ktorú držia anjeli.
Tvorivým vstupom architektov a novým spôsobom prezentácie fresky sa podarilo vniesť do súčasnej barokovej architektonickej kompozície interiéru Dolného kostola jedinečnú stopu niekdajšej gotickej podoby priestoru.
Na severnej stene je odkrytý rad sedílií a pôvodná stredoveká niveleta pod nimi. Ďaľším autorským zásahom bolo nahradenie klenutého dverného otvoru s drevenou výplňou minimalistickým skleneným dverným krídlom. Za dverovým otvorom sa nachádza rameno schodišťa, ktoré bolo postavené v tridsiatych rokoch podľa návrhu Dobroslavy Menclovej.
Podkaldy: Viktor Šabík, BARAK architekti