IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Skromné v materiáloch a nárokoch na realizáciu. Bohaté vo výraze, metaforách, posolstve. Nielen statické a mŕtve, odkazujúce na minulosť. Ale aj živé, aktívne, s pohľadom do budúcnosti.
Pietne miesto venované rodine Grünwaldovcov a obetiam holokaustu sa nachádza v Modre, v časti Kráľová. Pamätník je súčasťou uličnej zástavby, v blízkosti sa nachádza kostol, fara, či pamätník obetiam druhej svetovej vojny. Na pozemku stál pôvodne dom s obchodom, ktorý bol počas vojny arizovaný. Objekty chátrali, až kým evanielická farárka Sidonia Horňanová neprišla s návrhom na zriadenie pietneho miesta holokaustu. Ústredným motívom diela je tragický životný príbeh Grünwaldovcov. Po arizácii majetku bola rodina postupne odvlečená do koncentračných táborov. Prežili iba dve zo siedmich detí Jakuba Grünwalda.
Architekt pracoval už iba s torzom poškodených budov. Do rúk sa mu dostala ruina bez strechy. Záchrana objektov bola nerealizovateľná. Finálne riešenie vznikalo s ohľadom na minimalizáciu nákladov a možnosť svojpomocnej realizácie. Prácu z väčšej časti odviedli dobrovoľníci.
Daniel Bartoš navrhol zvyšky stavby odstrániť a nahradiť ich novotvarom. Sieťová oceľová konštrukcia je čiastočne vyplnená kamenivom z pôvodného objektu. Určujúcou časťou návrhu sa tak stala uličná fasáda, ktorá zachováva pôvodné členenie stavebných otvorov. V ľavej časti prútovej steny tak môžeme čítať otvor pôvodnej brány domu, v strednej časti je vstup do obchodu a ďalej menšie otvory okien do obytných miestností. Okná a dvere sú orámované šambránami z oceľového plechu. Na oknách sa zachovali aj pôvodné kované mreže, ktoré sú tu znova osadené.
Prútová stena je doplnená o porast ťahavých rastlín, čím sa v konečnom dôsledku vytvorí „zelená“ plocha symbolicky odkazujúca na názov projektu Zelený les. Pôvodná ruina sa tak mení na „živú“ stenu meniacu sa v čase, symbolické prepojenie na meniaci sa osud pôvodného domu a jeho majiteľov.
Zvyšná časť domu je prezentovaná plošne. Pôdorysná stopa objektu je znázornená v dlažbe. Dvor bol transformovaný na komunitný priestor pre kultúrne a spoločenské podujatia. Priestor ohraničujú fasády okolitých stavieb a zachovaný múr pôvodného hospodárskeho objektu. Prevládajúcu zeleň prerušujú betónové dlaždice na mieste peších trás. V zadnej časti dvora je vyvýšená terasa. Terénne úpravy sú riešené nízkymi kamennými múrikmi. V ťažisku záhrady je vysadený libanonský céder, ktorý v biblii symbolizuje spravodlivosť.
“Zelený les” nie je len pietnym miestom. V Modre sa podarilo vytvoriť priestor, ktorý pamätá na svoju funkciu, no zároveň žije novým kultúrnym a spoločenským životom.
Podklady: Daniel Bartoš - projektorarchitekti