IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Apartmánové pavilóny v Tatranskej Lomnici z dielne ateliéru Grido tvoria nový celok, nadväzujúci na zázemie lyžiarskeho strediska. Vzhľad piatich objektov, osadených do svahovitého terénu, určujú prírodné materiály - smrekovcové drevo, tatranská rula a antracitová strešná krytina.
Realizáciu predstaví Peter Sticzay-Gromski z ateliéru Grido:
Kedysi pred štyrmi rokmi ma prizval kamarát – statik Stano Polívka – ku spolupráci na projekte súboru apartmánov v Tatranskej Lomnici. Keďže sme už mali istú skúsenosť s touto typológiou priamo v Tatrách, a taktiež aj so špecifickou goralskou náturou v tomto rázovitom regióne, rozhodli sme sa výzvu prijať.
Pozemok sa nachádzal v neuveriteľnej polohe – hneď vedľa sedačky na Skalnaté pleso, s dvoma potokmi a vo výsostne chránenej zóne TANAP-u. To, že si na ňom „vylámalo zuby“ už niekoľko architektov pred nami, sme sa dozvedeli až oveľa neskôr. Zadanie nebolo nijako obmedzujúce – museli sme však naplniť klientovu predstavu, ktorá sa naplnila až vtedy, keď sme prišli so štúdiou. Museli sme sa do nej jednoducho trafiť naslepo.
Štúdia predstavovala ideu rozdelenia ubytovacej kapacity do „menších senníkov“ – pavilónov, a ak to len trochu pôjde, zachovania horskej lúky v jej neopakovateľnej glaciálnej topografii. Aby sme zostali verní rozvoľnenej, no dnes už mestskej urbanistickej štruktúre Lomnice, „zaparkovali“ sme najväčší objem do ulice a poskytli nesúvislej zástavbe kus uličného parteru.
TANAP si korigoval výšku zástavby, sklon striech i rozsah presklenia. Pri komponovaní mierky objektu sme museli čeliť rozhodnutiu, ako naložiť s pomerne veľkými objemami a zároveň zostať kontextuálne primeraní.
Tento boj v Tatrách prehráva už niekoľko generácií architektov. Po vedomej eliminácii funkcionalistického riešenia v štýle zotavovne Morava (Bohuslav Fuchs) zostával k dispozícii už len koloniálny švajčiarsky štýl zakladateľa Gedeona Majunkeho. Do toho sa nám však veľmi nechcelo. Preto sme sa museli vrátiť k pôvodným zdrojom tektonickej farmárskej architektúry, ktorá tu existovala ešte pred Gedeonom. Inšpiráciu sme overovali ako v skanzenoch, tak aj priamymi návštevami pomerne zachovalých hospodárskych gazdovstiev v Ždiari.
Trojpodlažné objekty izolovaných pavilónov, určené predovšetkým na prechodné a čiastočne aj trvalé ubytovanie, nám s narastajúcim tlakom na kapacitu začali spôsobovať vážne starosti. Objekty sme museli horizontálne rozčleniť pomocou rôznych obkladových materiálov, pričom podkrovné mezonety boli „schované“ do strešnej konštrukcie. Najväčší problém nám nakoniec robili štíty, ktoré sme museli doslova „utkať“ ako horské gobelíny. Sú „ksichtom“ objektov – práve do nich sa premietol celý zápas o súčasný charakter a tatranskú identitu.
Charakteristický rozťatý V-profil štítov apartmánových pavilónov, ktorý zdanlivo kopíruje dvojicu štítov (Lomnický a Kežmarský) na ich pozadí, vznikol z potreby zosúladiť strešnú rovinu so zväčšujúcimi sa požiadavkami na pôdorys objektov.
Nakoniec zostalo päť objektov – štyri slúžia ako súkromné apartmány, a ten piaty, umiestnený v uličnej časti, ponúka hotelové ubytovanie. Pod horskou lúkou, ktorou sa dole hrnie poskakujúci potok, sa nachádzajú dve podzemné garáže, ktoré umožňujú komfortný prístup ku každému pavilónu suchou nohou.
Záujem o čo najcitlivejšie umiestnenie objektov na pozemku, ako aj klientov feng-šuej prístup, nakoniec vyústili do zdanlivo náhodného natočenia objektov. Tie tak získali väčšiu slobodu v rámci pozemku, čo umožnilo ich špecifickú kontradikciu k líniám potoka. Aj preto dostal areál názov Elementy, kde každý objekt predstavuje inú entitu – iný živel pentagramu. Päť prvkov, ktoré spolu majú vytvárať harmonické spojenie a nájsť stratenú rovnováhu dnešného sveta. A to je aj filozofia investora, ktorý čakal 20 rokov, aby si splnil svoj sen a postavil na tomto výnimočnom mieste obytné pavilóny, ktoré budú v súlade s harmóniou miesta.
Železobetónové trojpodlažné objekty s podzemnými garážami obsahujú spolu 65 apartmánových jednotiek a hotelových izieb. Na výraze pavilónov sa podieľa najmä obklad z červeného smreku, tatranskej ruly a na streche antracitový falcovaný hliník. Číre sklenené panely zábradlí balkónov majú špeciálnu vnútornú pavučinovú štruktúru, rozpoznateľnú len letiacimi vtákmi. Objekt bol skolaudovaný a otvorený v decembri 2024.
Použité materiály a riešenia:
Strešná krytina od spoločnosti Prefa Slovensko: System Prefalz
Podklady: Autor: Peter Sticzay-Gromski / Grido
Foto: Alexandra Timpau - Alex Shoots Buildings