Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...
Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Materská škola TRAMÍN v bratislavskej Rači predstavuje investíciu z verejných zdrojov, ktorej architektonický koncept reflektuje súčasné potreby predškolského vzdelávania.
Realizáciu ateliéru PANTOGRAPH charakterizuje otvorený, funkčne prepojený priestor s dôrazom na kvalitu prostredia a možnosti budúcej transformácie. Vďaka modulárnej dispozícii umožňuje využitie aj mimo školského režimu – napríklad ako komunitné centrum, priestor pre seniorov či zázemie pre kultúrne a voľnočasové aktivity.
Vnútorné átrium - srdce materskej akoly
Ústredným priestorom materskej školy TRAMÍN je átrium – otvorená zóna, ktorá prepája hlavné časti interiéru a slúži ako priestor pre každodenné aktivity detí. Presklené steny zabezpečujú dostatok prirodzeného osvetlenia a vizuálne prepojenie medzi triedami, herňami a ostatnými funkčnými celkami.
Átrium podporuje voľný pohyb detí, ich vzájomnú interakciu a zapojenie do spoločných činností. Priestor je navrhnutý tak, aby umožňoval neformálne stretávanie, učenie aj hru. Neutrálna farebnosť a použité materiály vytvárajú prostredie vhodné pre sústredené aj kolektívne aktivity.
Okrem funkcie edukačného exteriérového centra slúži átrium aj ako miesto pre rodičovské stretnutia a školské podujatia. Priestor je využívaný na spoločné dielne, prezentácie alebo neformálne komunitné aktivity, ktoré podporujú spoluprácu medzi školou a rodinami.
Prostredie ako súčasť výchovy
Koncept materskej školy vychádza z pedagogického prístupu Reggio Emilia, ktorý vníma prostredie ako neoddeliteľnú súčasť celkového vzdelávacieho procesu. Priestory sú preto navrhnuté tak, aby podporovali sociálne interakcie a rozvoj detí.
Vďaka otvorenej a prehľadnej organizácii sú jednotlivé zóny prepojené do jedného funkčného celku. Rozsiahle presklené plochy vpúšťajú do interiéru denné svetlo a vizuálne spájajú vnútorný svet školy s okolitou prírodou. Deti tak majú možnosť voľne objavovať a spoznávať svoje okolie.
Takto navrhnuté prostredie poskytuje deťom pocit bezpečia a slobody, čo je kľúčové pre ich všestranný rozvoj a tvorivé učenie.
Jedáleň
Jedálenský priestor je koncipovaný s dôrazom na používateľský komfort a bezpečnostné požiadavky pre detských návštevníkov. Veľkoformátové presklené plochy orientované na optimálne svetové strany zabezpečujú primeranú mieru prirodzeného osvetlenia interiéru.
Mobiliár s proporciami prispôsobenými ergonomickým nárokom predškolského veku je riešený ako súčasť jednotného dizajnového konceptu objektu. Vytvára vhodné podmienky pre spoločné stolovanie a rozvoj sociálnych návykov.
Multifunkčný priestor
Priestor je navrhnutý tak, aby plnil funkciu herne aj miesta na odpočinok. Vysoké stropy a rozmerné okná vytvárajú svetlé a vzdušné prostredie vhodné pre rôzne aktivity počas dňa.
Dispozičné umožňuje flexibilné využitie podľa aktuálnych potrieb – od pokojného odpočinku po aktívnu hru. Navyše, priestory tried je možné prepájať a vytvoriť tak väčší otvorený priestor, ktorý umožňuje rôzne formy skupinovej práce a spoločných aktivít.
Interiér
Interiér je navrhnutý s dôrazom na funkčnosť a vizuálnu konzistenciu. Moderné technológie sú integrované tak, aby nerušili celkový výraz priestoru. Opakujúce sa geometrické prvky formujú štruktúru spoločných zón, zatiaľ čo integrované akustické panely zabezpečujú komfortné vnútorné prostredie. Jednotný štýl, farebná paleta a starostlivo zvolené doplnky dotvárajú prostredie bez vizuálneho preťaženia.
Slnolamy
Exteriérové slnolamy sú dôležitým architektonickým prvkom, ktorý chráni interiér materskej školy pred prehrievaním. Okrem regulácie teploty počas letných mesiacov prispievajú tiež k zníženiu energetickej náročnosti budovy. Znižujú potrebu chladenia a klimatizácie, čím významne šetria prevádzkové náklady materskej školy. Zvolené riešenie podporuje zodpovedné hospodárenie s energiami. Vzhľad a jemné tvarovanie slnolamov prirodzene dopĺňa charakter materskej školy.
Fasáda
Fasáda z perforovaného vlnitého plechu obopína kruhový objem ako jemná opona. Budova je prostredníctvom tmavého sokla mierne opticky odsadená od okolitého terénu. Zvolené riešenie necháva vyniknúť geometriu objektu.
Pôdorys
Kruhový pôdorys materskej školy vytvára dynamický a otvorený priestor. V srdci budovy sa nachádza spomínané centrálne komunitné átrium, ktoré spája všetky jej časti.
Hlavná chodba narúša hranice medzi učebňami a átriom, čím podporuje spontánne interakcie detí. Kruhový dizajn zjednodušuje a zlepšuje prepojenia medzi jednotlivými priestormi, umožňujúc deťom slobodne sa pohybovať a objavovať.
Toto riešenie vytvára príjemné komunitné prostredie, v ktorom sa deti môžu plne sústrediť na hru a učenie.
Prepojenie s okolím
Objekt je začlenený do prírodného prostredia prostredníctvom veľkoformátových presklených plôch a kruhového pôdorysného riešenia, ktoré zabezpečuje nenásilný prechod medzi vnútornými priestormi a exteriérom. Kruhová forma stavby umožňuje optimálne vizuálne prepojenie s okolím zo všetkých bodov interiéru. Úpravy okolia boli navrhnuté s dôrazom na zachovanie pôvodnej vegetácie a rešpektovanie prirodzeného charakteru lokality.
Významným environmentálnym aspektom projektu je skutočnosť, že realizácia stavby prebiehala bez akéhokoľvek zásahu do existujúceho stromového porastu, čím sa podarilo udržať všetky pôvodné dreviny.
Flexibilita využitia
Materská škola TRAMÍN je navrhnutá s dôrazom na dlhodobú udržateľnosť a možnosť adaptácie na meniace sa potreby mestskej časti. Dispozičné riešenie objektu vychádza z modulárneho systému, ktorý umožňuje flexibilné usporiadanie interiéru. Triedy možno vzájomne prepájať a vytvárať väčšie priestory pre skupinové aktivity, alebo ich rozdeliť na menšie celky podľa aktuálnych potrieb.
Zároveň projekt počíta s možnosťou budúceho rozšírenia funkčného využitia budovy nad rámec predškolského zariadenia. Architektonická koncepcia zohľadňuje potenciál pre komunitné aktivity – napríklad ako denné centrum pre seniorov, komunitná knižnica, priestor pre záujmové krúžky, coworking alebo malé kultúrne podujatia. Priestory hlavných herní možno v prípade potreby transformovať na spoločenskú sálu alebo rozdeliť na menšie miestnosti pre klubovú činnosť.
Jedáleň s kuchyňou môže v budúcnosti slúžiť ako komunitná jedáleň, kaviareň alebo klubovňa pre miestnych obyvateľov. Takéto uvažovanie presahuje bežnú typológiu predškolských stavieb a vytvára predpoklad na dlhodobé, funkčne variabilné využívanie. Z pohľadu investora ide o efektívne riešenie, ktoré umožňuje reagovať na vývoj demografickej štruktúry a potreby obyvateľstva bez potreby rozsiahlych stavebných zásahov.
Flexibilita návrhu tak prispieva nielen k prevádzkovej efektivite, ale aj k začleneniu školy do života miestnej komunity.
Podklady: PANTOGRAPH
Fotografie: Rastislav Blaško