IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Český rozhlas investoval do rozsiahlej konverzie objektu, ktorý oživil hodnotnú stavbu v historickom jadre Olomouca. Projekt vyzdvihol pôvodné kvality diela, a vniesol do priestoru novú, atraktívnu náplň.
Na pôvodnej úzkej a hlbokej gotickej parcele bol v roku 1911, po demolácii obytného domu s obchodným parterom, postavený obchodný dom pre obchodníka s nábytkom Franza Kleina. Autorom projektu bol architekt Christoph Glaser, ktorý sa inšpiroval obchodným domom Gerngross/Herzmansky vo Viedni.
Z pôvodného “právovárečného” domu (termín vzťahujúci sa na právo varenia piva) bol pred demoláciou zachránený novoveký kamenný vstupný portál, ktorý bol skrátený o spodnú časť a novo osadený v interiéri prvého podlažia. Po vojne bol portál, pravdepodobne kvôli nápisom v nemčine, zamurovaný. Znovuobjavený bol až pri prestavbe v druhej polovici 80. rokov minulého storočia.
V roku 1911 išlo o konštrukčne, prevádzkovo a priestorovo progresívnu stavbu, jednu z prvých realizácií monolitického oceľobetónového skeletu nielen v Olomouci, ale aj v celom Rakúsko-Uhorsku. Od roku 1937 až do povojnového znárodnenia patril obchodný dom brnianskemu výrobcovi a predajcovi nábytku Spojené uměleckoprůmyslové závody.
Pôvodná celopresklená secesná fasáda bola poškodená počas vojny. V roku 1946 bola v duchu neskorého funkcionalizmu purizovaná, pribudol tiež keramický obklad podľa návrhu architekta Jaroslava Česala. Prestavbe sa nevyhli ani priestory na druhom nadzemnom podlaží. Napriek týmto zmenám sa takmer sakrálny charakter centrálneho átria s predajnými ochodzami a horným osvetlením zachoval.
Počas minulého režimu a v 90. rokoch dom slúžil svojmu pôvodnému účelu, prelom tisícročí však priniesol zmenu v spôsobe nakupovania. Využívané bolo neskôr iba prízemie objektu. Na zasklievaciu vodorovnú oceľovú konštrukciu na úrovni tretieho nadzemného podlažia bola ako tepelná izolácia položená minerálna vlna, ktorá znemožnila prirodzené osvetlenie priestoru.
Objekt bolo nutné okrem novej prevádzky Českého rozhlasu prispôsobiť súčasným statickým, požiarnym, tepelno-technickým a hygienickým normám. V priebehu projektovania sa architekti snažili zachovať viditeľnú nosnú štruktúru domu a nenarušiť celistvosť centrálneho priestoru.
Všetky inštalácie sú viditeľné a tvoria výtvarno-technologický dialóg s pôvodnou nosnou štruktúrou. Farebné rozvody priznávajú autori ako novú vrstvu v striktne monochromatickom priestore.
Využitie presklených stien, na viacerých miestach v kontakte s ochodzami, zabezpečuje optické prepojenie priestorov s centrálnym átriom.
V 5. nadzemnom podlaží sa zachovali pôvodné terrazzové dvojfarebné podlahy. Tmavá farba reflektovala trámy železobetónového skeletu prepísané do podláh. S týmto princípom architekti pracovali aj pri nových podlahách na ostatných podlažiach.
Na uličnej fasáde prebehla výmena výplní otvorov - na poschodiach ich autori rozčlenili na symetrické tretiny. Tento rytmus reflektuje nosný trojtrakt budovy a je pre ňu aj po prestavbe charakteristický. Parter sa opäť posunul na uličnú čiaru, pribudlo veľkoplošné presklenie. Keramická fasáda bola očistená a stĺpy v parteri obložené travertínom.
Vodorovné nosné konštrukcie domu museli byť staticky posilnené. Podlaha prízemia musela byť v centrálnej časti nahradená. Zámočnícke prvky boli repasované. Pôvodná konštrukcia svetlíka neumožňovala zasklenie trojsklom. Aby novotvar na jej mieste pôsobil čo najsubtílnejšie, je zvarený z pásoviny do T profilov. Tiahla sú reminiscenciou pôvodných prvkov.
Tvar a proporcie vysielacích štúdií, réžie a samoobslužných štúdií sa podriaďujú priestorovým danostiam pôvodnej skeletovej konštrukcie. Dizajn a materialita štúdií reflektujú požiadavky priestorovej akustiky. Tak, ako v celom objekte, aj tu prevláda biela farba s pásom modrej nočnej oblohy - éteru, ktorým sa šíria rádiové vlny.
Pred kontrolný bod vo vstupnom podlaží situovali architekti priestory obchodu a marketingu. Kontrolný bod je zároveň vstupným bodom do centrálneho átria, kde sa okrem iného konajú komorné predstavenia, výstavy a koncerty pre verejnosť. Na prvom podlaží je umiestnené záložné vysielacie štúdio s réžiou a zasadacia miestnosť.
Druhé nadzemné podlažie využívajú prevádzky súvisiace s hlavným vysielacím štúdiom. O úroveň vyššie nájdeme produkčné štúdio s réžiou. Štvrté nadzemné podlažie zastrešuje manažment a administratívu. Piate poschodie slúži okrem časti s plynovou kotolňou ako rezerva pre budúce štúdiá a služobné byty. Najvyššie technické podlažie so strojovňou vzduchotechniky rekuperáciou a dieselagregátom využíva priestor bývalej strojovne výťahu.
Až do fázy projektu pre stavebné povolenie pracovali architekti s variantom odstránenia zadnej časti budovy za centrálnym priestorom átria. Vzniknutý priestor mal umožniť výstavbu nahrávacej sály s pentagonálnou réžiou na prvom podlaží a v poschodiach umiestnenie štúdií s réžiami v ideálnych proporciách. Rozpočet stavby však neumožnil realizáciu tohto zámeru.
“V průběhu stavebně-technických průzkumů, projekčních prací i při vlastní realizaci bylo fascinující odkrývat, na jak vysoké úrovni byl technický, estetický a řemeslný um našich předků. A na kolik bylo jejich činění před více než sto léty svobodnější, oproštěno od množství dnešních předpisů,” dopĺňajú na záver svoje skúsenosti autori.
Výkresová dokumentácia:
Dobová projektová dokumentácia Christopha Glasera:
Materiály:
Autor: Atelier 38
Podklady: Linka
Foto: BoysPlayNice