Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Otvorená myseľ a neposedná nátura. In memoriam Juraj Koban

Henrieta Moravčíková o nezmazateľnej stope Juraja Kobana na slovenskej architektonickej scéne.
Diskusia
Red 325.06.2024
14490+37
Otvorená myseľ a neposedná nátura. In memoriam Juraj Koban

Neposednosť, tak Juraj Koban charakterizoval svoju pracovnú metódu v jednom z našich spoločných rozhovorov o architektúre.  Žiada sa k tomu doplniť, že tá neposednosť nepramenila z netrpezlivosti alebo nedostatku pokory, ale z Jurajovej novým podnetom otvorenej mysle. Bola to práve tá otvorená myseľ, ktorá ho nútila stále reflektovať aktuálne dianie nielen v oblasti architektúry a umenia všeobecne, ale aj v takých disciplínach ako je matematika či kybernetika. Permanentnej kritickej reflexii podroboval aj vlastnú tvorbu. Juraj Koban bol jedným z tých mála architektov, ktorí sa nebáli formulovať vlastný autorský program. Jeho „personalizmus“ bola jedinečná intelektuálna umelecká koncepcia, ktorá tvorila aj základ programu ateliéru KOPA.

Táto koncepcia, charakterizovaná silnou expresívnou formou a zložitým priestorovým usporiadaním, sa prejavila už v deväťdesiatych rokoch na budove Klubu pre hendikepované deti (1999). Naplno ju však možno sledovať na neskorších dielach z prvého desaťročia nového milénia, ako je hokejový štadión Steel aréna (2007), Univerzitná knižnica TU KE (2007) či bytový dom v košickom Mestskom parku (2007). Juraj Koban vždy zdôrazňoval, že história musí vnímať architektov cez ich jedinečnosť a nie cez príslušnosť ku skupine. Napriek tomu som presvedčená o tom, že práve tento bohatý tvarovo dynamický architektonický jazyk možno súčasne identifikovať ako určujúci aj vo vzťahu k širšej skupine košických architektov. Mám pritom na mysli protagonistov siahajúcich od Ľudovíta Oelschlägera z tridsiatych rokov, cez Pavla Merjavého a jeho diela zo sedemdesiatych rokov až po najmladšiu generáciu reprezentovanú napríklad skvelým Tomášom Borošom. Presne tento autentický architektonický výraz je pritom nielen dôležitou súčasťou košickej identity ale aj významným exportným artiklom (stačí si pozrieť víťazný návrh ateliéru Doxa v súťaži na hvezdáreň v Prostějove z roku 2022). Príslušnosť ku skupine, respektíve ukotvenie v určitom spoločnom myšlienkovom svete zahŕňajúcom celým jedinečný kultúrny kontext Košíc, nepovažujem za nedostatok. Práve naopak, byť súčasťou takej skupiny je silnou stránkou všetkých spomínaných autorov, vrátane Juraja Kobana.

Základným rámcom určujúcim život a dielo Juraja Koban bol ateliér KOPA. Prostý názov KOPA, ktorý vznikol z prvých písmen mien zakladateľov ateliéru, Koban a Pacák, obsiahol samú podstatu existencie oboch týchto mužov. Spolu generovali kopu myšlienok, nápadov, energie, slov, činov. Svoju tvorbu zvykli s určitou iróniou nazývať architektúrou kopy. Na slovenskej architektonickej scéne zanechali nezmazateľnú stopu. V roku 2020 zomrel Štefan Pacák. Minulú nedeľu Juraj Koban.

KOPA sa definitívne minula. A je to ukrutne smutné…

 

Henrieta Moravčíková

Autoportrét Juraja Kobana ktorý vznikol v spolupráci s vnučkou...
Autoportrét Juraja Kobana ktorý vznikol v spolupráci s vnučkou...

Kresba: Archív Henriety Moravčíkovej

Súvisiace články

Vložené
25. jún 2024
0
1449
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím