Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Wienerberger BRICK AWARD 26 pozná nominácie

Medzinárodná súťažná prehliadka, ktorá v dvojročnom cykle oceňuje najlepšie diela postavené z tehly a keramických materiálov.
Diskusia
Red 306.10.2025
7030+11
Wienerberger BRICK AWARD 26 pozná nominácie

Do aktuálneho ročníka BRICK AWARD prihlásili architekti celkom 849 projektov. Z množstva kvalitných realizácii vybrala odborná porota do užšieho výberu 50 nominácií. Do finálovej päťdesiatky sa bohužiaľ nedostal žiadny zo slovenských projektov. 

Vysoký počet prihlásených diel svedčí o popularite keramických materiálov i samotnej súťaže. Hoci bienálnu súťažnú prehliadku organizuje spoločnosť Wienerberger AG, o výsledkoch nerozhoduje použitie jej produktov. Porota hodnotí výlučne architektonické kvality diel, ktorých významnú časť tvoria keramické materiály.

Ocenenie sa udeľuje v piatich kategóriách:

  • Feeling at home – rodinné domy a menšie projekty,
  • Living together – mestské obytné súbory,
  • Working together – komerčné a priemyselné budovy,
  • Sharing public spaces – verejné budovy a priestory,
  • Building outside the box – inovatívne riešenia.

Tohtoročný výber finalistov ocenenia BRICK AWARD zahŕňa 50 projektov z 21 krajín a piatich kontinentov. O nomináciách rozhodla odborná porota v zložení: novinár a autor Wojciech Czaja, keramička, dizajnérka a architektka Maria Gasparian, a architektka a zakladateľka Centra architektúry Slovinska Špela Kuhar.

Víťazov súťaže BRICK AWARD 26 vyberie medzinárodná porota zložená z architektov a dizajnérov:

  • Gabriela Carrillo, spoluzakladateľka štúdia Colectivo C733
  • Christine Conix, spoluzakladateľka štúdia Conix RDBM
  • Jens Linnet, spoluzakladateľ štúdia BOGL
  • Traudy Pelzel, spoluzakladateľka štúdia MAP studio
  • Eduardo Mediero, zakladateľ štúdia HANGHAR

Slávnostné odovzdávanie cien sa uskutoční 11. júna 2026 vo Viedni.

Shafagh Tomb, Iran – 35-51 Architecture office © 35-51 Architecture office
Shafagh Tomb, Iran – 35-51 Architecture office © 35-51 Architecture office
Shafagh Tomb, Iran – 35-51 Architecture office © 35-51 Architecture office
Shafagh Tomb, Iran – 35-51 Architecture office © 35-51 Architecture office

Do finálového výberu sa napríklad dostala z Blízkeho východu hrobka Shafagh v malom iránskom meste Ardakan. Stavba zaujme obrátenou kupolou a nápismi, ktoré voľne plynú po jej povrchu. Tradične súkromný monument hrobky sa v tomto prípade stáva prívetivým verejným priestorom a vstupnou bránou na cintorín. 

V Ázii sa medzi finalistami ocitla Aga Khan Academy v bangladéšskej metropole Dháka. Komplex pozostáva zo série štvorpodlažných budov obložených tehlou, ktoré sú umiestnené do hustej mestskej zástavby pri diaľnici. Budovy sú zasadené do zeleného exteriéru, ktorý vytvára bariéru od rušného okolia a vytvára zóny určené na hru aj vzdelávanie.

V indickom meste Chennai sa do výberu dostala administratívna budova továrne Metallic Bellows – jednopodlažná tehlová stavba inšpirovaná miestnymi tehelňami a pôdou bohatou na hlinu. Projekt sa zameriava na zníženie emisií CO₂ obmedzením použitia betónu. Využíva sa tu tradičná stavebná technika „jack arch“ s nosnými a obvodovými trámami, vďaka čomu pôsobí tehlová konštrukcia ľahko a vzdušne. 

Shatotto architecture for green living  @ Sarker Protick
Shatotto architecture for green living @ Sarker Protick

Medzi najvýraznejšie projekty z Číny patrí Múzeum hliny UCCA v meste Yixing, navrhnuté ateliérom Kengo Kuma & Associates. Jeho charakteristická strecha je tvorená sériou vrcholov, ktoré odkazujú na neďalekú horu Shushan. Štúdio opisuje stavbu ako „obrátenú škrupinovú konštrukciu vytvarovanú virtuálnymi sférami“. Konštrukcia je pokrytá 3600 kusmi ručne vyrobených keramických glazovaných tehál v tmavohnedých a svetlohnedých odtieňoch, ktoré reprezentujú farebné zmeny pri vypaľovaní keramiky.

Severnejšie, smerom k Pekingu, sa medzi finalistami ocitlo aj trojpodlažné kníhkupectvo Tianjin Zhongshuge, ktorého dizajn je založený na „vlnách“ z tehál navrhnutých na mieru a kovových prvkov.

V Európe navrhlo holandské štúdio Studio RAP „vlnovitú“ fasádu kompletne obloženú 3D tlačenými keramickými obkladovými tehlami. Nachádza sa v historickej nákupnej ulici P. C. Hooftstraat v Amsterdame.

V Nemecku sa na oveľa väčšej ploche použila vypaľovaná hlina vo forme glazovaných panelov s jemnou, nepravidelnou vertikálnou štruktúrou na fasáde budovy elektrárne Leipzig Cogeneration Plant.

V Slovinsku prešla bývalá priemyselná hala v Ľubľane premenou na dočasné divadlo, pričom projekt sa zameral na recyklované a opätovne použiteľné materiály. Viditeľné hlinené bloky boli natreté striebornou farbou.

Ceramic House, Netherlands - Studio RAP © Riccardo De Vecchi
Ceramic House, Netherlands - Studio RAP © Riccardo De Vecchi
Ceramic House, Netherlands - Studio RAP © Riccardo De Vecchi
Ceramic House, Netherlands - Studio RAP © Riccardo De Vecchi

Téma opätovného využitia materiálov sa objavila aj v projekte Park Hill v Sheffielde vo Veľkej Británii, kde obytný komplex dostal novú podobu vďaka betónu s otlačenou štruktúrou debnenia, ktorý bol doplnený jemným tehlovým murivom. Obnovené tehlové prvky vizuálne definujú jednotlivé „ulice v oblakoch“ a farby balkónov boli zvolené tak, aby ladili s odtieňmi tehál.

V Austrálii sa medzi finalistami ocitlo Múzeum Holokaustu v Melbourne, kde sa na fasádu použilo približne 25 000 tehál – kombinácia hlinených tehál v odtieni Ceniza a sklenených tehál Poesia. Fasáda je usporiadaná do jemného vzoru „hit-and-miss“. Výslednú, mohutne pôsobiacu kompozíciu otvára vizuálne aj fyzické prepojenie s dianím v budove, denným svetlom a komunitou.

Z Mexika zaujal porotu projekt výrobného areálu tequily Clase Azul La Hacienda Jalisco, kde sú sklady a administratívne priestory ukotvené do vulkanickej krajiny použitím miestnej keramiky a kameňa získaného pri výkopových prácach.

V Brazílii vznikla budova White Bricks House (Dom z bielych tehál) prostredníctvom remeselných techník a pohľadového plného muriva natretého na bielo. Rôzne rozostupy medzi tehlami vytvárajú odstupňované úrovne súkromia v jednotlivých miestnostiach.  

White Bricks House – Brazil – Bloco arquitetos ©Joana Franca
White Bricks House – Brazil – Bloco arquitetos ©Joana Franca

Medzi finalistov z USA sa zaradil aj projekt 64 University Place – jedenásťpodlažná obytná budova v newyorskej štvrti Greenwich Village, ktorá sa vyznačuje ručne kladenou tehlovou fasádou, oblúkovými oknami a pilastrami usporiadanými do pravidelnej mriežky. Dizajn spája historické prvky z okolia s modernými detailmi. Fasáda z tehál je dôkazom precízneho remesla.

Na svahoch Steenberg Ridge v Kapskom Meste v Juhoafrickej republike sa na pozemku s rozlohou 4000 m² nachádza Mountain House. Architektonická kompozícia využíva striedmu paletu materiálov, ktoré odrážajú farby a textúry okolitej krajiny.

 

 

BRICK AWARD 26  - kompletný zoznam finalistov:

 

Feeling at home

Blockmakers Arms, London, UK, by Erbar Mattes

 

Ca na Birgit, Calvià, Spain, by TEd'A arquitectes

 

House 1616, Barcelona, Spain, by Harquitectes

 

Kurth Residence, Liège, Belgium, by Olivier Fourneau Architects

 

Los Guayabos, Cuernavaca, Mexico, by Rodriguez + De Mitri

 

Manel and Montse House, Sant Esteve de Palautordera, Spain, by Obo Estudi Arquitectura

 

Mountain House, Cape Town, South Africa, by Chris van Niekerk

 

Valley House, Torres Vedras, Portugal, by Volume - Architecture Lisbon Studio

 

Verandah House, Nhavi Sandas, India, by studioPPBA

 

Villa BW, Vught, Netherlands, by Mecanoo

 

White Bricks House, Brasilia, Brazil, by Bloco Arquitetos

 

Living together

11 social housing units, Palma, Spain, by Carles Enrich Studio

 

64 University Place, New York, USA, by Kohn Pedersen Fox

 

Social and urban infill project, Kortrijk, Belgium, by MAKER architecten

 

Fixfabriken Spanjoletten, Gothenburg, Sweden, by Olsson Lyckefors Arkitekter

 

Luise 19E, Werder, Germany, by undjurekbrüggen

 

O 14, Madrid, Spain, by BURR STUDIO

 

Park Hill Phase 2, Sheffield, UK, by Mikhail Riches

 

Social Atrium - 54 dwellings in the Besòs, Barcelona, Spain, by Peris + Toral Arquitectes & L3J

 

Working together

Leipzig Cogeneration Plant, Leipzig, Germany, by Atelier ST

 

Firemen tower in Vall d'Hebron, Barcelona, Spain, by Carles Enrich Studio

 

Håndværkskollegiet i Horsens, Horsens, Denmark, by Cubo Arkitekter & Danø Architecture

 

Lindemans Brewery, Sint-Pieters-Leeuw, Belgium, by A2D architects

 

Metallic Bellows Factory Office, Chennai, India, by KSM Architecture

 

Mezcal Production Palenque, Jiquilpan de Juárez, Mexico, by Estudio ALA

 

Recast | Lao Ding Feng Beijing, China, by Neri&Hu Design and Research Office

 

Sara Weill-Raynal nursing home, Paris, France, by Avenier Cornejo Architectes

 

Substation Ijburg, Amsterdam, Netherlands, by Powerhouse Company

Warehouse/offices for Clase Azul La Hacienda Jalisco, Tepatitlán, Mexico, by Atelier ARS

 

Sharing public spaces

Academia Atlas, Zapopan, Mexico, by Sordo Madaleno

 

Aga Khan Academy, Dhaka, Bangladesh, by Shatotto & Feilden Clegg Bradley Studios

 

Đạo Mẫu (Mothergoddess) Museum & Temple, Hanoi, Vietnam, by arb architects

 

District school Kirchwerder, Hamburg, Germany, by Thomas Kröger Architekten

 

Het Steen Antwerp, Antwerp, Belgium, by noAarchitecten

 

La Chênaie Public School, Saint Etienne de Montluc, France, by RAUM

 

Melbourne Holocaust Museum, Melbourne, Australia, by Kerstin Thompson Architects

 

Mercado Nicolas Bravo, Quintana Roo, Mexico, by Aidia Studio

 

Park Brialmont, Antwerp, Belgium, by CLUSTER landscape & urbanism

 

Performing Arts Centre Brighton College, Brighton, UK, by krft    

 

Primary School Edison, Antwerp, Netherlands, by Korteknie Stuhlmacher Architecten

 

Schoenenkwartier Shoe Museum, Waalwijk, Netherlands, by Civic Architects

 

Temporary space for Slovenian National Theatre, Ljubljana, Slovenia, by Vidic Grohar Arhitekti

 

UCCA Clay Museum, Yixing, China, by Kengo Kuma and Associates

 

Building outside the box

Ceramic House, Amsterdam, Netherlands, by Studio RAP

 

Endless Brick Playground, Hangzhou, China, by China Academy of Art

 

La Cruz 13-40, Cuenca, Spain, by Taller Alexis Schulman & Surreal Estudio

 

Mary‘s Mantle Chapel, Freising, Germany, by Brückner & Brückner Architekten

 

Shafagh Tomb, Ardakan, Iran, by 35-51 Architecture Office

 

The Lady, Amsterdam, Netherlands, by Dok architecten

 

Tianjin Zhongshuge, Tianjin, China, by X+Living Architecture and Interior Design

Súťažná prehliadka Brick Award vznikla v roku 2004. Prvým laureátom hlavnej ceny sa v roku 2004 stal Josef Pleskot z Českej republiky za riešenie priechodu valom Prašného mostu. V nasledujúcich rokoch putovala hlavná cena do Maďarska, Nemecka, Lichtenštajnska, Južnej Afriky, Thajska, Španielska, Rakúska, Veľkej Británie, Švajčiarska, či Poľska. Posledný víťaz z roku 2024 pochádza z Írska. V roku 2012 bodovalo aj Slovensko. V kategórii "Premena" zvíťazil architekt Pavol Paňák s premenou ruiny tehliarskej pece v Čachticiach na vlastný ateliér. O dva roky neskôr bol sám súčasťou odbornej poroty Brick Award. 

Všetkých 50 nominovaných projektov nájdete na web stránke www.brickaward.com. Informácie o súťaži sú zverejnené aj na www.wienerberger.sk.

Súvisiace články

Vložené
3. október 2025
0
703
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím