Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

PREFA Slovensko s. r. o.

Ladislava Dérera 2749/2
Bratislava - mestská časť Nové Mesto

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
11. október 2022
0
686

Vláknocement - sériová výroba aj dizajnové solitéry

Pohľad do histórie materiálu, výroby a súčasných aplikácií.
Vláknocement - sériová výroba aj dizajnové solitéry

História vláknocementových dosiek siaha do roku 1894. Ludwig Hatschek, Rakúšan pôvodom z Moravy, vtedy vo svojej továrni Ersten österreichisch-ungarischen Asbestwarenfabrik Ludwig Hatschek v Hornom Rakúsku zmiešal 90% cementu a 10% azbestových vlákien s vodou a zmes spracoval na stroji na výrobu kartónu. Vznikol tak materiál, ktorý sa v stavebníctve presadil najmä vďaka svojej odolnosti, trvácnosti a tvárnosti. V 50. rokoch boli napríklad architekti Walter Gropius, priekopníkmi využitia vláknocementových dosiek v systéme odvetrávanej fasády. Za spomenutie stojí tiež práca dizajnéra Willyho Guhla, ktorý potenciál materiálu v roku 1954 pretavil do realizácie slávneho hojdacieho kresla "loop chair", alebo Ludwig K. Walser a jeho taburetka G59...

Loop chair Willyho Guhla vyrába Swisspearl ako dizajnový kúsok aj dnes...
Loop chair Willyho Guhla vyrába Swisspearl ako dizajnový kúsok aj dnes...
...rovnako ako  taburetku Ludwiga K. Walsera, ktorú spoločnosť oživila pri príležitosti znovuotvorenia múzea dizajnu v Zürichu.
...rovnako ako taburetku Ludwiga K. Walsera, ktorú spoločnosť oživila pri príležitosti znovuotvorenia múzea dizajnu v Zürichu.
Proces výroby stále zahŕňa nezanedbateľný podiel ručnej práce.
Proces výroby stále zahŕňa nezanedbateľný podiel ručnej práce.

Pôvodný materiál sa aj vďaka svojej požiarnej odolnosti a mrazuvzdornosti tešil všeobecnej obľube. Na našom území najmä v podobe azbestocementových strešných šablónn. V 80. rokoch minulého storočia, kedy už boli všeobecne známe škodlivé účinky voľných azbestových vlákien, začali azbest nahrádzať napríklad celulózové alebo sklené vlákna. Medzi priekopníkov v tomto smere patrila aj jedna z prvých výrobných prevádzok na vláknocement v švajčiarskom meste Niederurnen. Továreň, založená v roku 1903, je dnes centrálou dnešnej Swisspearl Group, ktorá stále pracuje na vývoji materiálu a optimalizácii výrobného procesu. Testy a výroba vláknocementových dosiek, v ktorých azbestové vlákna úplne nahradila buničina a syntetické vlákna (PVA), sa tu rozbehla v 80. rokoch. 

 

Ako prebieha výroba vláknocementových panelov a produktov?

Cesta k finálnemu produktu začína v Niederurnene vykládkou vagónov s cementom, balíkmi buničiny a polymérovou tkaninou. Prvým krokom v samotnom procese výroby je rozpustenie balíkov buničiny vo vode. Zmes sa následne melie na požadovanú jemnosť. Proces pokračuje pridaním polymérových vlákien, pričom všetko prebieha za stáleho miešania v rozmerných valcových kadiach, kde sa jednotlivé zložky postupne previažu. Poslednou pridanou zložkou je cementová zmes, ktorá odštartuje proces tuhnutia, a vo výsledku tvorí až 72 percent objemu výsledného produktu. Do zmesi sa v niektorých prípadoch pridávajú tiež farebné pigmenty.

Celulóza
Celulóza
+ syntetické vlákna (PVA)
+ syntetické vlákna (PVA)
Zmes vody celulózy a syntetických vlákien, ktorá čaká na pridanie cementu
Zmes vody celulózy a syntetických vlákien, ktorá čaká na pridanie cementu

Kľučový krok vo výrobnom procese ostáva v princípe nezmenený už viac ako sto rokov. Na hladine suspenzie rotujú valcové sitá, na ktoré prilne vrstva zmesi s hrúbkou približne 0,9 mm. Tá následne, (podobne ako pás filmu) ovíja formátovací valec. Tento proces trvá 20 až 100 sekúnd, v závislosti od požadovanej hrúbky a formátu panelu. Priemer valca určuje výslednú dĺžku panelu, ktorý je po dosiahnutí zodpovedajúcich parametrov oddelený reznou čepeľou. Maximálny štandardný rozmer je 3 050 × 1 250 milimetrov. V tomto bode vláknocement stále obsahuje veľa vody a proces tuhnutia je stále v plnom prúde.

Proces vrstvenia zmesi na formátovací valec
Proces vrstvenia zmesi na formátovací valec


V tomto kroku sa proces vetví. 


V prípade štandardných panelov nasleduje hromadné lisovanie, s oceľovými plechmi ako medzivrstvami, aby sa uvoľnila prebytočná voda. Obsah vody v materiáli sa tým zníži z 28 na 15 percent, pričom cement ďalej tvrdne chemickou reakciou s vodou. Materiál má dostatok času na hydratáciu a tuhnutie. Po troch týždňoch tuhnutia zostáva obsah vody len na úrovni 7 až 8 percent a panely sú pripravené na ďalšie spracovanie. Ďalej sa panely sušia v peci. Na rozdiel od autoklávovaného vláknocementu, ktorý sa vytvrdzuje parou v autokláve, je vláknocement sušený na vzduchu menej porézny a dá sa ľahšie spracovať.

Panely v lise vzájomne oddeľujú oceľové plechy.
Panely v lise vzájomne oddeľujú oceľové plechy.
Pohľad na desaťtonový lis
Pohľad na desaťtonový lis
Rezanie a balenie panelov s finálnymi rozmermi.
Rezanie a balenie panelov s finálnymi rozmermi.

V prípade výroby dizajnových atypov a zákazkovej produkcie nastupuje klasické remeslo a ručná práca

Tvárny materiál je ručne vkladaný do foriem, ktoré umožňujú pretvoriť pláty na komplikované priestorové prvky. Atypické elementy fasád, mobiliár, záhradné sedenie, alebo dokonca zariadenie interiéru… Fantázii sa medze nekladú. Možnosť pracovať s organicky tvarovanými povrchmi a subtílnymi formami je už dekády inšpiráciou pre architektov a dizajnérov.

Ako príklad môže slúžiť atypická fasáda multikina, realizovaná v rámci komplexu Mall of Switzerland v švajčiarskom Luzerne.

Atypická fasáda ako zjednocujúci prvok...
Atypická fasáda ako zjednocujúci prvok...
...pracuje shrou svetla a tieňa
...pracuje shrou svetla a tieňa
Pri pohľade z blízka je čitateľný raster, ktorý tvorí dvojica vodorovne odzrkadlených prvkov. Mriežka z ťahokovu, ktorá prekrýva stavebné otvory, prispieva k zjednoteniu monobloku fasády.
Pri pohľade z blízka je čitateľný raster, ktorý tvorí dvojica vodorovne odzrkadlených prvkov. Mriežka z ťahokovu, ktorá prekrýva stavebné otvory, prispieva k zjednoteniu monobloku fasády.
Narezaný, ale stále tvárny materiál je najprv navinutý na rolku.
Narezaný, ale stále tvárny materiál je najprv navinutý na rolku.
Hrúbka materiálu umožňuje pomerne jednoduchú manipuláciu pri vkladaní do atypickej formy.
Hrúbka materiálu umožňuje pomerne jednoduchú manipuláciu pri vkladaní do atypickej formy.
Ručná práca je stále nepostrádateľná...
Ručná práca je stále nepostrádateľná...
Transport hotového dielca.
Transport hotového dielca.

Celý proces realizácie atypickej fasády zachytáva nasledujúce video:

902
Youtube

Firma pri realizácii mobiliáru a dizajnových solitérov spolupracuje aj s mladými dizajnérmi.

Z výroby dizajnového sedenia
Z výroby dizajnového sedenia
Stolík Hocuspocus / Fries & Zumbühl
Stolík Hocuspocus / Fries & Zumbühl
Modulárne sedenie Dune / Rainer Mutsch
Modulárne sedenie Dune / Rainer Mutsch
Policový systém Tetris / Fries & Zumbühl
Policový systém Tetris / Fries & Zumbühl
Dizajnové sedenie Trash Cube / Nicolas Le Moigne - alebo ani odrezky nevyjdú na vnivoč...
Dizajnové sedenie Trash Cube / Nicolas Le Moigne - alebo ani odrezky nevyjdú na vnivoč...

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou: Swisspearl

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím