Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Vjazd do Bosruckého tunela, Bosruck, Rakúsko

Dielo, ktoré môže byť príkladom, ako by sa malo pristupovať aj k utilitárnym dopravným stavbám. V Rakúsku je to už niekoľko rokov bežná prax. Aj zdanlivo nepodstatné projekty, ako vjazd do tunela, sa riešia na základe architektonických súťaží - ako diela nielen technické, ale ako diela podieľajúce sa významným spôsobom na kultúrnom obraze krajiny.
Diela
Red 330.07.2017
15750+26
Vjazd do Bosruckého tunela, Bosruck, Rakúsko
Autori: Peter Riepl, Gabriele RieplNávrh: 2012 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Bosruck, RakúskoPublikované: 30. júl 2017

Jedným z najdôležitejších spojení do juhovýchodnej Európy je pre Rakúšanov 5,5 km dlhý Bosrucký tunel, prechádzajúcej Ennstalskými Alpami a spájajúci Horné Rakúsko so Štajerskom. Pôvodný obojsmerný cestný tunel bol zrekonštruovaný a vedľa neho vyrástol západný tubus. Teraz je súčasťou diaľnice A9 Pyhrn a prejde ním cca 18 000 vozidiel denne.

Situácia - severný portál
Situácia - severný portálAutor: Riepl Riepl Architekten
Situácia - južný portál
Situácia - južný portálAutor: Riepl Riepl Architekten

Pôsobivá dopravná stavba je na oboch stranách ukončená novými portálovými konštrukciami, ktoré boli realizované na základe víťazného súťažného návrhu architekta Petera Riepla. Premyslené architektonické riešenie je pre projekty tohto druhu relatívne neobvyklé. Projekt sa zaraďuje k stavbám oslavujúcim dopravnú infraštruktúru. Precedensy možno nájsť v architektúre portálov železničných tunelov 19. storočia.

V meste Bosruck nájdeme viacero príkladov kvalitnej architektúry zrealizovanej v posledných rokoch. V tomto prípade slúži ako leitmotív návrhu materiál. Rad zásten je vyrobený z dierovaných mosadzných kaziet. Panely sú profilované a usporiadané tak, aby odrážali vertikalitu okolia a čiastočne prekrývali budovy a zariadenia potrebné na prevádzku a zabezpečenie tunelov. Rytmy vertikálnych mosadzných zásten podčiarkujú zážitok cestujúcich, ktorí sa približujú a vchádzajú priamo do stavby a dramatickú “letiacu strechu” vstupnej a výstupnej galérie, pôsobiacou ako prechodný priestor medzi tunelom a exteriérom.

Tento prístup odľahčuje technický charakter stavieb a ich komplexnosť. Mosadz bola zvolená pre svoju dlhú životnosť a odolnosť. Materiál je odolný voči posypovej soli. Trvácnosť povrchov bola overená simuláciou korózneho procesu pri expozícii materiálu po dobu 30 rokov.

Poloha diela

Peter Riepl
Gabriele Riepl

Súvisiace články

Vložené
29. júl 2017
0
1575
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím