Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Obchodná galéria Vinohrady v Leviciach (návrh)

Môže byť obchodné centrum "zelené"?
Diela
Red 429.08.2019
46900+34
Obchodná galéria Vinohrady v Leviciach (návrh)
Ateliér: TRI.ŠTRNÁSŤ architektiAutori: Ing. arch. Lukáš Ildža, Ing. arch. Ondrej Palenčar, Ing. Rastislav IldžaZastavaná plocha: 5 640 m2Podlažná plocha: 5 030 m2Obostavaný objem: 35 210 m3Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2020Adresa: Bobuľová , Levice, SlovenskoPublikované: 29. august 2019

Prezentovaný koncept je postavený na snahe o obmedzenie negatívneho dopadu výstavby na okolité prostredie. Zelené plochy parkoviska v kombinácii s vegetačnou strechou prispievajú k lepšej retencii zrážkovej vody a zásadne redukujú tepelnú radiáciu, či vysúšanie okolitého prostredia. Výstavba štandardných veľkoplošných nákupných centier a s nimi súvisiacich spevnených exteriérových plôch obvykle zväčšuje "mestskú púšť". Preto poteší každá snaha zmeniť tento trend.

Na levickom sídlisku Vinohrady by malo v dohľadnej dobe vyrásť nové obchodné centrum. Autorom projektu je ateliér TRI.ŠTRNÁSŤ architekti, ktorý spolupracoval s inžiniermi z levickej kancelárie ENERGYLINE. (Spomínaný kolektív stojí aj za víťazným návrhom v architektonickej súťaži na prestavbu kultúrneho domu Družba v Leviciach v roku 2017).

Stavba obchodnej galérie Vinohrady dostala v územnom konaní zelenú. Dokončená by mala byť na jeseň budúceho roku. 

Situácia
SituáciaTRI.ŠTRNÁSŤ architekti
TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

Výsledné architektonické riešenie formovali do značnej miery náročné požiadavky na vysporiadanie sa s dažďovou vodou na vlastnom pozemku (minimálne množstvo vody smerujúcej do verejnej kanalizácie povolené zo strany vodárenskej spoločnosti). Autori zvolili pre povrch parkovísk zatrávňovaciu dlažbu. Ekologický koncept dopĺňajú zelené strechy objektov. Zvolené riešenie umožní pozvoľné vsakovanie vody priamo na pozemku. Odpadá nutnosť budovania rozmerných retenčných nádrží pod úrovňou terénu, ktorých potreba sa znižuje na minimum. "Je to nielen ekologickejšie, ale dokonca lacnejšie. Dlaždice majú navyše, oproti asfaltu alebo betónu, omnoho nižšiu povrchovú teplotu, čo zabráni prehrievaniu okolia v letných mesiacoch," dopĺňajú architekti.

TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

“Druhým netradičným prvkom je množstvo vysadených stromov, ktoré násobne presahuje požiadavku normy,” vysvetľujú architekti. Podstata „lesného parkoviska“ spočíva vo vysadení stromov v hustej mriežke. Návrh počíta s postupným zrastením korún stromov, ktoré by mali v budúcnosti vytvoriť “zelený prístrešok” pre návštevníkov obchodného centra. Stromy sú rozmiestnené v súlade s normou, ktorá stanovuje polohu stĺpov v podzemných garážach. 

TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

Dôležitým priestorom v celom projekte je tiež viacúčelová zelená plocha v ľavej časti pozemku (pred plánovanou prevádzkou Billa). Štandardne by mal priestor fungovať ako detské ihrisko pre návštevníkov i okolitých rezidentov a letná terasa priliehajúcej kaviarne. Priestor má ambíciu stať sa komunitným priestorom aj pre obyvateľov širšieho okolia. "Vieme si predstaviť, že by sa na tomto mieste dalo usporadúvať letné kino, vianočné besiedky, koncerty, promo akcie alebo alternatívne typy predaja - či už by sa jednalo o predaj vianočných stromčekov, kaprov, jarmoky, alebo farmárske trhy" dodávajú architekti.

TRI.ŠTRNÁSŤ architekti
TRI.ŠTRNÁSŤ architekti
TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

 

Otázka redakcie: Väčšina architektov by zelené parkoviská chcela použiť vo väčšej miere. Častokrát narážame na odpor v povoľovacích konaniach. Zaujímalo nás, akým spôsobom sa autorom projektu podarilo zosúladiť ideu zeleného parkoviska s normovými požiadavkami (najmä na odlučovače ropných látok).

Odpoveď architektov a projektantov:

Dopravné hľadisko 

Stromy sú umiestňované na základe normy pre umiestňovanie stĺpov v podzemných parkoviskách (norma poskytuje určitú vôľu - no je to starostlivo premyslené tak že to nebude vadiť vytáčaniu auta ani otváraniu dverí). Okrem toho, kmeň je nepomerne menší ako stĺp, takže nebráni vo výhľade šoféra. Oceľové koše v ktorých sú stromy vysadené sú samozrejme pojazdné.

Integrovanie odlučovačov ropných látok

Neexistuje norma, ktorá by prikazovala alebo dimenzovala množstvo ORL. Táto požiadavka je vždy regulovaná na úrovni mesta. Každé mesto k tejto požiadavke pristupuje inak. Sú mestá ktoré to už nepožadujú vôbec. Inde je to nad desať parkovacích miest... V našom projekte sa s odlučovačmi počíta. Zelené parkovacie miesta sú vyspádované smerom k betónovej ceste (samozrejme, väčšina vody vsiakne priamo v tejto ploche, mimo odtečie minimum... možno jedine pri prudkej zrážke) - tá je odvodnená do dažďovej kanalizácie a vsakov cez ORL.

O užitočnosti ORL by sa dalo v dnešnej dobe diskutovať. Napokon odborníci ich potrebu spochybňujú, nakoľko dnešné autá sú "inde" ako tie spred 20, 30, 40 rokov. Ak z áut niečo málo čo nemá aj tak vyteká, tak veríme že samotné "prefiltrovanie" týchto látok vo vrstvách zeminy pod zelenými parkovacími miestami je viac než dostatočné.

Podklady: TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

Poloha diela

Ing. arch. Lukáš Ildža
Ing. arch. Ondrej Palenčar
Ing. Rastislav Ildža

Súvisiace články

Vložené
20. august 2019
0
4690
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím