Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Nie tak často sa podarí realizovať výsledok súťaže v praxi. Teraz sa to stalo a to pomerne rýchlo. S potešením prinášame prvé, ešte surové obrázky diela, ktorého prvá etapa bola včera slávnostne otvorená. (Presne na sté výročie ukončenia “Veľkej vojny” - 11. 11. o 11. hodine a 11. minúte).
Súťaž na obnovu vojenského cintorína z 1. svetovej vojny v Banskej Bystrici bola vyhlásená v roku 2016 a vyhodnotená v septembri toho istého roku. Článok o súťaži a predstavenie súťažných návrhov si môžete pozrieť tu a tu. Súťaž bola zaujímavá témou, aj návrhmi. Niekoľko z nich si určite zaslúži bližšie štúdium (odporúčam pozrieť aj neocenené návrhy).
Prezentované dielo je zhmotnením prvej etapy realizácie víťazného návrhu autorského tímu, ktorý pracoval v zložení: Benjamin Brádňanský, Vito Halada, Maroš Greš. Aj napriek hektickým podmienkam finálnej realizácie a viacerým kompromisom, ktoré museli byť vzhľadom na vonkajšie podmienky urobené (financie, časový rámec, realizačné a technologické obmedzenia…) je výsledok pôsobivý.
Jednoduchý, centrálny elementárny objekt v podobe pretiahnutého pravouhlého monumentu má viacero funkcií. Je to v prvom rade pre okoloidúcich signál, pútač, že miesto má väčší význam, ako by sa na prvý pohľad v tomto heterogénnom, dlhé roky zanedbanom a nevhodnými zásahmi zdevastovanom území zdalo. Nie je to však iba “socha”. Je zrejmé, že v pozadí sú architekti. Pämatník je objektom, ktorý má viac funkcií. Je zároveň aj vyhliadkou, miestom do ktorého môžeme vstúpiť. Schodiskom vystúpiť na hornú vyhliadkovú plošinu a z nadhľadu si uvedomiť priestorové a historické súvislosti, ktoré fyzicky už zanikli, alebo sú z horizontu pešiaka nevnímateľné. Zároveň obsahuje aj uzatvárateľnú “svätyňu”, kde sú bezpečne uchované a chránené najcennejšie zachované fragmenty z pôvodného cintorína a pri slávnostných príležitostiach je to otvorené pietne miesto pre uloženie vencov a uctenie si pochovaných obetí. (Oceňujeme, že objekt obsahuje aj priestory pre to, na čo sa často zabúda. Uskladnenie nevyhnutných vecí nutných na údržbu objektu a okolia. Fúrik, hrable, metla, kýbeľ, handra… Aj riešenie takýchto profánnych potrieb charakterizuje architektonickú gramotnosť :-)
Ambície sú väčšie. Súťažný návrh priniesol predstavu riešenia celého areálu. Viaceré prvky sú už aspoň v náznaku načrtnuté. Napríklad označenie konkrétnych hrobov v pôvodnom rastri, prvky informačného systému v priestore… Mnohé veci však na realizáciu ešte čakajú.
Veríme však, že areál sa postupne dobuduje do ucelenej dôstojnej podoby. Tak, ako to priniesol súťažný návrh. A tak, ako by sa to malo robiť vždy. Nie nekoncepčne a po častiach. Ale podľa uceleného návrhu kvalitného autorského tímu. To Banská Bystrica v tomto prípade má. Len treba pamätať, že jedným z najdôležitejších faktorov pre vznik kvalitného výsledku je vytvorenie takisto dobrých podmienok a dostatočného časového rámca pre prácu. Aj v etape návrhu. Aj v etape realizácie. Lebo zdá sa, že “rýchla práca” je limitom kvality. “Úradovanie” trvá niekoľkokrát dlhšie, ako priestor pre tvorivú prácu a v neposlednom rade aj pre zhotovenie diela. Takéto veci, ktoré vytvárajú kultúrnu stopu v prostredí a majú za úlohu byť nositeľmi kultúrnej stopy spoločnosti na dlhé obdobie, by mali byť tvorené tak, aby bol priestor a čas - urobiť ich naozaj kvalitne.
Napriek spomenutým ťažkostiam nás výsledok potešil. Vznikol zárodok diela, ktoré má šancu dôstojne sa zapísať k tomu najlepšiemu, čo v tejto oblasti na Slovensku vzniká. Treba len realizáciu dotiahnuť čo najbližšie k predloženému konceptu celého areálu. Lebo chybou mnohých verejných investícií je ich “torzovitosť” a nedokončenosť. A mnohokrát aj fakt, že o výsledok sa treba priebežne starať a udržiavať ho. Verejné priestranstvá zostávajú nezriedka po slávnostnom otvorení neskôr zanedbané, časom devastované.
V prípade banskobystrického vojenského cintorína z 1. svetovej vojny je však predpoklad, že by to mohlo byť aj inak. Jednak veríme, že zastupiteľstvo bude v započatom diele pokračovať a starať sa oň. Jednak autori zvolili odolné materiálové riešenie, ktoré niečo vydrží. Použitie robustnej, masívnej “atmofixovej” surovej ocele v jej prirodzenej technickej podobe sa nemusí každému páčiť. Je to však dielo poctivé, verné, presvedčivé, nič neskrýva. Monument sa časom určite stane vžitým symbolom miesta a stotožnia sa s ním aj konzervatívnejší občania.
Príznačná je veta, ktorú sme si včera vypočuli od náhodného okoloidúceho: “...zvláštne..., ale dobre vybrali, lebo tento pamätník to určite prežije aj do ďalšej vojny …”
(Š. M.)
Dielo predstavujeme formou pracovnej fotodokumentácie zo včerajšieho otvorenia: