Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Revitalizácia Gahurovho prospektu – predpolie Kultúrneho a univerzitného centra v Zlíne

Forma je jednoduchá, minimalistická. Oproti bežným úpravám tam nie je skoro nič. Toto skoro nič je však premyslené a zároveň poskytuje nečakane široké možnosti využitia. Zdá sa, že ľudia túto novú pretvorenú časť akceptujú a radi používajú..
Diela
Red 307.11.2015
15530+9
Revitalizácia Gahurovho prospektu – predpolie Kultúrneho a univerzitného centra v Zlíne
Autori: ing. arch. Jitka Ressová, Ing. arch. Hana Maršíková, MgA. Jan PavézkaSpolupráca: Ing. arch Petra Martináková, Ing. arch. Martin Velecký, Ing. Mirka Svorová (záhradná architektka), Ing. Jakub Finger (záhradný architekt), Jiří Valoch (autor výtvarného diela)Investor: Mesto ZlínInvestičný náklad: 591 606.777 €Návrh: 2011 - 2012Realizácia: 2013 - 2013Adresa: Náměstí T. G. Masaryka , Zlín, Česká republikaPublikované: 7. november 2015

Gahurov prospekt patrí k urbanisticky najcennejším miestam vo funkcionalistickom Zlíne. Je charakteristický rozvoľneným urbanizmom vytvoreným architektom Františkom Gahurom (1891-1958) v 20. a 30. rokoch 20. storočia. Ide o hlavnú severojužnú kompozičnú os centra mesta, tvoriacu "zelenú" chrbticu, ktorá prepája divoké lesy nad mestom s kultivovanými mestskými parkami. Priestor obklopujú univerzitné budovy a internáty. Študenti a obyvatelia mesta využívajú tento priestor na relax a oddych uprostred dňa. Street view TU.

foto: Dorota Špinková

Riešená časť sa nachádza v spodnej časti prospektu, je obklopená budovami Tržnice a obchodného domu na západnej strane a na východnej strane v 80. rokoch asanovanými Masarykovho školami. Po smrti Tomáša Baťu, bol zelený pás zavŕšený reprezentatívnym preskleným pamätníkom. Tento funkcionalistický skvost bol s nástupom komunizmu po r. 1948 necitlivo prebudovaný na Dom umenia a priestory filharmónie. Premena Gahurova odkazu začala a pokračovala v roku 1961, kedy bola v dolnej časti prospektu - v riešenom území - osadený pomník komunistického prezidenta Klementa Gottwalda, po ktorom bolo mesto premenované. Pomník bol v roku 1990 odstránený, priestor zostal neriešený a na mieste Masarykových škôl bolo v roku 2007 postavené Kongresové centrum a rektorát Univerzity Tomáša Baťu. Počet chodcov, ktorí sa v priestore pohybujú, výrazne narástol a vznikla potreba riešené územie zapojiť do štruktúry mesta. Riešené územie je súčasťou Mestskej pamiatkovej zóny Zlín.

foto: Dorota Špinková

Riešenie revitalizácie GP vzišlo z verejnej architektonickej súťaže, iniciovanej po komunálnych voľbách novými predstavitelmi mesta Zlína. Cieľom bolo nájsť kultivovanú podobu zaintegrovania nepriechodnej časti zelene do mesta v súvislosti s novo otvorenými budovami Kongresového a univerzitného centra, s programom krátkodobej relaxácie a umiestnením umeleckého diela, alebo vodného prvku. Pritom priestor musel zostať  súčasťou zeleného pásu Gahurovho prospektu. Finančné náklady bez umeleckého diela mali byť 450.000 Euro (bez DPH) a realizácia stavby bola financovaná z dotácií z programu Regionálneho operačného programu so spoluúčasťou mesta Zlín.

Širšia situácia
Širšia situácia

Hlavným zámerom autorov sa stalo splnenie základnej a na prvý pohľad jednoduchej idey "Prejsť a neprerušiť". Prejsť - umožniť ľuďom voľný pohyb v priestore, ktorý je kultivovaný, čistý a prehľadný. Funkčne, neprerušiť - cielene reagovať na koncepciu FL Gahura. Teda vzťahovať projekt ako k ľudskej, tak k urbanistickej mierke. Tento zámer bol zrealizovaný prostredníctvom modelácie terénu plynulým vypnutím tvaru trávnatých plôch do podoby miernych kopčekov a vybudovaním nových chodníkov zapustených pod úroveň terénu. Pre vzdialeného pozorovateľa tak vzniká dojem, že územie je zatrávnené v celistvých, neprerušených pásoch zelene. Vnútri GP naopak novo vzniknutý terén chráni odpočívajúcich chodcov od rušnej križovatky. Každý si môže pohodlne sadnúť na zvýšené obrubníky alebo priamo na trávnik, ktorý je záťažový a predurčený na pobyt. Nové trasy odkazujú na už existujúce chodníky v hornej časti GP, ktoré v diagonálach takisto pretínajú trávnatú plochu a spájajú jednotlivé objekty internátov po oboch stranách. GP je miestom kríženia a pohybu väčšieho počtu ľudí, preto je aj v návrhu zdôraznený moment kríženia pretínajúcimi sa cestami pre peších. Modelovaná trávnatá plocha je výtvarným prvkom sama o sebe. Minimalistické architektonické riešenie viedlo k rozhodnutiu nenarušovať priestor samostatnú skulptúrou alebo objektom, ale dielom, ktoré by sa automaticky stalo jeho súčasťou. Táto požiadavka, nabádajúce ku konceptuálnemu riešenia, od začiatku určila aj výber umelca. Týmto autorom sa stal umelec Jiří Valoch. Dielo tvoria krátke textové oznámenia - "pokaždé úplně jiná slova", ktoré sú šesťkrát zopakované naprieč celým priestorom na kolmých stenách obrubníkov. Text, okolo ktorého možno prechádzať, je jednoduchý, zrozumiteľný, jasný každému a zakaždým inak. Význam diela je otvorený mnohých interpretáciám - veta môže vyvolať emóciu, niesť osobné oznámenie diváka-chodca, ktorý sa v priestore nachádza. Vo vzťahu k pomníku Klementa Gottwalda, ktorý sa v priestore v minulosti nachádzal, môžeme "zakaždým úplne iné slová" chápať ako memento, pripomienku poukazujúce na relativitu a pominuteľnosť verejných pomníkov, politických systémov - aj relativitu samotných slov.

Koncept projektu
Koncept projektu

Urbanizmus miesta zostal zachovaný, zelený pás z diaľkových pohľadov smerom k pamätníku T. Baťu je dodržaný, možno len pozorovať prechádzajúceho chodca uprostred zvlnenej zelenej hladiny. Chodci sa vynárajú a zase strácajú v zákrytoch trávnatých plôch. Občania začali nové trasy intuitívne využívať. Niektorí priestorom prechádzajú pre skrátenie svojej cesty, druhí sa v priestore zastavujú aj kvôli mestom prevádzkovanej verejnej Wifi sieti. Inštalované picie fontánky s prepadom do psej misky si tiež vzápätí po otvorení našli svojich užívateľov. Vďaka realizácii tohto projektu sa podarilo prepojiť Námestie TG Masaryka do jedného funkčného celku a obyvatelia mesta môžu pohodlne prehádzať medzi jednotlivými verejnými budovami (obchodným domom, tržnicou a univerzitnou knižnicou) a zároveň sa môžu v otvorenom priestore námestia zastaviť. Prvýkrát od dvadsiatych rokov je pre občanov vytvorený priestor na sedenie na zvýšených obrubníkoch. 

Situácia
Situácia
foto: Dorota Špinková
foto: Libor Stavjaník
foto: Jitka Ressová
foto: Libor Stavjaník
foto: Dorota Špinková
foto: Libor Stavjaník
foto: Jitka Ressová
foto: Dorota Špinková
Detail križovania chodníkov
Detail križovania chodníkov
Rez
Rez
Piktogramy pri vstupe a detail napájadla pre psy
Piktogramy pri vstupe a detail napájadla pre psy
Zľava: 1938 - spodná časť Gahurovho prospektu, 1961 - pamätník Klementa Gottwalda, 1990 - odstránenie sochy
Zľava: 1938 - spodná časť Gahurovho prospektu, 1961 - pamätník Klementa Gottwalda, 1990 - odstránenie sochy
Gahurov prospekt. - odpočinok Baťových spolupracovníkov na trávníku před závodmi v roku 1939
Gahurov prospekt. - odpočinok Baťových spolupracovníkov na trávníku před závodmi v roku 1939foto: štátny okresný archív Klečůvka
foto: Jitka Ressová
foto: Petra Ocelková
foto: Dorota Špinková
foto: Dorota Špinková
foto: Libor Stavjaník
foto: Petra Ocelková

Nový priestor si ľudia obľúbili - pozrite si časozberné video:

36
Vimeo

podklady: Ellement 

Poloha diela

ing. arch. Jitka Ressová
Ing. arch. Hana Maršíková
MgA. Jan Pavézka

Súvisiace články

Vložené
7. november 2015
0
1553
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím