IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Koncom júna vyšlo v novom dizajne prvé tohoročné číslo časopisu PROJEKT revue slovenskej architektúry. Koncept profesijného periodika sme predstavili v rozhovore so šéfredaktorkou Andreou Bacovou. V týchto dňoch vychádza už štvrté tohtoročné číslo, ktoré sa prináša ako hlavnú tému odborný pohľad na architektúru nového bratislavského downtownu. Recenzuje najnovšie realizácie v tejto časti Bratislavy - SKY PARK Residence (Zaha Hadid Architects), SKY PARK Offices (Vietzke Bortelsmann Architekten), Jurkovičovu Tepláreň (Martin Paško / DF Creative Group), ale aj len nedávno otvorenú autobusovú stanicu Nivy (BENOY, BDP, SIEBERT+TALAŠ) a obnovenú Pradiareň 1900 (J. Almássy, P. Bouda, R. Čečetka, I. Masár). Aj keď by bolo komplexné hodnotenie novej fotogenickej bratislavskej časti predčasné, diskusia o tom, aká je a aká by mohla byť, je určite na mieste. Rozhovor s Martinom Paškom a Zuzanou Zacharovou o dlhej a inšpiratívnej ceste za záchranou Jurkovičovej Teplárne odkrýva mnohé úskalia, s ktorými sa museli architekti vysporiadať.
PROJEKT prináša na 120 stranách celkovo 9 aktuálnych realizácií a široké spektrum architektonických aktualít. Okrem spomínanej architektúry downtownu publikuje ďalšie dve administratívne budovy v Bratislave a Žiline, prístavbu školy v Trnave a cyklolávku v Nitre.
Úryvok rozhovoru:
Nenarodili sme sa preto, aby sme búrali, ale aby sme tvorili...
Martin Paško a Zuzana Zacharová v rozhovore s Andreou Bacovou
...AB: Konverzie musia byť pre architekta veľmi vzrušujúce. Na začiatku, keď vojdete do toho priestoru, zrejme ani netušíte, čo tam máte dať. Aj tu to tak asi bolo. Ako ste tam potom namiešali funkcie? To musí byť najťažšie – zistiť, čo tam môžete dať, čo sa tam zmestí...
MP: Prvoradé bolo zadanie investora.
AB: A to bolo aké?
MP: Maximálne využiť voľný vnútorný priestor pre nové funkcie, vložiť nové podlažia, všetko dobre zorganizovať a doplniť technológiami zodpovedajúcimi dnešnej dobe. Od začiatku sme ale chceli, aby bolo vidieť pokoru voči histórii, že máme úctu k pôvodným konštrukciám. A ešte sme chceli, aby naše riešenie bolo atraktívne. Celý pôvodný priestor bol prázdny, v strede dispozície boli len násypníky. Tie sa pre nás stali najdôležitejším prvkom, na ktorý sme sa sústredili. Povedali sme si však, že je to málo a zvolili sme si cestu hľadania jednotlivých elementov a konštrukcií, ktoré sa zachovajú. Všetko, čo sa začalo vymieňať, ale pritom sa dalo zachrániť, sme odkladali. Číslovali sme okná, konštrukcie stĺpov, 31 tisíc tehál sa očistilo. Zachovali sme žeriav, zrekonštruovalo sa celé juhozápadné schodisko, hoci bolo veľmi poškodené, zachovali sa pôvodné oceľové nosníky strechy, cez ktorú sa stavba vlastne postavila. Mali sme množstvo materiálu a konštrukcií, pre ktoré sme hľadali špeciálne miesta a priestory, kam by sme ich umiestnili. Chceli sme ich tak prezentovať, ideálne s novou funkciou. Jednou z nových funkcií je deliaca presklená stena na prízemí, kde sú použité výlučne pôvodné okná. Zrekonštruované, zavesené jedno vedľa druhého, dokonca dve polia sú posuvné s možnosťou prepojenia priestorov.
AB: Je to teda akýsi dom/exponát.
MP: Áno, také interaktívne múzeum, a to isté sa dialo s tehlami. Na stenách na prízemí, kde má prístup aj verejnosť, ako aj na všetkých podlažiach v lobby pred výťahmi, sme z nich stavali steny s dôrazom na vzor kladenia Dušana Jurkoviča s prezentáciou špeciálnych kusov, ktoré odkazovali na tehelňu a číslo pece, kde boli vyrobené. Bola to špeciálna detailná robota.
AB: A tak to bolo asi aj na fasáde.
MP: Áno, na fasáde odviedol Pamarch úžasnú robotu. Tehlu po tehle skúmali, vymieňali, ak bolo treba – táto fasáda sa robila rok! Z dvadsiatich oslovených tehelní len jedna bola schopná dodať vhodný výrobok, ktorý sa mohol do fasády zabudovať.
ZZ: Bola to výzva, lebo to sa nedá ani dopredu naprojektovať. Kopec vecí sa riešilo v behu.
MP: Pre násypníky sme vytvorili špeciálny priestor, aby vynikli. Podlažia sme výškovo upravili. Na jednej strane vznikol reprezentačný priestor pozdĺž celej západnej fasády s industriálnymi oknami a s pôvodnými mohutnými „lievikmi“ násypníkov z pohľadového betónu a na druhú stranu sme s odstupom cez presvetlené átrium vložili novú modernú presklenú fasádu. Nové priestory sú tak krásne presvetlené a z každého miesta sú vidieť pôvodné historické konštrukcie a fasády. Obe architektúry sú prezentované v kontraste a súlade zároveň, historická a súčasná. V zrkadlení novej fasády nastáva ich vzájomné prelínanie a vrstvenie. Symbolické spojenie pôvodného a nového podčiarkuje aj spojenie cez mostíky, cez ktoré môžete dokonca prejsť do vnútra násypníkov, ktoré sme využili na nové funkcie. Slnečné lúče po celý deň vytvárajú v átriu nečakané obrazy, vo večerných hodinách pri večernom nasvietení sa moderná fasáda po západe slnka úplne stráca a zostáva viditeľná len originálna a zrkadliaca sa história, svedectvo doby...
Aktuálne číslo si môžete zakúpiť v predajniach ARTFORUM v Bratislave, Košiciach, Žiline a Banskej Bystrici, ako aj v predajni Press Shop na Sedlárskej ulici v Bratislave.
PODPORTE PREDPLATNÝM VYDÁVANIE PROJEKT-u:
Objednávky na adrese: z_sas@sasarch.sk
alebo priamo prevodným príkazom na číslo účtu:
SK91 1100 0000 0026 6200 0033, variabilný symbol: 2021
konštantný symbol: 0308, správa pre prijímateľa:
meno priezvisko alebo názov ateliéru
Cena ročného predplatného na rok 2022: 25,- eur / 4 čísla
Vydáva Spolok architektov Slovenska
Veríme, že vám táto porcia slovenskej architektúry v decembrovom PROJEKT-e spríjemní vianočné sviatky a začiatok Nového roka 2022.
Redakcia PROJEKT-u