Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
30. marec 2023
0
450

PROJEKT 01/2023: Regeneratívna architektúra

Vychádza prvé tohtoročné číslo časopisu PROJEKT.
PROJEKT 01/2023: Regeneratívna architektúra

PROJEKT 01/2023, naďalej rozvíjajúc svoj nový headline Recenzovaná architektúra, štartuje 65. ročník nepretržitého vydávania najstaršej slovenskej architektonickej revue.

V roku 1959, keď vyšlo prvé číslo, bola Slovenská národná galéria ešte bez modernej prístavby premostenia od Vladimíra Dedečka, realizovanej v rokoch 1969 - 1977. Od jeho dokončenia prešlo 46 rokov a SNG len nedávno otvorili po komplexnej regeneratívnej obnove, kde sa v harmonickej symbióze snúbi pôvodné s novým. Jej recenzia i rozhovor s jej autormi tvoria dôležitý úvod čísla. Celkom na jeho začiatku sa však čitatelia môžu na základe zaujímavého a zainteresovaného článku z pera Dušana Burana oboznámiť so súčasnou japonskou architektúrou múzeí, ktorá pre mnohých môže predstavovať nový globálny trend. Náplň aktuálneho čísla PROJEKT-u tvorí architektúra prevažne kultúrna a celkom isto regeneratívna - znovuvytvárajúca priestorové situácie na pozadí pôvodných, posúvajúca jej využitie novými smermi a umožňujúca rozvíjať pôvodného genia loci -, rozsahom veľké i malé diela: ostravská galéria Plato, novostavba Etnografického múzea v Budapešti, ale aj osobitá expozícia v múzeu v Čadci či reštaurácia Irin. pri bratislavskom Dóme sv. Martina. Príspevkom k priestorovej i funkčnej regenerácii mestskej štruktúry je úprava verejného priestoru v Červenom Kostelci, no výborne zvládnutá je aj obnova a adaptácia banskobystrického administratívneho komplexu Interpolis. Z pripravovaných projektov treba vyzdvihnúť iniciatívu za záchranu a komplexnú obnovu bratislavského internátu Hviezda - známej "Kukurice", ktorá má tiež už viac ako 50-ročnú históriu.

 

Z rozhovoru teoretičky architektúry Moniky Mitášovej s autormi rekonštrukcie, dostavby a modernizácie areálu Slovenskej národnej galérie Martinom Kusým a Pavlom Paňákom:

Monika Mitášová: Váš ateliér sa zúčastnil oboch súťaží na rekonštrukciu, modernizáciu a dostavbu SNG (v 2003 a 2005 – pozn. red.). Pracovali ste na nich po tom, čo sa verejne diskutovalo o búraní premostenia a architekti podpísali petíciu proti zbúraniu. V súčasnosti je situácia iná, aj mnohé stavby sklonku moderny sú devastované, búrané, prestavované a nemám na mysli len bývalý Dom odborov (Istropolis od architektov Končeka, Skočka a Titla - pozn. red.). Spomeniete si, s akým návrhom ste išli do prvej súťaže a aký bol rozdiel medzi vaším projektom v prvej a druhej súťaži?

Martin Kusý: Z pohľadu premostenia bolo dôležité to, že v prvej súťaži bolo v podmienkach dané, že s Dedečkovým zásahom do areálu treba pracovať inak. V prvej súťaži boli „voľné ruky“. Vtedy bola možno najdôležitejšia nálada v spoločnosti. Aj my sme vtedy k Dedečkovi pristúpili inak ako v druhej súťaži. Nejde ale len o to, že sa zmenili kritériá. Aj my sme dospeli. V prvej súťaži sme s premostením pracovali voľnejšie. Vstúpili sme do jeho figúry – nie nejako razantne, ale predsa. Aj s priestorom pod ním sme pracovali inak. V druhej súťaži to už bolo v zadaní inak a my sme si to osvojili.

MM: Čo bolo pre vás, z dnešného pohľadu, v druhej súťaži kľúčové z hľadiska koncepcie?

Pavol Paňák: V obidvoch súťažiach bolo veľmi dôležité, ako sa areál spojí s mestom. V prvej súťaži sme mali prepojenie, ale nie cez pasáž z Hviezdoslavovho námestia. V rámci druhej súťaže sme prepojení hľadali ešte viac. To bola jedna vec, druhá sa týkala premostenia. Dodnes sme totiž fascinovaní jeho konštrukciou. V prvej súťaži sme ju chceli silne ukázať. Vedome sme ju zo zahalenej hmoty otvárali. V oboch súťažiach mali naše návrhy spoločné to, že dunajská strana premostenia sa otvorila pre ľudí. Oveľa razantnejšie sme to ale urobili v prvej súťaži – zmenili sme vtedy aj dunajskú siluetu, kým v druhej sme Dedečkovu siluetu premostenia zachovali.

MK: Hľadanie zapojenia celého areálu - inštitúcie, štruktúry jej domov - do historického jadra mesta bolo v jednom aj druhom návrhu. Dovtedy to bola inštitúcia otvorená len do nábrežia, bola akoby "za rohom". Chceli sme ju otvoriť čo najviac, až to dospelo k tomu, že celé prízemie sme navrhli tak, aby sa stalo súčasťou historickej štruktúry mesta. Dokonca sme pripravili podmienky pre vznik novej ulice.

...

MM: Jedným z krokov vášho riešenia bolo otočiť orientáciu vstupu. Vybudovali ste nový nástupný priestor a vstup v zadnej fasáde Vodných kasární. Aj nová vstupná hala (na mieste bývalého amfiteátra a knižnice – pozn. red.), dostupná z Hviezdoslavovho námestia aj od hotela Devín, otočila orientáciu galérie. Zmiešava vstupné priestory s výstavnými na poschodí. Pribudla nová budova depozitáru a novou pasážou sa oddelila administratívna budova s audiosálou od budovy expozícií a výstav. Ako budú teraz podľa vás novo otvorené a prepojené priestory spolupôsobiť s novo uzavretými a oddelenými? Čo nahradilo Dedečkovu šachovnicu vonkajších a vnútorných priestorov v jednom areáli?

PP: Je to zase sústava otvorených, polootvorených a uzavretých priestorov – pasáží a uzavretých hál, zmnožili sa vstupy do nich. Sústava má heterogénnejšiu podobu, ale cieľom je to, čo hľadal aj Vlado Dedeček, a síce vzájomné prepojenia. Naše riešenie má možno trochu viac vrstiev, je menej vyhranené štýlovo, je pomiešanejšie.

 

Strany z aktuálneho čísla:

Aktuálne číslo si môžete zakúpiť v predajniach ARTFORUM v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Žiline, Prešove a Pezinku, ako aj v bratislavských predajniach Press Shop na Sedlárskej ulici a Brot Books na Panenskej ulici.

PODPORTE PREDPLATNÝM VYDÁVANIE PROJEKT-u:
Predplatné je možné objednať priamo na stránke www.casopisprojekt.sk, na adrese z_sas@sasarch.sk, alebo priamo prevodným príkazom na číslo účtu: SK91 1100 0000 0026 6200 0033, variabilný symbol: 2023, konštantný symbol: 0308, správa pre prijímateľa: meno priezvisko alebo názov ateliéru

Cena ročného predplatného na rok 2023: 25,- eur / 4 čísla

Vydáva Spolok architektov Slovenska

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím