IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Realizáciu ateliéru PLATFORMA architekti v ostravskej časti Poruba posunula hodnotiaca komisia medzi 29 diel nominovaných v aktuálnom ročníku Českej ceny za architektúru.
V päťdesiatych rokoch 20. storočia vtedajší režim masívne investoval do ťažkého priemyslu, ktorý mal byť poháňaný vysokou spotrebou uhlia. Mohutné investície prilákali do regiónu veľké množstvo pracovných síl a centrum regiónu Ostrava sa tak rýchlo z malého mesta rozrastalo do veľkej priemyselnej aglomerácie. Súčasťou rozvoja bola aj výstavba veľkého sídliska v Novej Ostrave (Poruba). Pre kultúrne potreby svojich obyvateľov bola ako centrum spoločenského života naplánovaná výstavba reprezentatívneho kultúrneho domu.
Stavba, vyhásená v roku 2009 za kultúrnu pamiatku ČR, vznikla pod hlavičkou Štátneho projektového ústavu pre výstavbu miest a dedín v Ostrave. Architekti Jiří Petrusiak, Čeněk Vorel a František Michališ navrhli v priebehu rokov 1957 a 1958 nový dom kultúry. Klasicizujúci rámec, ktorý formoval oficiálny socialistický realizmus, miestami oživuje inšpirácia bruselským štýlom. Stavebné práce boli zahájené v roku 1958. Podľa plánu mali trvať dva roky, avšak kvôli ťažkostiam s výstavbou bol dom kultúry slávnostne otvorený až v decembri 1961. Počas nasledujúcich dekád bol Dom kultúry upravovaný a prestavovaný. Stavba najviac utrpela v 90. rokoch, kedy bola veľká časť priestorov rozdelená a prispôsobená na prenájom.
Celá modernizácia a rekonštrukcia kultúrneho domu je koncipovaná ako návrat k jeho pôvodnému účelu. “Důležitým faktorem prvotního konceptu byl rovněž urbanismus celého území. Návrh měl podpořit pravoúhlý systém blokové zástavby a tím vzniklých ulic a umocnit monumentalitu domu kultury, kterou v současnosti postrádá. Tyto ulice v návrhu určují pomyslné osy, směry, které přirozeně rozptylují a navádějí návštěvníky. Dle nekorektního a rigidního postoje ústavu památkové péče jsme ale od konceptu ustoupili a navrhli ponechání původního pojetí domu a navrácení jeho dřívější podoby. Zásahy, které do objektu byly v návrhu provedeny, jsou vyabstrahovanou formou obrazu současného pojetí architektury a jejího vnímání,” vysveľujú genézu projektu autori.
Železobetónový skelet objektu je postavený na pôdoryse tvaru “T”, ukončeného plochou strechou. Hlavná budova má tri poschodia s hlavným vstupom v rizalite. V osi priečelia je plastika so súsoším baníka, hutníka a plánovača. Dôležitou súčasťou prestavby domu kultúry bolo odľahčenie vstupnej hmoty. Transparentný plášť otvára priehľady do haly a nanovo definuje hlavný vstup do objektu.
Pôvodné vstupy v bočných krídlach, rovnako ako vnútorné schodiská nahradili výraznejšie transparentné hmoty, riešené vo väzbe na vstupnú zasklenú fasádu.
“Objektu je navrácen status DOMU KULTURY, kde je hlavním a dominantním prostorem divadelní a koncertní sál,” vysvetľujú architekti. K nemu sú pridružené v jednotlivých častiach a podlažiach ďalšie priestory, slúžiace na kultúru a vzdelávanie. V hlavnej vstupnej hale je na mramorovom podstavci prezentovaná bronzová plastika ženy od Konráda Babraja z roku 1960. Pôvodnú figurálnu mozaiku možno vidieť v pravom krídle. Viacúčelová sála s hľadiskom pre 480 osôb je situovaná v centrálnej časti na druhom nadzemnom podlaží. Poslucháreň na nadzemnom podlaží bola prestavaná na malé kino s kapacitou 74 divákov. 4. NP zastrešuje technické vybavenie ako strojovňa, miestnosť vzduchotechniky, alebo ochodzy nad javiskom. V pravom krídle je tanečná sála a prislúchajúce priestory. Priestory dopĺňa reštaurácia, hudobný klub a bar ako neoddeliteľná súčasť všetkých aktivít.
Fotografie pôvodného stavu:
Podklady: PLATFORMA architekti
Fotografie: Alex Shoots Buildings