Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Realizáciu ateliéru PLATFORMA architekti v ostravskej časti Poruba posunula hodnotiaca komisia medzi 29 diel nominovaných v aktuálnom ročníku Českej ceny za architektúru.
V päťdesiatych rokoch 20. storočia vtedajší režim masívne investoval do ťažkého priemyslu, ktorý mal byť poháňaný vysokou spotrebou uhlia. Mohutné investície prilákali do regiónu veľké množstvo pracovných síl a centrum regiónu Ostrava sa tak rýchlo z malého mesta rozrastalo do veľkej priemyselnej aglomerácie. Súčasťou rozvoja bola aj výstavba veľkého sídliska v Novej Ostrave (Poruba). Pre kultúrne potreby svojich obyvateľov bola ako centrum spoločenského života naplánovaná výstavba reprezentatívneho kultúrneho domu.
Stavba, vyhásená v roku 2009 za kultúrnu pamiatku ČR, vznikla pod hlavičkou Štátneho projektového ústavu pre výstavbu miest a dedín v Ostrave. Architekti Jiří Petrusiak, Čeněk Vorel a František Michališ navrhli v priebehu rokov 1957 a 1958 nový dom kultúry. Klasicizujúci rámec, ktorý formoval oficiálny socialistický realizmus, miestami oživuje inšpirácia bruselským štýlom. Stavebné práce boli zahájené v roku 1958. Podľa plánu mali trvať dva roky, avšak kvôli ťažkostiam s výstavbou bol dom kultúry slávnostne otvorený až v decembri 1961. Počas nasledujúcich dekád bol Dom kultúry upravovaný a prestavovaný. Stavba najviac utrpela v 90. rokoch, kedy bola veľká časť priestorov rozdelená a prispôsobená na prenájom.
Celá modernizácia a rekonštrukcia kultúrneho domu je koncipovaná ako návrat k jeho pôvodnému účelu. “Důležitým faktorem prvotního konceptu byl rovněž urbanismus celého území. Návrh měl podpořit pravoúhlý systém blokové zástavby a tím vzniklých ulic a umocnit monumentalitu domu kultury, kterou v současnosti postrádá. Tyto ulice v návrhu určují pomyslné osy, směry, které přirozeně rozptylují a navádějí návštěvníky. Dle nekorektního a rigidního postoje ústavu památkové péče jsme ale od konceptu ustoupili a navrhli ponechání původního pojetí domu a navrácení jeho dřívější podoby. Zásahy, které do objektu byly v návrhu provedeny, jsou vyabstrahovanou formou obrazu současného pojetí architektury a jejího vnímání,” vysveľujú genézu projektu autori.
Železobetónový skelet objektu je postavený na pôdoryse tvaru “T”, ukončeného plochou strechou. Hlavná budova má tri poschodia s hlavným vstupom v rizalite. V osi priečelia je plastika so súsoším baníka, hutníka a plánovača. Dôležitou súčasťou prestavby domu kultúry bolo odľahčenie vstupnej hmoty. Transparentný plášť otvára priehľady do haly a nanovo definuje hlavný vstup do objektu.
Pôvodné vstupy v bočných krídlach, rovnako ako vnútorné schodiská nahradili výraznejšie transparentné hmoty, riešené vo väzbe na vstupnú zasklenú fasádu.
“Objektu je navrácen status DOMU KULTURY, kde je hlavním a dominantním prostorem divadelní a koncertní sál,” vysvetľujú architekti. K nemu sú pridružené v jednotlivých častiach a podlažiach ďalšie priestory, slúžiace na kultúru a vzdelávanie. V hlavnej vstupnej hale je na mramorovom podstavci prezentovaná bronzová plastika ženy od Konráda Babraja z roku 1960. Pôvodnú figurálnu mozaiku možno vidieť v pravom krídle. Viacúčelová sála s hľadiskom pre 480 osôb je situovaná v centrálnej časti na druhom nadzemnom podlaží. Poslucháreň na nadzemnom podlaží bola prestavaná na malé kino s kapacitou 74 divákov. 4. NP zastrešuje technické vybavenie ako strojovňa, miestnosť vzduchotechniky, alebo ochodzy nad javiskom. V pravom krídle je tanečná sála a prislúchajúce priestory. Priestory dopĺňa reštaurácia, hudobný klub a bar ako neoddeliteľná súčasť všetkých aktivít.
Fotografie pôvodného stavu:
Podklady: PLATFORMA architekti
Fotografie: Alex Shoots Buildings