IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Téma, ktorá je inšpiratívna aj pre naše mestá a obce. Vzťah sidla a vodného toku je kľúčový nielen pre kvalitu životného prostredia, ale svedčí aj o kultúrnej úrovni obyvateľov. Častokrát sa k vode v sídle obraciame chrbtom a vodné toky dostávajú podobu regulovaných stôk bez života. Jednou z mnohých možných ciest je aj tá, ktorú prezentujeme dnes. Zdá sa, že v Litomyšli občanom a radným téma vody a mesta nebola cudzia a výsledok je dobrým príkladom na preštudovanie.
Úprava nábrežia riečky Loučná v centre mesta nadväzuje na úsek, ktorý bol už skôr realizovaný podľa návrhu ateliéru Josefa Pleskota. Zanedbaná plocha bývalých mestských sadov bola od Pleskotovej promenády oddelená múrom. Ploty znemožňovali voľný pohyb pozdĺž rieky.
Revitalizácia prebiehala na základe projektu, ktorý zvíťazil v otvorenej architektonickej súťaži (v Litomyšli sa kvalitná a kontinuálna obnova historických budov i verejných priestranstiev darí realizovať aj na základe súťaží, čo sa jednoznačne premieta do kvality mestského prostredia - svedčí o tom aj tohtoročné ocenenie vedenia mesta v rámci Českej ceny za architektúru). V tomto prípade bola do prípravného procesu zapojená aj verejnosť. Súčasťou súťažných podkladov boli odborne spracované výstupy zo sociologického prieskumu, ktorý mapoval potreby a priania obyvateľov mesta.
Z 31 návrhov porotu najviac zaujala práca architektov Martina Rusina a Martina Freia. "...Návrh byl oceněn zejména pro svoji myšlenkovou čistotu, reflektující v jednoduchém konceptu místo a požadavky na jeho budoucí využití. Jasným, střídmým způsobem odděluje části městského prostředí od přírodního, které ponechává svému vývoji…”, píše sa v hodnotení poroty.
Projekt stojí na koncepcii obnovy a prepojenia štyroch rôznych mestských priestorov - nábrežia, brehov rieky, parku a ulice - do fungujúceho celku. Veľký dôraz bol pritom kladený na zachovanie a posilnenie prirodzených kvalít miesta, hlavne prírodného charakteru brehu rieky Loučná.
Nábrežie na Vodných valoch a park pri Smetanovom dome sa nachádzajú v bezprostrednej blízkosti historického centra mesta. Na prelome 19. a 20. storočia bolo miesto pri rieke plné života a romantickú atmosféru si uchovalo ešte za prvej republiky. Neskoršie necitlivé zásahy ale preťali nadväznosť rieky na historické jadro mesta a život sa z nábrežia postupne vytratil.
Cieľom projektu bolo opätovné sprístupnenie rieky a vytvorenie priestoru pre trávenie voľného času v jej okolí. Architekti prepojili pôvodne oddelené priestory ulice, nábrežia, rieky a parku.
Ťažisko tvorí promenáda na nábreží s originálnym ihriskom pre návštevníkov všetkých vekových kategórií. Sochársky stvárnené ihrisko s hudobnými motívmi od sochárov Pavly Scerankovej a Dušana Zahoranského. “Herní prvky navazují na poválečnou tradici umělecky ztvárněných hřišť v Československu”, vysvetľujú architekti.
Leitmotívom návrhu sa stal nízky múrik z farebného betónu lemujúci nábrežie. Vytvára hranicu medzi mestom a zeleným pásom rieky. Múrik slúži ako vymedzenie ihriska, sedenie a ďalší herný prvok.
Lepší prístup k rieke aj nové možnosti jej prechodu umožňuje kamenný brod, nová visutá lávka a sklápacie móla. Nevzhľadný objekt vodárne nad riečkou architekti využili na vytvorenie vyhliadky. Park pri Smetanovom dome doplnil pavilón so zelenou strechou a s posedením pod vysokými stromami.
Architektonické riešenie berie ohľad na nenáročnú údržbu frekventovaných verejných priestorov. Prírodná časť v bezprostrednom kontakte s riekou ostáva nedotknutá.
Nábrežie architekti poňali ako mestskú promenádu pod stromami, určenú na odpočinok, stretnutia a hry. Zámerom bolo získať po odstránení všetkých bariér, brániacich voľnému pohybu chodcov, prírodnú protiváhu Smetanovho námestia.
Pás svahovitých brehov rieky Loučná bol zámerne ponechaný s minimálnymi umelými zásahmi, ktoré by mohli narušiť ich prírodný charakter. Ten architekti vnímali ako jednu z najväčších hodnôt v území. Priestor je zachovaný vo svojej divokosti a sprístupnený iba na vybraných miestach ľahkými mólami z pororoštov a vyhliadkou umiestnenou v úrovni korún stromov nad objektom vodárne.
Brehy sú premostené visutou pešou lávkou. Tá je, rovnako ako pozorovateľne, navrhnutá ako subtílna a transparentná oceľová štruktúra, čo najmenej zasahujúca do prírodného okolia. Ďalší prechod cez rieku tvorí brod zo žulových balvanov, ktorý je súčasťou chodníka vedúceho z nábrežia na pobytovú lúku na druhom brehu.
Výkresová dokumentácia:
Koncepčné schémy:
Skice:
Projekt nábrežia Loučná bol vytvorený počas niekoľkoročnej spolupráce s verejnosťou. Niekoľko zvolených riešení vychádzalo zo sociologických prieskumov. Priestor je preto navrhnutý pre všetky generácie, a ako sa zdá, tak je aj využívaný.
Podklady: Rusina Frei architekti