Advertorial

Moderné plynové technológie: Efektivita a inovácie pre 21. storočie

Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.

Utesňovanie spodných stavieb pomocou hydro-aktívnej fólie AMPHIBIA.

AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...

Dekarbonizácia individuálneho vykurovania domácností – Green Deal evolučne a nie revolučne

Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Parkovací dom Jana Gayera, Hradec Králové

Garáže ako súčasť historického mestského bloku.
Diela
Red 410.09.2019
44540+66
Parkovací dom Jana Gayera, Hradec Králové
Autori: Ing. arch. Jaromír Chmelík, Ing. arch. Petr Večeřa, Ing. arch. Jan OndrákSpolupráca: Ing. arch. Eliška Skálová, Ing. arch. David Baďura, Ing. Ondřej Bílek, Ing. Jiří FaltusInvestor: ISP Hradec KrálovéInvestičný náklad: 5,2 mil. EURNávrh: 2014 - 2018Realizácia: 2017 - 2019Adresa: Šimkova ulice , Hradec Králové, Česká republikaPublikované: 10. september 2019

Parkovací dom v (širšom) centre mesta, v pamiatkovej rezervácii, v podobe surovej, masívnej, monofunkčnej, geometricky elementárnej, stavby… sa môže do takéhoto prostredia prekvapivo hodiť a byť jeho integrálnou súčasťou.

Súčasne je aj presvedčivým architektonickým dielom, prezentujúcim schopnosti autorov (a pravdepodobne aj rozhľad a tolerantný prístup pamiatkového úradu i ostatných subjektov, podieľajúcich sa na územnoplánovacom a schvaľovacom procese).

Parkovací dom stojí v areáli Gayerových kasární, ktoré sú súčasťou mestskej pamiatkovej rezervácie. Objekt nahradil urbanisticky a architektonicky nevhodné komerčné a technické objekty. Výstavba hromadných garáží umožnila odstránenie parkovacích miest z centra historického bloku, kde vznikol polyfunkčný verejný priestor. Parkovací dom svojou figúrou vymedzuje formu centrálneho námestia. Realizácia ateliéru chmelík & partneři je prvým impulzom k plánovanej obnove areálu, v ktorom sídli Muzeum východních Čech.

História

Gayerove kasárne slúžili dlhé desaťročia svojmu pôvodnému účelu, uzavretý areál bol oddelený od zvyšku mesta. Po odchode armády došlo k postupnému sprístupneniu územia, ktoré sa však nedočkalo obnovy, alebo výraznejších stavebných úprav. Tie museli počkať až na realizáciu parkovacieho domu Jána Gayera.

Po odstránení objektov, v ktorých sídlila veterinárna ordinácia a zázemie technických služieb mesta, boli zahájené výkopové práce. Tie odhalili v miestach plánovaného polozapusteného podlažia parkovacieho domu historické tehlové konštrukcie.

“V reakci na významný archeologický nález základového a částečně i nadzemního zdiva kavalíru č. XXXIII - kasematní budovy vestavěné do pětiúhelného bastionu č. VIII, který byl součástí systému hradecké pevnosti z konce 18. století, došlo k úpravě projektu parkovacího domu tak, aby základové piloty parkovacího domu byly vedeny mimo nalezené historické konstrukce,” vysvetľujú architekti.

Zásadná modifikácia projektu spočíva v realizácii masívnych betónových trámov, ktoré roznášajú koncentrované zaťaženie od stĺpov vrchnej stavby a sú osadené na veľkopriemerových pilótach. Zvolené riešenie umožňuje budúce odkrytie a sprístupnenie fragmentov historického opevnenia.

Foto: Miloš Šálek

Urbanizmus a architektúra

Územie je vpísané do pôdorysného obrysu jedného z bastiónov barokovej pevnosti. Časti pôvodných kavalierov (vstavaných do bastiónu) a budova Fortu (predsunutý pevnostný objekt) sú súčasťou areálu. Novostavba je rozdelená na dva hlavné celky. Väčší z nich nadväzuje na severnú hranicu bloku - Šimkovu ulicu. Objekt sa prispôsobuje obom dominantným budovám Gayerových a Vrbenského kasární. Druhý, kratší celok, je osadený o pol podlažia nižšie. Uzatvára vnútorné námestie (pôvodný execírplac), ktoré vymedzuje v ďalších smeroch kazemata I a II (murované palebné postavenia) a spomínaná budovou Fortu. Tá je pozdĺžnou osou rovnobežná s ulicou Československej armády a tvorí južnú hranicu areálu. 

Celky parkovacieho domu sú navzájom odstúpené. Do vzniknutého priestoru architekti situovali vertikálne komunikácie - rampy, schodisko a výťah. V prízemí sú aj ďalšie obslužné priestory (toalety, sklady, technické zázemie).

Architektonické riešenie parkovacieho domu kladie dôraz na maximálnu transparentnosť, ktorá umožňuje priehľady objektom. Železobetónový monolitický skelet stužujú komunikačné jadrá. Vodorovné konštrukcie sú navrhnuté ako bezprievlakové monolitické spádované dosky. Vonkajší plášť tvoria zvislé smrekovcové lamely a steny z monolitického betónu. 

Vjazd a prístupové chodníky sú dláždené sivým štiepaným kameňom. Na dvojici stĺpikov vjazdovej brány sa podarilo zachovať pôvodné pieskovcové hlavice. Dvojkrídlová bránička pre peších je zvarená z oceľových profilov.

Vizualizácia návrhu,
Vizualizácia návrhu,autor: architekti chmelík & partneři
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek

Prevádzka a dispozícia

Novozriadený vjazd do objektu je vybudovaný z kruhovej križovatky na ulici Šimkova. Každá z hmôt novostavby obsahuje pozdĺžne vnútorné komunikačné jadro, na ktoré nadväzujú priečne usporiadané parkovacie miesta. Oba celky objektu sú navzájom výškovo posunuté. Rozdiel výšky polovice podlažia (1,4 m) prekonávajú obojsmerné rampy so sklonom 9 stupňov. Vertikálny pohyb osôb zaisťuje schodisko a výťah. 

Vo východnej časti objektu sa nachádza hygienické zázemie (toalety pre imobilných a prebaľovacia kabína), v západnej vstupnej časti potom hygienické zázemie (WC muži, ženy a upratovacia miestnosť). Vstupy k parkovacím miestam a do zázemia parkovacieho domu sú situované z kratších strán spojovacieho krčku (východ a západ). Vnútorné priestory na prízemí, medzi hlavnými hmotami parkovacieho domu a rampami slúžia ako technické a technologické zázemie. Pri vjazde sú vyhradené parkovacie miesta pre autá jazdiace na plyn (CNG, LPG - 31 stání), tri miesta pre pohybovo znevýhodnené osoby a jedno státie pre vozidlá osôb sprevádzajúcic dieťa v kočíku. Na úrovni prvého nadzemného podlažia sú tiež vyhradené štyri parkovacie miesta a dve nabíjacie stanice určené pre elektromobily.

Situácia,
Situácia,autor: architekti chmelík & partneři
Vizualizácia návrhu,
Vizualizácia návrhu,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys základov,
Pôdorys základov,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 1.NP,
Pôdorys 1.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 2.NP,
Pôdorys 2.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 3.NP,
Pôdorys 3.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 4.NP,
Pôdorys 4.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Rezy,
Rezy,autor: architekti chmelík & partneři
Vykopávky,
Vykopávky,Autor: Muzeum Východních Čech
Detail vjazdu,
Detail vjazdu,autor: architekti chmelík & partneři
Detail kotvenia fasády,
Detail kotvenia fasády,autor: architekti chmelík & partneři
Detail betónového pylónu,
Detail betónového pylónu,autor: architekti chmelík & partneři
Detail zábradlia,
Detail zábradlia,autor: architekti chmelík & partneři

Poloha diela

Ing. arch. Jaromír Chmelík
Ing. arch. Petr Večeřa
Ing. arch. Jan Ondrák

Súvisiace články

Vložené
18. jún 2019
0
4454
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím