Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. január 2021
0
1163

Prestavba fary v obci Vřesovice (ČR)

Konverzia barokového areálu. Škola a denný stacionár v priestoroch národnej kultúrnej pamiatky.
Prestavba fary v obci Vřesovice (ČR)
Autori: Ing. arch. Jiří MarkevičSpolupráca: Ing. arch. Jaroslav Sedlák, Ing. Zdeněk Opletal (hlavní projektant), Ing. Dana Opletalová (projektantka), Ing. arch Vendula Markevičová, Ph.D. (úpravy exteriéru), BcA. Radim Lisa (grafický dizajn), MgA. Marie Štindlová (grafický dizajn)Investor: Obec VřesovicePodlažná plocha: 950 m2Investičný náklad: 1, 26 mil. €Návrh: 2016 - 2018Realizácia: 2018 - 2019Adresa: 107, Vřesovice, Česká republikaPublikované: 25. január 2021

U našich západných susedov sa v posledných rokoch podarilo zrealizovať viacero kvalitných školských stavieb (prehľad realizácií na území bývalého Česko-Slovenska nájdete tu). Realizácia v juhomoravskej obce Vřesovice, s menej ako šesto obyvateľmi sa môže do tohto výberu hrdo zaradiť.  Obci sa v priebehu rokov podarilo nielen revitalizovať areál bývalej barokovej fary, ale tiež vytvoriť kvalitné a jedinečné prostredie pre žiakov a ich učiteľov.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Kontext

Prestavba barokového súboru bývalej fary a farského statku, ktorý je súčasťou výraznej barokovej osi obce Vřesovice: zámok - kaplnka sv. Jána Nepomuckého - fara so statkom - návršie s kostolom sv. Petra a Pavla. Architektonické riešenie stavia na historickej hodnote súboru, ktorý rozvíja pre potreby novej funkcie - prevádzky základnej školy.

Genéza

Keď sa obec Vřesovice dohodla s cirkvou na prevode fary a farského statku do obecného majetku, mala cirkev želanie, aby obec nenechala celý súbor zchátrať a využívala ho k bohumilému účelu. Preto od roku 2013 slúži hlavný objekt fary ako základná škola. O dva roky neskôr bol na prízemí dvoch hospodárskych krídel zriadený denný stacionár s kuchyňou a jedálňou, ktoré využíva aj spomínaná škola. Úlohou architektov bolo rekonfigurovať ďalšiu časť hospodárskych stavieb do dvoch kmeňových tried a dvoch odborných učební, čo sa podarilo zrealizovať v lete roku 2019. Posledným dielom skladačky zostáva k barokovému komplexu priliehajúca Orlovňa (pôvodne sídlo katolíckej športovej organizácie), ktorú plánuje obec premeniť na telocvičňu a dve klubovne. Projekt čaká v súčasnosti na vhodnú dotáciu.

Historická situácia
Historická situácia

Východiská a koncept

Potreba rekonštrukcie vychádzala z požiadaviek na rozšírenie kapacity školy, záchrany rýchlo chátrajúcich krovov hospodárskych krídel barokového komplexu a úpravy neuspokojivého stavu dvora. Celý súbor vznikal postupne, jeho časti slúžili na rôzne účely a zachovali sa v rozdielnom stave. V rovnakom duchu sa nesie rekonštrukcia, ktorá prebieha postupne, podľa potrieb obce, finančných prostriedkov a stavu jednotlivých častí komplexu. Prevádzková a technická pluralita sa logicky stala hlavným východiskom konceptu rekonštrukcie.

Architekti v návrhu kládli dôraz na prepojenie jednotlivých častí tak, aby nebola potlačená historická hodnota komplexu. Dôležitým cieľom bola koexistencia školy a stacionáru tak, aby sa obe skupiny užívateľov cítili príjemne a slobodne užívali všetky časti areálu.

Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: Public Atelier + FUUZE
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NPAutor: Public Atelier + FUUZE
Rez A-A
Rez A-AAutor: Public Atelier + FUUZE
Rez B-B
Rez B-BAutor: Public Atelier + FUUZE
Rez C-C
Rez C-CAutor: Public Atelier + FUUZE

Architektúra

Nové aj pôvodné historické objemy sa v súbore vzájomne prelínajú, napriek tomu sú od seba jasne odlíšené. Historické časti zjednocuje klasická omietnutá fasáda, červená strecha z bobroviek a medené klampiarske prvky. Nové objemy charakterizuje jednoduchý kubický tvar, hladký povrch a výrazná farebnosť. Akcentované sú najmä priechody a prepojenia budov, ktoré historicky stáli oddelene. Do komplexu prinášajú hravosť nielen svojou farebnosťou, ale aj novými možnosťami pohybu. Deti si môžu slobodne voliť, ktorý vstup do školy využijú a po akej farbe sa vydajú. Silu konceptu podporuje spojenie učební v objekte fary s novými triedami do uceleného okruhu.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Ešte pred vstupom autorov z FUUZE a Public Atelier do projektu boli na prízemí fary situované obslužné priestory školy a do prízemia dvoch hospodárskych krídel denný stacionár. Návrh na tento stav reagoval umiestnením hlavnej prevádzky školy na poschodie. Architekti sa chopili príležitosti na záchranu hodnotného barokového krovu a využili polohu súboru na päte svahu kostolného návršia. Nové učebne tak získali prístup na trávnatú plochu, s výhľadom na kostol sv. Petra a Pavla.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Veľkorysému barokovému komplexu vdýchol projekt nový život. Autori pracovali pri rekonštrukcii objektu so statusom národnej kultúrnej pamiatky s citom a zároveň sebavedome, so súčasným architektonickým tvaroslovím. Napriek tomu, že rekonštrukcia historickej budovy znamenala pre novú funkciu množstvo obmedzení, priniesla pedagógom a deťom zážitok z priestoru a jeho väzby k okoliu. “Důležitým se ve škole stává moment hravosti a svobodného pohybu. Zásadním je tu i volný prostor, kde mohou děti svobodně pobíhat a pobývat. Prostor, kde si tvoří vlastní pravidla – aby si odpočinuli od řádu a diktátů,” dopĺňajú na záver autori.

Foto: BoysPlayNice

Autor: Public Atelier + Studio FUUZE
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Použité materiály a riešenia: strešné okná VELUX v podkrovných priestoroch učební

Poloha diela

Ing. arch. Jiří Markevič
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím