Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

PREFA Slovensko s. r. o.

Ladislava Dérera 2749/2
Bratislava - mestská časť Nové Mesto

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
10. máj 2018
0
1358

Základná škola Nezamyslice

Nová prístavba školy v malej obci v okrese Klatovy na juhozápade Českej republiky.
Základná škola Nezamyslice
Autori: Ing. arch. Petr Malý, Ing. arch. Miroslav Malý, Ing. arch. Zdeněk ChmelSpolupráca: Bc. Miroslav Chmel, Bc. Gabriela Sládečková, Ing. Jiřina Bubeníková, Ing. Ivo Barvíř, Ing. Martin Blažek, Ing. David Blažek, Ing. Libuše Kujová, Ing. Rostislav Hynek, Michal Prokeš, Antonín Žibrita, Ing. Jiří Vraj, Ing. Honza ŽemličkaNávrh: 2016 - 2016Realizácia: 2017 - 2017Adresa: 1. máje 234, Nezamyslice, Česká republikaPublikované: 2. jún 2018

Koncepčné uvažovanie architektov. Netradičná dispozícia. Svieži pohľad na “ergonómiu” učební. Autori sa neuspokojujú so štandardnou priestorovou schémou. Hľadajú nové prevádzkové a funkčné usporiadanie. V našich končinách riešenie takmer nevídané. Najmä, ak ide "iba" o prístavbu. Napriek nie celkom bežnému prístupu je však architektúra účelná, primeraná. Je urobená s ohľadom na efektívne využitie verejných zdrojov. Architekti v tomto prípade ponúkli nielen rozšírenie chýbajúcich kapacít, ale ponúkli aj ucelenú víziu fungovania školy.

Limity maximálneho vonkajšieho objemu prístavby školy boli jasné už pred začiatkom navrhovania. Geometria parcely vymedzovala pôdorys. Maximálna výška budovy aj výška podlaží bola určená objektom starej školy, na ktorú prístavba nadväzuje. 

Pohľad z ulice
Pohľad z uliceFoto: Pavel Mezihorák
Situácia
Situácia Malý Chmel
Pohľad od vstupu
Pohľad od vstupuFoto: Pavel Mezihorák

Do určeného objemu bolo treba navrhnúť nové učebne, oddychové a komunikačné priestory. Architekti sa snažili nájsť riešenie s minimálnym množstvom fixných deliacich konštrukcií - štyri miestnosti na každom podlaží sú oddelené štyrmi stenami, čo umožnilo eliminovať klasické chodby. Steny z plných pálených tehál sú nosné. Delia priestor (fyzicky aj akusticky), zvyšujú akumulačnú schopnosť stavby. Na prízemí majú hrúbku 45 centimetrov, na vyšších podlažiach vzhľadom k menšiemu zaťaženiu iba 29.

V mieste ich pomyselného prieniku, v strede budovy, sa steny nestretávajú - čo umožňuje prístupu denného svetla do centra dispozície budovy. Tieto „medzery“ sú zároveň využité ako vstupy do učební. Ich umiestnenie korešponduje s orientáciou tried, ich požiadavkami na presvetlenie (vždy zľava), a polohou tabule v miestnosti. Na prízemí sú tieto medzery “prázdne” alebo zasklené, čo umožňuje vyniknúť elementárnej architektúre “štyroch stien”. Konštrukčnú previazanosť stien zabezpečuje železobetónová stropná doska, bez stropných podhľadov.

Axonometria
AxonometriaMalý Chmel
Výkresová časť
Výkresová časťMalý Chmel

Realizácii predchádzala dlhá diskusia o podobe a usporiadaní učební. Ako už bolo spomenuté, architekti sa rozhodli v prístavbe na každé podlažie situovať štyri štvorcové miestnosti. Podľa ich slov umožňuje zvolené riešenie variabilnejšie usporiadanie výučby, v porovnaní s “klasickou” pozdĺžnou učebňou s jednostranným osvetlením. Štvorcové miestnosti sú presvetlené z dvoch strán - štandardne z ľavej strany, ale tiež z pravej zadnej časti, čo privítajú hlavne ľaváci.

Novostavba je k pôvodnej budove školy “pridružená” severnou stenou. Voľné fasády sú orientované na tri slnečné strany - juh, východ a západ, čo je rizikovým faktorom vzhľadom k prehrievaniu budovy a učební. Východná učebňa je klasicky jednostranne osvetlená, priame slnečné svetlo má len ráno. Štvorcové učebne sú orientované na juhovýchod a juhozápad. Použitím vonkajšieho tienenia spolu s obojstranným osvetlením môže byť smer a intenzita svetla podľa potreby regulované.

Súčasťou architektonického zámeru bolo použitie solídnych a zároveň ekonomicky dostupných stavebných materiálov, ktoré zabezpečia dôstojný a príjemný priestor pre aktivity detí. Použité boli plné pálené tehly, železobetón, profilované sklo, prírodné linoleum a terazzové podlahy. Prístavbu realizovala miestna stavebná firma a remeselníci.

Trieda
TriedaFoto: Pavel Mezihorák
Nosné steny s plných tehál
Nosné steny s plných tehálFoto: Pavel Mezihorák
Centrálny priestor so schodiskom
Centrálny priestor so schodiskomFoto: Pavel Mezihorák
Svetlík nad schodiskom
Svetlík nad schodiskomFoto: Pavel Mezihorák
Schodisko a "téčkový" železobetónový stĺp
Schodisko a "téčkový" železobetónový stĺpFoto: Pavel Mezihorák
Vstup do triedy s copilitovými stenami
Vstup do triedy s copilitovými stenamiFoto: Pavel Mezihorák
Prístavba
PrístavbaFoto: Pavel Mezihorák
Vstupné schodisko
Vstupné schodiskoFoto: Pavel Mezihorák
Model - celkový pohľad
Model - celkový pohľadAutor: Malý Chmel
Model - vnútorná nosná štruktúra
Model - vnútorná nosná štruktúraAutor: Malý Chmel
Fotografia z výstavby
Fotografia z výstavbyFoto: Martin Binder

Podklady: Malý Chmel

Poloha diela

Ing. arch. Petr Malý
Ing. arch. Miroslav Malý
Ing. arch. Zdeněk Chmel

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím