IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Realizácia kolektívov Architekti Šebo Lichý a Collarch nadväzuje na akademickú a výskumnú spoluprácu Imra Vaška (AŠL) a Shotu Tsikoliyu (Collarch).
Realizáciu predstavíme prostredníctvom sprievodného textu Imricha Vaška:
Aj vďaka pomoci ITB Development sa rozširuje Harmincova ulica z dvojprúdovej na štvorprúdovú cestu, čím sa výrazne zlepší dopravná prístupnosť severozápadných štvrtí Bratislavy a Dúbravky a zlepšia sa aj podmienky pre MHD. Na styčnej hrane ulice a vznikajúcej rezidenčnej štvrte Čerešne v dúbravskej časti Polianky sa pripravuje aj nový vstupný verejný priestor štvrte s návrhom a realizáciou originálnej autobusovej zástavky vytvorenej v spolupráci Architekti Šebo Lichý, pražského progresívneho architektonického ateliéru Shotu Tsikoliyu a Ondřeja Janků Collarch a českej inovatívnej spoločnosti ICE Coral 3D Printing.
Architektonický návrh autobusovej zastávky Lipského predstavuje 3d-tlačenú betónovú škrupinu s preskleným zastrešením. Tvar škrupiny je parametricky generovaný na základe radu požiadaviek a predstavuje upravený eliptický valec: eliptická pôdorysná stopa s hlavnou poloosou pozdĺžne voči smeru ulice umožňuje plynulosť pohybu chodcov okolo zastávky.
Plášť valca je prerezaný zo severozápadnej strany - v smere vozovky a čiastočne v smere príchodu autobusu. Toto prerezanie maximalizuje výhľady na prichádzajúce dopravné prostriedky a zároveň chráni čakajúcich pred poveternostnými podmienkami. Valec je mierne skosený západným smerom, kvôli čomu sú čakajúci viac chránení pred popoludňajším slnkom a prevládajúcimi vetrami. Z juhovýchodnej strany plášť valca je perforovaný radom okrúhlych otvorov. Táto perforácia robí priestor za zastávkou prehľadnejším a bezpečnejším.
Komplikované tvaroslovie zastávky bolo možné dosiahnuť použitím technológie 3D tlače z betónu. Zastávka je tlačená zo štyroch častí a následne zostavená na mieste, čím boli minimalizované stavebné práce vo verejnom priestore. Jednotlivé vrstvy 3D tlače predstavujú vodorovné čiary na povrchu škrupiny, ktorých hrúbka sa znižuje v smere nahor. Čiary evokujú geologické vrstvy a dodávajú architektúre zastávky trvalý charakter. Škrupina je zastrešená jednoduchou konštrukciou z oceľových nosníkov a sklenených dosiek. Minimalistická konštrukcia zastrešenia zvýrazňuje tvaroslovie škrupiny a rámuje výhľad na oblohu. Sklo s reflexným povrchom Stopsol obmedzuje zahrievanie priestoru zastávky v teplom ročnom období. V noci je zastávka osvetlená LED-svietidlami umiestnenými v konštrukcii zastrešenia. Tvar škrupiny je doplnený vnútornou lavicou a troma vonkajšími sedačkami. Ich konštrukcia je tiež z 3D tlačeného betónu, avšak horný povrch sedákov je tvorený hapticky príjemnejším a teplejším smrekovcom.
Autobusová zastávka Lipského je architektonickým manifestom architektov reagujúcim na dnešné ekologické, technologické a spoločenské výzvy. Architektúra objektu symbolizuje miesto, identitu novovznikajúcej štvrte a environmentálne aspekty životného prostredia a realizuje ich najsúčasnejšími návrhovými a realizačnými metódami kombinujúcimi robotické programovanie, inovatívny betón a najpokročilejšie postupy v stavebníctve s praktickými znalosťami autorov, realizátorov a aj zadávateľov projektu. Organická forma prerezaného eliptického valca prístrešku zastávky MHD je pokračovaním geografie krajiny a prírody, verejných priestorov, parkov a vnútroblokov obytných blokov Čerešní.
Pokračujúca kooperácia ateliéru Architekti Šebo Lichý so štúdiom Collarch nadväzuje na akademickú a výskumnú spoluprácu Imra Vaška (AŠL) a Shotu Tsikoliyu (Collarch) na pražskej UMPRUM, kde vedú ateliér A3 zameraný na výpočtovú, materializovanú a technologickú architektúru. V minulosti sa už realizovala ich vzájomná spolupráca pri pavilóne na Čerešniach (Shota Tsikoliya, Jan Kovaříček), Wallenrode (Veronika Miškovičová, Daniel Sviták a Adam Varga) a na realizácii interiérového sedenia v priestoroch AŠL. 3D tlač z betónu dovoľuje vytvárať komplexnú geometriu bez použitia debnenia a zároveň optimalizovať tvar štruktúry. Vývoj a realizácia zastávky MHD Lipského na Harmincovej novými technologickými a materiálovými postupmi a návrhovými metódami prináša komplexite architektúry nových dúbravských Polianok nielen architektonickú a dizajnérsku originalitu miesta, lepšie kultúrne a životné prostredie obyvateľom a pasantom územia, ale aj novú dizajnéresku gramatiku architektonickej profesie a jej stavebnej industrie.
Ateliéry: Architekti Šebo Lichý, Collarch
Fotografie: Tomáš Manina