Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Realizácia kolektívov Architekti Šebo Lichý a Collarch nadväzuje na akademickú a výskumnú spoluprácu Imra Vaška (AŠL) a Shotu Tsikoliyu (Collarch).
Realizáciu predstavíme prostredníctvom sprievodného textu Imricha Vaška:
Aj vďaka pomoci ITB Development sa rozširuje Harmincova ulica z dvojprúdovej na štvorprúdovú cestu, čím sa výrazne zlepší dopravná prístupnosť severozápadných štvrtí Bratislavy a Dúbravky a zlepšia sa aj podmienky pre MHD. Na styčnej hrane ulice a vznikajúcej rezidenčnej štvrte Čerešne v dúbravskej časti Polianky sa pripravuje aj nový vstupný verejný priestor štvrte s návrhom a realizáciou originálnej autobusovej zástavky vytvorenej v spolupráci Architekti Šebo Lichý, pražského progresívneho architektonického ateliéru Shotu Tsikoliyu a Ondřeja Janků Collarch a českej inovatívnej spoločnosti ICE Coral 3D Printing.
Architektonický návrh autobusovej zastávky Lipského predstavuje 3d-tlačenú betónovú škrupinu s preskleným zastrešením. Tvar škrupiny je parametricky generovaný na základe radu požiadaviek a predstavuje upravený eliptický valec: eliptická pôdorysná stopa s hlavnou poloosou pozdĺžne voči smeru ulice umožňuje plynulosť pohybu chodcov okolo zastávky.
Plášť valca je prerezaný zo severozápadnej strany - v smere vozovky a čiastočne v smere príchodu autobusu. Toto prerezanie maximalizuje výhľady na prichádzajúce dopravné prostriedky a zároveň chráni čakajúcich pred poveternostnými podmienkami. Valec je mierne skosený západným smerom, kvôli čomu sú čakajúci viac chránení pred popoludňajším slnkom a prevládajúcimi vetrami. Z juhovýchodnej strany plášť valca je perforovaný radom okrúhlych otvorov. Táto perforácia robí priestor za zastávkou prehľadnejším a bezpečnejším.
Komplikované tvaroslovie zastávky bolo možné dosiahnuť použitím technológie 3D tlače z betónu. Zastávka je tlačená zo štyroch častí a následne zostavená na mieste, čím boli minimalizované stavebné práce vo verejnom priestore. Jednotlivé vrstvy 3D tlače predstavujú vodorovné čiary na povrchu škrupiny, ktorých hrúbka sa znižuje v smere nahor. Čiary evokujú geologické vrstvy a dodávajú architektúre zastávky trvalý charakter. Škrupina je zastrešená jednoduchou konštrukciou z oceľových nosníkov a sklenených dosiek. Minimalistická konštrukcia zastrešenia zvýrazňuje tvaroslovie škrupiny a rámuje výhľad na oblohu. Sklo s reflexným povrchom Stopsol obmedzuje zahrievanie priestoru zastávky v teplom ročnom období. V noci je zastávka osvetlená LED-svietidlami umiestnenými v konštrukcii zastrešenia. Tvar škrupiny je doplnený vnútornou lavicou a troma vonkajšími sedačkami. Ich konštrukcia je tiež z 3D tlačeného betónu, avšak horný povrch sedákov je tvorený hapticky príjemnejším a teplejším smrekovcom.
Autobusová zastávka Lipského je architektonickým manifestom architektov reagujúcim na dnešné ekologické, technologické a spoločenské výzvy. Architektúra objektu symbolizuje miesto, identitu novovznikajúcej štvrte a environmentálne aspekty životného prostredia a realizuje ich najsúčasnejšími návrhovými a realizačnými metódami kombinujúcimi robotické programovanie, inovatívny betón a najpokročilejšie postupy v stavebníctve s praktickými znalosťami autorov, realizátorov a aj zadávateľov projektu. Organická forma prerezaného eliptického valca prístrešku zastávky MHD je pokračovaním geografie krajiny a prírody, verejných priestorov, parkov a vnútroblokov obytných blokov Čerešní.
Pokračujúca kooperácia ateliéru Architekti Šebo Lichý so štúdiom Collarch nadväzuje na akademickú a výskumnú spoluprácu Imra Vaška (AŠL) a Shotu Tsikoliyu (Collarch) na pražskej UMPRUM, kde vedú ateliér A3 zameraný na výpočtovú, materializovanú a technologickú architektúru. V minulosti sa už realizovala ich vzájomná spolupráca pri pavilóne na Čerešniach (Shota Tsikoliya, Jan Kovaříček), Wallenrode (Veronika Miškovičová, Daniel Sviták a Adam Varga) a na realizácii interiérového sedenia v priestoroch AŠL. 3D tlač z betónu dovoľuje vytvárať komplexnú geometriu bez použitia debnenia a zároveň optimalizovať tvar štruktúry. Vývoj a realizácia zastávky MHD Lipského na Harmincovej novými technologickými a materiálovými postupmi a návrhovými metódami prináša komplexite architektúry nových dúbravských Polianok nielen architektonickú a dizajnérsku originalitu miesta, lepšie kultúrne a životné prostredie obyvateľom a pasantom územia, ale aj novú dizajnéresku gramatiku architektonickej profesie a jej stavebnej industrie.
Ateliéry: Architekti Šebo Lichý, Collarch
Fotografie: Tomáš Manina