IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Znojemský ateliér ORA, ktorý má na konte viaceré kvalitné konverzie (viď. súvisiace články v závere textu), sa s chuťou pustil do obnovy statku v blízkosti Znojma. Prvú etapu projektu, ktorej výsledkom bol citlivo zrekonštruovaný centrálny barokový objekt sme predstavili tu. V ďalšej etape sa dočkali revitalizácie budovy bývalej Sadrovne a Triediarne.
Krátky exkurz do histórie
Pôvodne barokový areál vznikol ako zájazdový hostinec na trase Praha-Viedeň. V druhej polovici 19. storočia bol areál transformovaný na známu keramickú továreň, s čím súviselo aj jeho výrazné rozšírenie. Výroba tu fungovala nepretržite, až do obdobia po nežnej revolúcii. Čoskoro ju však stihol osud mnohých iných priemyselných prevádzok - areál menil majiteľov a dlhodobo chátral. Súčasní majitelia, ktorí pochádzajú priamo z Kravska areál postupne prestavujú pre zážitkovú turistiku.
Kocanda je názov, ktorý nesie miesto odjakživa. Mal by pochádzať z nemeckého "Gott sei Dank", slovensky "vďakabohu". Kruh sa uzatvára, objekt sa vracia k svojmu pôvodnému účelu.
Miesto
Areál sa nachádza na kopci pri dedine Kravsko, neďaleko Znojma. Pôsobí ako solitér v krajine, vyvýšená poloha súčasne otvára diaľkové výhľady do okolia.
Ako hlavná dominanta pôsobí murovaný továrenský komín, viditeľný už diaľky. Časť pôvodnej fabriky, hneď vedľa komína, po rekonštrukcii slúži ako recepcia a zázemie pre zamestnancov. Do objektu sa vstupuje po rampe z pigmentovaného betónu. Súčasný vstup bol kedysi zadným traktom areálu, preto architekti jasne definovali a akcentovali nový hlavný vstup.
Sadrovňa
Konštrukcia:
Pôvodný trojpodlažný utilitárny sklad sadrových foriem má štíhly obdĺžnikový pôdorys s pomerom strán 1:8. Zaklenuté pivnice sú z juhu zapustené do svahu. Na murovanom prízemí stojí drevená konštrukcia poschodia. Murivo je čiastočne vystavané zo starých sadrových foriem, ktoré sa používali na odlievanie keramiky. Stavalo z toho, čo bolo práve po ruke...
Konverzia:
Projekt rieši premenu bývalého skladu na ubytovacie zariadenia. Vzhľadom na šírku objektu necelých 6 metrov nebolo možné viesť komunikáciu vo vnútri dispozície. Zvlášť na druhom podlaží by to znamenalo výrazný zásah do zachovaných konštrukcií. Autori sa preto rozhodli pristavať samostatnú pavlač, z južnej strany. Pavlač je zostavená z dubového reziva druhej kvality, ktoré malo pôvodne slúžiť ako palivo.
Izby na prízemí majú vybúrané parapety, vďaka tomu je možné do nich vstúpiť priamo spoza drevenej zásteny. Na severnej fasáde architekti zachovali oceľové rámy bývalých továrenských okien. Nové výplne sú až za nimi. Rámy tvorí mreža, ktorá funguje ako bariéra proti pádu, pretože okná majú nízky parapet. Zároveň ponechávajú otvorom ich pôvodné delenie. Rekonštrukcia objektu zahŕňala pristavanie oporných pilierov k severnej fasáde, ktoré zabezpečili jej stabilizáciu. V izbách na prízemí je však možné vnímať výrazné naklonenie múrov.
Autori sa rozhodli izolovať konštrukcie druhého nadzemného podlažia zvnútra. Vďaka tomu sa im podarilo zachovať patinu pôvodnej drevenej fasády, ktorá je stále zdravá. Najvýraznejšou zmenou prešiel východný štít budovy. Pribudlo výrazné presklenie, ktoré otvára výhľady do krajiny.
Interiér:
Izby na prízemí tvoria jednoduché svetlé priestory, kúpeľne sú oddelené oceľovými rámami s matným zasklením.
Na poschodí môžu hostia obdivovať priznané trámy plných väzieb a pôvodné fošne, ktoré našli využitie ako nová podlaha.
To všetko dopĺňajú sadrové formy - po novom stolíky, tienidlá svietidiel, alebo dekorácie. Formy, ktoré tu pôvodne boli uskladnené, v redukovanom množstve zostávajú na svojom mieste.
Triediareň
Objekt bývalej triediarne je najmladší z celého areálu. Doba jeho vzniku siaha do polovice minulého storočia. Historicky ide o najmenej cennú stavbu. Napriek tomu však reprezentuje autentický príklad vtedajšej účelnej priemyselnej výstavby.
Priestor pre oslavy:
Priemyselné stavby vytvárajú ideálny základ pre budúce konverzie. Vďaka svojej otvorenej dispozícii umožňujú relizovať univerzálny priestor pre novú náplň.
Priestory na prízemí využíva reštaurácia s kuchyňou. Na reštauráciu nadväzuje "skleník" - pôvodná oceľová konštrukcia, ktorú architekti odstrojili a krytinu nahradili sklom. Do podkrovia s rozsiahlou sálou vedie zvárané oceľové schodisko. Všetky nosné konštrukcie sú pôvodné, so zachovanou dobovou patinou.
V priestoroch terajšej recepcie v minulosti prebiehalo miešanie hliny. Zastavené miešačky nechávajú autori vo svojich pôvodných pozíciách. Presne tak, ako boli kedysi opustené. Pozdĺž jednej zo stien plynie inštalácia zo sadrových foriem, do ktorých sa odlievali kvetináče.
Materiály:
Autor: ORA
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice