Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...
Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Koncepčný prístup a odbornosť je to, čo nám pri riadení miest najviac chýba. Stanovenie jasných a verejne prístupných pravidiel (nie riešenie problémov ad post) stále nie je pravidlom. V oblasti boja proti "vizuálnemu smogu" môže ísť príkladom Žilina, ktorá disponuje záväzným a prehľadným Manuálom reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina.
Manuál, vytvorený v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom Žilina a Mestom Žilina predstaví jeho autorka Lucia Streďanská:
Reklama je neodmysliteľnou súčasťou našich miest. Jej nadmerná koncentrácia má však negatívny vplyv na celkový dojem a atraktivitu mesta, spôsobuje nečitateľnosť parteru a de facto má negatívny vplyv aj na samotnú prevádzku. Avšak prostredníctvom reklamy predajca komunikuje s užívateľom verejného priestoru. Je preto potrebné jej existenciu akceptovať, ale zároveň je nutné na zaistenie kvality verejného priestoru určiť jasné pravidlá spôsobu realizácie reklám, ich umiestnenia, množstva a estetickej kvality.
Ako reakcia na dlhodobo zanedbávaný problém premnoženej reklamy v meste Žilina vznikol Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina. V súčasnosti je manuál od 1. septembra 2019 platným doplnkom Zásad pamiatkovej starostlivosti pre MPR Žilina a teda má záväzný charakter, nie len odporúčací. Na jeho príprave sa podieľal Krajský pamiatkový úrad Žilina a mesto Žilina v spolupráci s odborníkmi z externého prostredia. Manuál je kľúčovým dokumentom, v zmysle ktorého Krajský pamiatkový úrad Žilina rozhoduje vo veci realizácie a podoby reklám na území Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina.
Hlavným cieľom manuálu je pomôcť vlastníkom, správcom, resp. nájomcom objektov a priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina pri realizácii budúcej reklamy. Okrem iného ponúka inšpirácie, poukazuje na vhodné i nevhodné príklady z praxe a zároveň približuje celý proces povoľovania zo strany dotknutých inštitúcií.
Manuál je určený všetkým aktérom, ktorí aktívne využívajú reklamu, ktorí vstupujú do procesu jej tvorby i samotnej realizácie, ktorí ju povoľujú a ktorí akýmkoľvek spôsobom ovplyvňujú vizuálnu podobu Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina a s ňou súvisiaci verejný priestor. Je to predovšetkým majiteľ budovy, nájomca, teda investor, ktorý zadáva požiadavky na veľkosť, vizuál a osadenie novej reklamy, následne dizajnér - grafik návrhu reklamy a jej samotný realizátor (najčastejšie reklamná agentúra).
Snahou je, aby sa tento stal najmä inšpiračným dokumentom, nielen regulačným. Je teda v neposlednom rade určený aj širokej verejnosti ako informatívny a vzdelávací materiál. Práve občania mesta sú dennodennými užívateľmi verejného priestoru, pričom sa významným spôsobom spolupodieľajú na jeho finálnej podobe.
Príbeh manuálu
Téma stanovania princípov reklamy v žilinskej MPR je živá už od roku 2015, kedy sa uskutočnil prvý týždňový workshop o reklamnom smogu organizovaný Oblastnou organizáciou cestového ruchu Malá Fatra. Následne v roku 2016 bol výstup z workshopu prezentovaný na stretnutí s majiteľmi budov v MPR, kde mali možnosť materiál pripomienkovať. Na uvedených základoch neskôr vznikol odborno-metodický dokument v podobe manuálu ako existuje teraz.
Pozvánka na workshop k manuálu
Pre všetkých, ktorí sa chcú o téme dozvedieť viac informácií, majú konkrétne otázky ku svojej reklame na fasáde alebo ich len zaujíma náš verejný priestor, je pripravený workshop v pondelok 22. júna o 16.00 hod. v Rosenfeldovom paláci v Žiline. Viac sa dozviete na facebookovej stránke eventu.
Manuál reklamy si občania vedia stiahnuť na tomto odkaze na stránkach Mesta Žilina. Skrátená verzia - brožúra je v tlačenej podobe prístupná na Mestskom úrade ako aj na KPÚ Žilina. Dokument si môžete prelistovať aj v prílohách nižšie:
Pár obrázkov z publikácie: