IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Do aktuálneho ročníka BRICK AWARD prihlásili architekti celkom 849 projektov. Z množstva kvalitných realizácii vybrala odborná porota do užšieho výberu 50 nominácií. Do finálovej päťdesiatky sa bohužiaľ nedostal žiadny zo slovenských projektov.
Vysoký počet prihlásených diel svedčí o popularite keramických materiálov i samotnej súťaže. Hoci bienálnu súťažnú prehliadku organizuje spoločnosť Wienerberger AG, o výsledkoch nerozhoduje použitie jej produktov. Porota hodnotí výlučne architektonické kvality diel, ktorých významnú časť tvoria keramické materiály.
Ocenenie sa udeľuje v piatich kategóriách:
Tohtoročný výber finalistov ocenenia BRICK AWARD zahŕňa 50 projektov z 21 krajín a piatich kontinentov. O nomináciách rozhodla odborná porota v zložení: novinár a autor Wojciech Czaja, keramička, dizajnérka a architektka Maria Gasparian, a architektka a zakladateľka Centra architektúry Slovinska Špela Kuhar.
Víťazov súťaže BRICK AWARD 26 vyberie medzinárodná porota zložená z architektov a dizajnérov:
Slávnostné odovzdávanie cien sa uskutoční 11. júna 2026 vo Viedni.
Do finálového výberu sa napríklad dostala z Blízkeho východu hrobka Shafagh v malom iránskom meste Ardakan. Stavba zaujme obrátenou kupolou a nápismi, ktoré voľne plynú po jej povrchu. Tradične súkromný monument hrobky sa v tomto prípade stáva prívetivým verejným priestorom a vstupnou bránou na cintorín.
V Ázii sa medzi finalistami ocitla Aga Khan Academy v bangladéšskej metropole Dháka. Komplex pozostáva zo série štvorpodlažných budov obložených tehlou, ktoré sú umiestnené do hustej mestskej zástavby pri diaľnici. Budovy sú zasadené do zeleného exteriéru, ktorý vytvára bariéru od rušného okolia a vytvára zóny určené na hru aj vzdelávanie.
V indickom meste Chennai sa do výberu dostala administratívna budova továrne Metallic Bellows – jednopodlažná tehlová stavba inšpirovaná miestnymi tehelňami a pôdou bohatou na hlinu. Projekt sa zameriava na zníženie emisií CO₂ obmedzením použitia betónu. Využíva sa tu tradičná stavebná technika „jack arch“ s nosnými a obvodovými trámami, vďaka čomu pôsobí tehlová konštrukcia ľahko a vzdušne.
Medzi najvýraznejšie projekty z Číny patrí Múzeum hliny UCCA v meste Yixing, navrhnuté ateliérom Kengo Kuma & Associates. Jeho charakteristická strecha je tvorená sériou vrcholov, ktoré odkazujú na neďalekú horu Shushan. Štúdio opisuje stavbu ako „obrátenú škrupinovú konštrukciu vytvarovanú virtuálnymi sférami“. Konštrukcia je pokrytá 3600 kusmi ručne vyrobených keramických glazovaných tehál v tmavohnedých a svetlohnedých odtieňoch, ktoré reprezentujú farebné zmeny pri vypaľovaní keramiky.
Severnejšie, smerom k Pekingu, sa medzi finalistami ocitlo aj trojpodlažné kníhkupectvo Tianjin Zhongshuge, ktorého dizajn je založený na „vlnách“ z tehál navrhnutých na mieru a kovových prvkov.
V Európe navrhlo holandské štúdio Studio RAP „vlnovitú“ fasádu kompletne obloženú 3D tlačenými keramickými obkladovými tehlami. Nachádza sa v historickej nákupnej ulici P. C. Hooftstraat v Amsterdame.
V Nemecku sa na oveľa väčšej ploche použila vypaľovaná hlina vo forme glazovaných panelov s jemnou, nepravidelnou vertikálnou štruktúrou na fasáde budovy elektrárne Leipzig Cogeneration Plant.
V Slovinsku prešla bývalá priemyselná hala v Ľubľane premenou na dočasné divadlo, pričom projekt sa zameral na recyklované a opätovne použiteľné materiály. Viditeľné hlinené bloky boli natreté striebornou farbou.
Téma opätovného využitia materiálov sa objavila aj v projekte Park Hill v Sheffielde vo Veľkej Británii, kde obytný komplex dostal novú podobu vďaka betónu s otlačenou štruktúrou debnenia, ktorý bol doplnený jemným tehlovým murivom. Obnovené tehlové prvky vizuálne definujú jednotlivé „ulice v oblakoch“ a farby balkónov boli zvolené tak, aby ladili s odtieňmi tehál.
V Austrálii sa medzi finalistami ocitlo Múzeum Holokaustu v Melbourne, kde sa na fasádu použilo približne 25 000 tehál – kombinácia hlinených tehál v odtieni Ceniza a sklenených tehál Poesia. Fasáda je usporiadaná do jemného vzoru „hit-and-miss“. Výslednú, mohutne pôsobiacu kompozíciu otvára vizuálne aj fyzické prepojenie s dianím v budove, denným svetlom a komunitou.
Z Mexika zaujal porotu projekt výrobného areálu tequily Clase Azul La Hacienda Jalisco, kde sú sklady a administratívne priestory ukotvené do vulkanickej krajiny použitím miestnej keramiky a kameňa získaného pri výkopových prácach.
V Brazílii vznikla budova White Bricks House (Dom z bielych tehál) prostredníctvom remeselných techník a pohľadového plného muriva natretého na bielo. Rôzne rozostupy medzi tehlami vytvárajú odstupňované úrovne súkromia v jednotlivých miestnostiach.
Medzi finalistov z USA sa zaradil aj projekt 64 University Place – jedenásťpodlažná obytná budova v newyorskej štvrti Greenwich Village, ktorá sa vyznačuje ručne kladenou tehlovou fasádou, oblúkovými oknami a pilastrami usporiadanými do pravidelnej mriežky. Dizajn spája historické prvky z okolia s modernými detailmi. Fasáda z tehál je dôkazom precízneho remesla.
Na svahoch Steenberg Ridge v Kapskom Meste v Juhoafrickej republike sa na pozemku s rozlohou 4000 m² nachádza Mountain House. Architektonická kompozícia využíva striedmu paletu materiálov, ktoré odrážajú farby a textúry okolitej krajiny.
BRICK AWARD 26 - kompletný zoznam finalistov:
Feeling at home
Blockmakers Arms, London, UK, by Erbar Mattes
Ca na Birgit, Calvià, Spain, by TEd'A arquitectes
House 1616, Barcelona, Spain, by Harquitectes
Kurth Residence, Liège, Belgium, by Olivier Fourneau Architects
Los Guayabos, Cuernavaca, Mexico, by Rodriguez + De Mitri
Manel and Montse House, Sant Esteve de Palautordera, Spain, by Obo Estudi Arquitectura
Mountain House, Cape Town, South Africa, by Chris van Niekerk
Valley House, Torres Vedras, Portugal, by Volume - Architecture Lisbon Studio
Verandah House, Nhavi Sandas, India, by studioPPBA
Villa BW, Vught, Netherlands, by Mecanoo
White Bricks House, Brasilia, Brazil, by Bloco Arquitetos
Living together
11 social housing units, Palma, Spain, by Carles Enrich Studio
64 University Place, New York, USA, by Kohn Pedersen Fox
Social and urban infill project, Kortrijk, Belgium, by MAKER architecten
Fixfabriken Spanjoletten, Gothenburg, Sweden, by Olsson Lyckefors Arkitekter
Luise 19E, Werder, Germany, by undjurekbrüggen
O 14, Madrid, Spain, by BURR STUDIO
Park Hill Phase 2, Sheffield, UK, by Mikhail Riches
Social Atrium - 54 dwellings in the Besòs, Barcelona, Spain, by Peris + Toral Arquitectes & L3J
Working together
Leipzig Cogeneration Plant, Leipzig, Germany, by Atelier ST
Firemen tower in Vall d'Hebron, Barcelona, Spain, by Carles Enrich Studio
Håndværkskollegiet i Horsens, Horsens, Denmark, by Cubo Arkitekter & Danø Architecture
Lindemans Brewery, Sint-Pieters-Leeuw, Belgium, by A2D architects
Metallic Bellows Factory Office, Chennai, India, by KSM Architecture
Mezcal Production Palenque, Jiquilpan de Juárez, Mexico, by Estudio ALA
Recast | Lao Ding Feng Beijing, China, by Neri&Hu Design and Research Office
Sara Weill-Raynal nursing home, Paris, France, by Avenier Cornejo Architectes
Substation Ijburg, Amsterdam, Netherlands, by Powerhouse Company
Warehouse/offices for Clase Azul La Hacienda Jalisco, Tepatitlán, Mexico, by Atelier ARS
Sharing public spaces
Academia Atlas, Zapopan, Mexico, by Sordo Madaleno
Aga Khan Academy, Dhaka, Bangladesh, by Shatotto & Feilden Clegg Bradley Studios
Đạo Mẫu (Mothergoddess) Museum & Temple, Hanoi, Vietnam, by arb architects
District school Kirchwerder, Hamburg, Germany, by Thomas Kröger Architekten
Het Steen Antwerp, Antwerp, Belgium, by noAarchitecten
La Chênaie Public School, Saint Etienne de Montluc, France, by RAUM
Melbourne Holocaust Museum, Melbourne, Australia, by Kerstin Thompson Architects
Mercado Nicolas Bravo, Quintana Roo, Mexico, by Aidia Studio
Park Brialmont, Antwerp, Belgium, by CLUSTER landscape & urbanism
Performing Arts Centre Brighton College, Brighton, UK, by krft
Primary School Edison, Antwerp, Netherlands, by Korteknie Stuhlmacher Architecten
Schoenenkwartier Shoe Museum, Waalwijk, Netherlands, by Civic Architects
Temporary space for Slovenian National Theatre, Ljubljana, Slovenia, by Vidic Grohar Arhitekti
UCCA Clay Museum, Yixing, China, by Kengo Kuma and Associates
Building outside the box
Ceramic House, Amsterdam, Netherlands, by Studio RAP
Endless Brick Playground, Hangzhou, China, by China Academy of Art
La Cruz 13-40, Cuenca, Spain, by Taller Alexis Schulman & Surreal Estudio
Mary‘s Mantle Chapel, Freising, Germany, by Brückner & Brückner Architekten
Shafagh Tomb, Ardakan, Iran, by 35-51 Architecture Office
The Lady, Amsterdam, Netherlands, by Dok architecten
Tianjin Zhongshuge, Tianjin, China, by X+Living Architecture and Interior Design
Súťažná prehliadka Brick Award vznikla v roku 2004. Prvým laureátom hlavnej ceny sa v roku 2004 stal Josef Pleskot z Českej republiky za riešenie priechodu valom Prašného mostu. V nasledujúcich rokoch putovala hlavná cena do Maďarska, Nemecka, Lichtenštajnska, Južnej Afriky, Thajska, Španielska, Rakúska, Veľkej Británie, Švajčiarska, či Poľska. Posledný víťaz z roku 2024 pochádza z Írska. V roku 2012 bodovalo aj Slovensko. V kategórii "Premena" zvíťazil architekt Pavol Paňák s premenou ruiny tehliarskej pece v Čachticiach na vlastný ateliér. O dva roky neskôr bol sám súčasťou odbornej poroty Brick Award.
Všetkých 50 nominovaných projektov nájdete na web stránke www.brickaward.com. Informácie o súťaži sú zverejnené aj na www.wienerberger.sk.