IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Priestory predvojnového kina ako sídlo architektonického ateliéru a pracovisko pre kreatívne profesie. Prestavba necháva vyniknúť charakteristický oceľobetónový skelet, zakrivená konštrukcia rebierkového stropu je vďaka novej ľahkej krytine z hliníkových šablón čitateľná aj zo strany exteriéru.
Urania nielen v Záhrebe
Film sa do Chorvátska, ktoré bolo v tej dobe súčasťou Rakúsko-Uhorska, dostal rýchlo. Len 13 mesiacov po svetovej premiére kinematografu bratov Lumièrovcov. Prvé kiná začali vznikať takmer o desať rokov neskôr.
Výrazný rozvoj kinematografie, nielen na území Chorvátska, nastal po roku 1907, kedy založil rakúsko-uhorský filmový podnikateľ Ferdinand Somogyi filmovú spoločnosť Urania. Kiná Urania vznikli v Prahe, Viedni, alebo v Budapešti. Nádherná secesná budova Uránia Nemzeti Filmszínház v maďarskej metropole je dodnes pripomienkou zlatých časov kinematografie. Biograf Urania s kapacitou sály 700 divákov bol v roku 1909 otvorený aj v Košiciach, kino pod hlavičkou spoločnosti fungovalo od roku 1911 tiež Bratislave. Obe stavby dnes už neexistujú.
Vráťme sa však na územie stredomorského štátu. Záhrebská Urania je jedným z mnohých kín, postavených v blokovej zástavbe centra mesta, počas prvej polovice 20. storočia. Stavbu v bloku námestia Kvaternik stihli dokončiť tesne pred vojnou, na prelome rokov 1938 a 1939.
Pre objekt kina je charakteristická spomínaná monolitická konštrukcia, ktorá umožnila efektívne prestropiť priestor kinosály. Všetky nosné piliere, hlavné oblúky vo veľkej sále aj všetky rebierkové stropy prečkali bez výraznejšieho poškodenia viac ako 80 rokov. Podľa slov architektov z “domáceho” ateliéru 3LHD je práve strop kinosály “jednou z prvých podobných betónových konštrukcií z tohto obdobia v meste. Aj preto tento krásny príklad technológie stál za zachovanie, obnovu a renováciu.”
Pôvodnú stavbu tvorili štyri prevádzkové bloky. Na veľkolepý prevýšený foyer nadväzovala kinosála s bazilikálnym usporiadaním. Priestory dopĺňal administratívny blok a technické zázemie kina. Kinosála bola prestrešená jednoduchou sedlovou strechou, nižšie bočné trakty tvorili vonkajšie ochodze. Objekt bol po ukončení prevádzky v roku 2011 dlhé roky využívaný ako sklad a postupne chátral.
Z hľadania priestoru pre ateliér sa stal developerský projekt...
Budova v centre Záhrebu padla pred niečo vyše piatimi rokmi do oka záhrebskému ateliéru 3LHD, ktorý v tom čase hľadal nové priestory pre svoj rastúci kolektív. Spočiatku boli architekti skeptickí, či dokážu zvládnuť takéto sústo. “Keď sme sa však prvýkrát pozreli dovnútra, bolo rozhodnuté,” hovorí s nadhľadom architekt Saša Begović. K pôvodnému investičnému zámeru pribudli priestory prenajímateľných kancelárií, multifunkčná hala, kaviareň… Z hľadania novej kancelárie sa stal developerský a zároveň srdcový projekt.
Ako premeniť priestory kina bez prirodzeného svetla na funkčné pracovisko?
Veľkou výzvou bolo viesť denné svetlo do miestností, ktoré s tým tým pôvodne nepočítali. Bočné trakty na prízemí kinosály zmenili architekti na otvorené átriá, ktoré privádzajú svetlo do interiéru cez rozsiahle zasklenia bez parapetov. Výška centrálneho priestoru kinosály viedla architektov k vloženiu medziposchodia, ktoré presvetľuje nielen séria nových otvorov po obvode fasády, ale hlavne strešné svetlíky v celej dĺžke hrebeňa strechy. “Predtým tu bola klasická šikmá strecha, ktorá zakrývala krásny zakrivený strop. Ten sme odkryli a hľadali vhodný materiál pre zakrivené bočné plochy,“ opisuje Begović a dopĺňa: „Kvôli tvárnosti, minimálnemu zaťaženiu konštrukcie a trvácnosti, sme sa rozhodli pre systém PREFA PREFALZ.“
V dobovom korzete
Srdcom nového pracoviska sa stala kinosála, rozdelená na dve poschodia. Priestory pod stropom využíva ateliér 3LHD. Prízemie po novom slúži ako miesto stretnutí, doplnené konferenčnými sálami.
Novinkou je presklený pavilón, na mieste pôvodného vchodu do kina. Patrí k priľahlej kaviarni, ktorá sa nachádza v bývalej vstupnej hale.
Priamo nad ním vznikli kancelárske priestory, momentálne určené na prenájom. Napriek novým podlahám, povrchom a vybaveniu zostávajú hodnotné dobové prvky jasne čitateľné. “Vo výsledku bolo pre nás kľúčové zachovať krásny rámec budovy,” dodáva na záver architekt Saša Begović.
Podklady: PREFA Aluminiumprodukte, 3LHD – studio za arhitekturu i urbanizam
Foto: Jure Živković
Použité materiály a riešenia: Hliníkový strešný systém PREFA PREFALZ / patina šedá