Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
7. marec 2024
0
620

Reggio School, Madrid, Španielsko

Architektúra ako dôležitá súčasť vzdelávacieho procesu.
Reggio School, Madrid, Španielsko
Autori: Andrés Jaque, Roberto González García, Iago González Quelle, Víctor García Rabadán, Juan Antonio Posadas, Jorge Basarrate, Álvaro Mingo, Javier González Nieto, Javier Mach Cesteros, Ángel David Moreno Casero, Luis González Cabrera, Alberto Heras, Ismael Medina Manzano, Jesús Meseguer Cortés, Paola Pardo-Castillo, Rajvi Anandpara, Juan David Barreto, Inês Barros, Ludovica Battista, Shubhankar Bhajekar, Elise Durand, Drishti Gandhi, Maria Karagianni, Bansi Mehta, Alessandro Peja, Meerati Rana, Mishti Shah, Saumil ShanngaviInvestor: Reggio SchoolPlocha pozemku: 4 366 m2Podlažná plocha: 5 942 m2Investičný náklad: 1 497 € / m2Návrh: 2018 - 2020Realizácia: 2020 - 2022Adresa: C. de San Enrique de Ossó 48, Madrid, ŠpanielskoPublikované: 18. marec 2024

Koncom februára sme zverejnili výber medzinárodnej poroty Cien Európskej Únie za súčasnú architektúru Mies Van Der Rohe. V najbližších týždňoch bližšie predstavíme všetkých päť finalistov, uchádzajúcich sa o ocenenie v hlavnej kategórii "architektúra". V úvodnom článku zavítame do španielskeho Madridu.

 

Pár slov k východiskám projektu

Krátko po skončení druhej svetovej vojny premýšľali obyvatelia severotalianskeho regiónu Reggio Emilia, ako nadviazať na predvojnovú tradíciu komunitných a súkromných vzdelávacích inštitúcií, vytlačených fašistickým režimom. Cieľom bol návrat k slobodnému rozvoju osobnosti dieťaťa od útleho veku a zabezpečenie vzdelania, ktoré malo zabrániť nástupu budúcich autoritárskych režimov. Výsledkom bol systém vzdelania založený na filozofii rešpektu, radosti z poznávania a občianskej zodpovednosti. Hravé princípy, aplikované najprv na úrovni predškolského vzdelania, si všimol pedagóg Loris Malaguzzi, ktorý sa stal hlavným prívržencom tejto občianskej iniciatívy a ktorý prístup následne propagoval v ďalších regiónoch a krajinách. Filozofia “reggio-inspired” škôl stavia rovnako ako iné známejšie alternatívne prúdy vzdelávania na vnímaní dieťaťa ako osobnosti a prirodzene zvedavého jedinca, u ktorého proces učenia prebieha spontánne a radostne. 

O madridskom reggio-inspired projekte

Medzi inštitúcie, ktoré stavajú na spomínaných princípoch, patrí aj základná škola Reggio School v Madride, dokončená pod hlavičkou ateliéru Office for Political Innovation na severnom okraji španielskej metropoly. Lokalitný program a finálne zadanie pre architektov vznikli v úzkej spolupráci s komunitou rodičov a pedagógov.

“Reggio filozofia vníma prostredie ako "tretieho učiteľa". Vyučovanie často prebieha formou projektov, ktoré vznikajú na popud detí alebo učiteľov. Je tu veľký priestor na chyby a experimentovanie. Osvojiť si tento prístup vyžaduje veľké zmeny vo vnímaní vzdelania. "Naša architektúra preto vytvára komplexný ekosystém, kde sa komplikovaná mozaika priestorov stáva čitateľnou a zážitkovou” vysvetľujú architekti.

Výsledkom je šesťpodlažný monoblok, popretkávaný systémom átrií a medzipriestorov. Kompozíciu nosných monolitických konštrukcií, usporiadaných v racionálnom rastri humanizujú oblúkové arkády a členitá strešná krajina. Tvrdé materiály zjemňuje vrstva korkovej izolácie s charakteristickou drsnou textúrou. 

Podľa slov autorov je objekt koncipovaný ako “miniatúrne vertikálne mesto”, pričom každá z výškových úrovní zastrešuje potreby konkrétnej vekovej skupiny.

Usporiadanie reflektuje proces ´dozrievania´ žiakov, ktorý sa premieta do ich schopnosti  skúmať školský ekosystém samostatne aj so svojimi rovesníkmi,” dopĺňajú autori. Vertikálna kompozícia graduje v priestoroch na najvyšších podlažiach, ktoré sú usporiadané okolo rozmerného átria - zeleného skleníka.

Triedy na dvoch najnižších podlažiach sú priamo prepojené s okolitou krajinou. Ústredný priestor ďalších dvoch “medziposchodí” tvorí osem metrov vysoká hala, ktorá funguje ako spoločenské námestie.

Odhalené technické zázemie, inštalácie a rozvody tvoria súčasť architektonického zámeru, ktoré nič neskrýva a prezentuje objekt ako živú štruktúru a organizmus.

Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Foto: José Hevia
Situácia
SituáciaAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Pôdorys 1. PP
Pôdorys 1. PPAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NPAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Pôdorys 3 NP
Pôdorys 3 NPAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Pôdorys 4. NP
Pôdorys 4. NPAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Pôdorys 5. NP
Pôdorys 5. NPAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Schematický rez
Schematický rezAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Bioklimatický diagram
Bioklimatický diagramAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Priestorová štruktúra
Priestorová štruktúraAutori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation

Autori: Andrés Jaque / Office for Political Innovation
Fotografie: José Hevia

Poloha diela

Andrés Jaque
Roberto González García
Iago González Quelle
Víctor García Rabadán
Juan Antonio Posadas
Jorge Basarrate
Álvaro Mingo
Javier González Nieto
Javier Mach Cesteros
Ángel David Moreno Casero
Luis González Cabrera
Alberto Heras
Ismael Medina Manzano
Jesús Meseguer Cortés
Paola Pardo-Castillo
Rajvi Anandpara
Juan David Barreto
Inês Barros
Ludovica Battista
Shubhankar Bhajekar
Elise Durand
Drishti Gandhi
Maria Karagianni
Bansi Mehta
Alessandro Peja
Meerati Rana
Mishti Shah
Saumil Shanngavi

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím