Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina

Jeden z prvých názorných a použiteľných dokumentov, vytvárajúcich prehľadné pravidlá a zásady v dlhodobo prehliadanaj problematike.
Diskusia
Red 320.06.2020
9820+21
Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina
Autori: Ing. arch. Lucia Streďanská v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom Žilina a Mestom Žilina, Ilustrácie: Broňa Schragge, Grafika: profigrafik.sk, Platné od: 1.9. 2019

Koncepčný prístup a odbornosť je to, čo nám pri riadení miest najviac chýba. Stanovenie jasných a verejne prístupných pravidiel (nie riešenie problémov ad post) stále nie je pravidlom. V oblasti boja proti "vizuálnemu smogu" môže ísť príkladom Žilina, ktorá disponuje záväzným a prehľadným Manuálom reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina.

Manuál, vytvorený v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom Žilina a Mestom Žilina predstaví jeho autorka Lucia Streďanská:

Reklama je neodmysliteľnou súčasťou našich miest. Jej nadmerná koncentrácia má však negatívny vplyv na celkový dojem a atraktivitu mesta, spôsobuje nečitateľnosť parteru a de facto má negatívny vplyv aj na samotnú prevádzku. Avšak prostredníctvom reklamy predajca komunikuje s užívateľom verejného priestoru. Je preto potrebné jej existenciu akceptovať, ale zároveň je nutné na zaistenie kvality verejného priestoru určiť jasné pravidlá spôsobu realizácie reklám, ich umiestnenia, množstva a estetickej kvality.

Ako reakcia na dlhodobo zanedbávaný problém premnoženej reklamy v meste Žilina vznikol Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina. V súčasnosti je manuál od 1. septembra 2019 platným doplnkom Zásad pamiatkovej starostlivosti pre MPR Žilina a teda má záväzný charakter, nie len odporúčací. Na jeho príprave sa podieľal Krajský pamiatkový úrad Žilina a mesto Žilina v spolupráci s odborníkmi z externého prostredia. Manuál je kľúčovým dokumentom, v zmysle ktorého Krajský pamiatkový úrad Žilina rozhoduje vo veci realizácie a podoby reklám na území Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina.

Hlavným cieľom manuálu je pomôcť vlastníkom, správcom, resp. nájomcom objektov a priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina pri realizácii budúcej reklamy. Okrem iného ponúka inšpirácie, poukazuje na vhodné i nevhodné príklady z praxe a zároveň približuje celý proces povoľovania zo strany dotknutých inštitúcií.

Manuál je určený všetkým aktérom, ktorí aktívne využívajú reklamu, ktorí vstupujú do procesu jej tvorby i samotnej realizácie, ktorí ju povoľujú a ktorí akýmkoľvek spôsobom ovplyvňujú vizuálnu podobu Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina a s ňou súvisiaci verejný priestor. Je to predovšetkým majiteľ budovy, nájomca, teda investor, ktorý zadáva požiadavky na veľkosť, vizuál a osadenie novej reklamy, následne dizajnér - grafik návrhu reklamy a jej samotný realizátor (najčastejšie reklamná agentúra).

Snahou je, aby sa tento stal najmä inšpiračným dokumentom, nielen regulačným. Je teda v neposlednom rade určený aj širokej verejnosti ako informatívny a vzdelávací materiál. Práve občania mesta sú dennodennými užívateľmi verejného priestoru, pričom sa významným spôsobom spolupodieľajú na jeho finálnej podobe.

Príbeh manuálu

Téma stanovania princípov reklamy v žilinskej MPR je živá už od roku 2015, kedy sa uskutočnil prvý týždňový workshop o reklamnom smogu organizovaný Oblastnou organizáciou cestového ruchu Malá Fatra. Následne v roku 2016 bol výstup z workshopu prezentovaný na stretnutí s majiteľmi budov v MPR, kde mali možnosť materiál pripomienkovať. Na uvedených základoch neskôr vznikol odborno-metodický dokument v podobe manuálu ako existuje teraz.

Pozvánka na workshop k manuálu

Pre všetkých, ktorí sa chcú o téme dozvedieť viac informácií, majú konkrétne otázky ku svojej reklame na fasáde alebo ich len zaujíma náš verejný priestor, je pripravený workshop v pondelok 22. júna o 16.00 hod. v Rosenfeldovom paláci v Žiline. Viac sa dozviete na facebookovej stránke eventu.

Manuál reklamy si občania vedia stiahnuť na tomto odkaze na stránkach Mesta Žilina. Skrátená verzia - brožúra je v tlačenej podobe prístupná na Mestskom úrade ako aj na KPÚ Žilina. Dokument si môžete prelistovať aj v prílohách nižšie: 

Pár obrázkov z publikácie:

Súvisiace články

Vložené
15. jún 2020
0
982
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím