IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
V nasledujúcich mesiacoch sa budeme snažiť predstaviť realizácie z okolitých krajín, ktoré boli nominované na Cenu európskej únie za súčasnú architektúru EU mies award. Slovenský výber sme koncom januára predstavili v samostatnom článku, ostatné realizácie nájdete v súvisiacich článkoch v závere textu. Pokračujeme predstavením realizácií u našich južných susedov. Kampus budapeštianskej Univerzity umenia a dizajnu Lászlóa Moholy-Nagyho v mnohom pripomína bratislavský art campus VŠVU. V tomto prípade však boli výsledky medzinárodnej súťaže pretavené do kvalitnej realizácie.
Kampus Univerzity umenia a dizajnu Lászlóa Moholy-Nagyho (v maďarčine: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem /MOME/) nedávno prešiel rozsiahlou revitalizáciou a dostavbou. Koncept revitalizácie areálu školy, ktorá zastrešuje študijné programy v oblasti umenia, architektúry, dizajnu a vizuálnej komunikácie, vzišiel z otvorenej architektonickej súťaže.
Do medzinárodnej architektonicko-urbanistickej súťaže na obnovu historickej budovy univerzity a dostavby objektov v areáli sa pred tromi rokmi zapojilo 22 autorských kolektívov. Zvíťazil oceňovaný domáci ateliér 3h architecture, ktorý má bohaté skúsenosti s tvorbou v historickom kontexte. Rozhovor s významnými maďarskými architektmi Katalin Csillag a Zsoltom Guntherom sme publikovali v roku 2018, medzi ich významné realizácie patrí napríklad rekonštrukcia Katedrály v Segedíne, ktorú sme predstavili v samostatnom článku. “Pri plánovaní rozšírenia budapeštianskeho kampusu Univerzity MOME bolo našim cieľom premeniť areál na katalyzátor súčasného a budúceho tvorivého vzdelávania,” vysvetľujú architekti. Návrh sa sústredil na rozšírenie výučbových priestorov, prestavbu záhrady a vytvorenie výskumnej jednotky, ktorá má spoluprácou s firmami a priniesť dodatočné príjmy.
“Než sme začali navrhovať, riešili sme otázku identity. Hľadali sme spojenie s osobou, ktorej meno univerzita nesie, umelcom s inovatívnou povahou, známym posúvaním umeleckých a technických hraníc. Prostredníctvom odkazu Lászlóa Moholy-Nagyho sme sa dostali až k hnutiu Bauhaus, ktorého princípy boli pre nás inšpiráciou,” ozrejmujú autori. Moholy-Nagy bol maďarský maliar a fotograf a tiež profesor na výtvarnej škole Bauhaus. Na jeho tvorbu výrazne vplýval konštruktivizmus. Bol tiež silným zástancom integrácie technológie a priemyslu do umenia. Celú kariéru pracoval so svetlom a jeho pôsobením v priestore. Architekti uplatnili pri návrhu kampusu viaceré spomínané myšlienky. Snažili sa po vzore Bauhausu vytvoriť Gesamtkunstwerk - komplexné dielo, ktoré vytvorí podmienky pre "moderné" vyučovacie metódy, úzko prepojené s praxou.
Kampus leží na zvažujúcim verejne prístupnom parku, v budatínskej štvrti Szépilona. Rozvoj areálu urbanisticky nadviazali na pôvodný plán architekta Zoltána Farkasdyho, ktorý od začiatku počítal s komplexom troch stavieb v osi. V jej strede leží jeho pôvodná budova A z roku 1953. Kampus rozšírili vyučovacie kapacity, výskumné centrum a podzemné fórum. Architektonický koncept vniesol do areálu dynamiku prostredníctvom voľného prepojenia funkcií a ich prepojením s verejným priestorom. Okoloidúci sa môžu zastaviť a pozrieť si v otvorenom priestore výstavu študentských prác...
“Nové objekty dávajú jasne najavo dobu svojho vzniku. Každá z nich má osobité priestorové riešenie. Zavesená konštrukcia pavilónu 'BASE' maximalizuje slobodu využitia naprieč poschodiami, Interiér historickej budovy 'A' podporuje interdisciplinárny dialóg, zatiaľ čo exteriér bloku 'UP'”, dopĺňa Zsolt Gunther.
V najvyššom bode hlavnej osi leží budova "BASE" pre študentov bakalárskeho programu, s neobvyklou zavesenou konštrukciou. Tri betónové jadrá nesú predpätú monolitickú konštrukciu pod strechou, ktorá distribuuje zaťaženie zavesených podláh. Zvolené riešenie umožnilo vizuálne otvoriť prízemie, bez akýchkoľvek dodatočných konštrukcií.
Uprostred leží pôvodnej budova “A” s kapacitami pre magisterské kurzy a administratívnu časť. Dispozícia na rozdiel od exteriéru prešla výraznými zmenami. "Pri formovaní nového usporiadania historickej budovy sme prekonfigurovali zhluk oddelených miestností na rozvoľnenú spoločnú štruktúru. Otvorený priestor prepája všetky tri podlažia vo vertikálnom aj horizontálnom smere," dopĺňa Katalin Csillag.
Tretia budova, ktorá smeruje k centru mesta má v rámci kampusu výsadné postavenie. Univerzitné inovačné centrum s aulou dostalo názov “UP”. “Fasádny systém UP odkazuje na svetelné experimenty Lászlóa Moholy-Nagyho. Predsadený raster odlievaných sklenených tabúľ rozohráva optickú ilúziu tvorenú premenlivými ohniskovými vzdialenosťami. Efekt v interiéri vynikne pri pohybe, v každý moment ponúka odlišné priehľady”, vysvetľujú architekti.
Každá budova má vlastný vchod, ale hlavný vstup do areálu tvorí lievikovitá skulptúra, ktorá vedie študentov a návštevníkov do univerzitnej auly vo vnútri objektu “UP”. Objekty, ktoré sa navonok javia ako samostatné celky, sú pod zemou na rôznych úrovniach vzájomne prepojené. Podzemnú časť “GROUND”, navrhli architekti ako ako centrum interakcie, ktoré sa je najdôležitejším kolektívnym priestorom celého kampuse.
Zsolt Gunther (* 1964, Budapešť)
Študoval architektúru na technickej univerzite v Budapešti a na umeleckopriemyslovej akadémii vo Viedni, pod vedením Hansa Holleina. Titul získal v roku 1990. V rokoch 1991 až 1994 pracoval ako architekt v mnohých európskych kanceláriách (Mecanoo v Delfte, Boris Podrecca vo Viedni, Volker Giencke a Ernst Gisel brecht v Grazi). V roku 1994 založil spoločne s Katalin Csillag ateliér 3h architecture. V roku 2005 získal Cenu Miklosa Ybla, o štyri roky neskôr obhájil dizertačnú prácu (titul: doktor slobodných umení - DLA; téma: obrátená tradícia) V súčasnosti je jedným z vedúcich architektov v kancelárii 3h architecture. Zasvätil svoju prácu architektonickému výskumu nad rámec pragmatického projektovania. Jeden z vedúcich predstaviteľov ekologického laboratória univerzity MOME, zakladajúci člen Aktívház Szövetség (Aliancia aktívneho domu). Spolupracoval na zásadách maďarského sociálneho bývania v rámci skupiny 4xM.
Katalin Csillag (1967, Győr)
Študovala na technickej univerzite v Budapešti a na umeleckopriemyslovej akadémii vo Viedni, v majstrovskej triede, pod vedením Hansa Holleina. Titul získala v roku 1990. V rokoch 1992 až 1994 pracovala ako architektka v Gruppe 3 a v kancelárii architekta Helmuta Zieseritscha v Grazi. Spoluzakladateľka 3h architecture spoločne so Zsoltom Günther (1994). Od roku 2008 profesorka na postgraduálnej škole Združenia maďarských architektov v Budapešti.
Podklady: 3h architecture
Foto: Tamás Bujnovszky, Balázs Danyi