Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
5. október 2016
0
1148

Národné múzeum v Štetíne - Centrum pre dialóg Przełomy

Poľský Štetín má ďaľšiu kvalitnú verejnú stavbu. Neďaleko budovy filharmónie (minuloročný laureát Mies Van Der Rohe Award) bolo tohto roku otvorené zrekonštruované námestie, ktorého integrálnou sučasťou je expozícia venovaná histórii mesta. Oba návrhy vznikli ako výsledok otvorenej architektonickej súťaže, a realizovali sa z verejných zdrojov. V tomto prípade zvíťazil domáci ateliér Roberta Konieczneho.
Národné múzeum v Štetíne - Centrum pre dialóg Przełomy
Autori: Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Żurek, Katarzyna FurgalińskaSpolupráca: Aleksandra Stolecka, Piotr Tokarski, Adam Radzimski, Joanna Biedna, Magdalena AdamczakInvestor: Muzeum Narodowe w SzczeciniePlocha pozemku: 9577 m2 Zastavaná plocha: 1628 m2 Podlažná plocha: 2117 m2 Obostavaný objem: 15 845 m3 Návrh: 2010 - 2011Realizácia: 2012 - 2016Adresa: Plac Solidarności 1, Štetín, PoľskoPublikované: 6. október 2016

Historický a priestorový kontext

Poľský Štetín bol svedkom smutných historických udalostí. Počas 2. svetovej vojny bol takmer úplne zrovnaný so zemou. Do roku 1945 patrilo mesto Nemecku, avšak krátko po vojne sa stalo súčasťou Poľska. Táto náhla zmena viedla k presídľovaniu obyvateľov a prispela k rozloženiu sociálnej štruktúry a identity mesta. V predvojnových časoch bolo súčasné námestie Solidarności výkladnou skriňou mesta. Nachádzali sa tu reprezentatívne bytové domy. Jedna z mála zachovaných stavieb tohto typu susedí s novou budovou filharmónie. Po bombardovaní mesta spojeneckými jednotkami táto štvrť prakticky prestala existovať. Až donedávna územie tvorilo prázdny priestor v kompaktnej mestskej štruktúre, časť navyše preťala cesta. Toto miesto sa stalo v roku 1970 dejiskom robotníckeho protestu. Protest bol brutálne potlačený, čo si vyžiadalo 16 obetí. Od toho momentu nesie meno námestie Solidarności. Stalo sa symbolom boja za slobodu.

Námestie Solidarności bolo námestím len podľa mena – nemalo definované hranice, bolo zaťažoené hlukom zo susediacich komunikácií, absentovalo funkčné využitie. Jediným svetlým momentom bolo v roku 2005 osadenie pamätníka pripomínajúceho udalosti z decembra 1970. Počas posledného desaťročia sa však všetko zmenilo. Bývalú koncertnú halu nahradila nová filharmónia navrhnutá ateliérom Estudio Barozzi Veiga. Budova sa okamžite stala novou ikonou mesta. Tento status bol potvrdený minulý rok, keď stavba získala cenu Mies van der Rohe award.

Aj tieto udalosti prispeli ku zmene vnímania priestoru a k urýchleniu procesu rekonštrukcie námestia. Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy – múzeum s expozíciou zameranou na históriu mesta prišlo s myšlienkou revitalizácie námestia a rozšírenia svojich priestorov. Oslovený bol ateliér Roberta Konieczneho. Architekti vstupovali do historického kontextu a priestoru, v ktorom dominuje nová filharmónia – ikona mesta s pokorou. Prišli s nápadom „ukryť“ múzeum pod zem, a vytvoriť atraktívny verejný priestor.

Foto: Jarosêaw Syrek

Idea – mestský hybrid

Pri návrhu boli kľúčové dva pohľady na priestor. Autori rešpektovali predvojnovú podobu priestoru ako obytnej štvrte a mestského bloku, aj jeho podobu po roku 1945 ako námestia a dejiska významných udalostí. Takto vnikla myšlienka hybridného priestoru, ktorý ohraničuje priestor ako mestský blok, pričom však funkcia námestia ako verejného priestoru ostáva zachovaná. Otvorené priestory námestia tvoria predpolie pre dominujúce stavby filharmónie a kostola a nebránia priehľadom. Pod zdvihnutou časťou plochy na opačnej strane je situovaná nová expozícia múzea, ktorá uzatvára „mestský interiér“ a slúži tiež ako bariéra voči rušnej ulici. Projekt potláča hranicu medzi architektúrou a urbanizmom.

Koncept
Koncept
Východiská návrhu a prevádzkové vzťahy
Východiská návrhu a prevádzkové vzťahy
Situácia
Situácia
Pôdorys prízemia
Pôdorys prízemia
Pôdorys podzemného podlažia
Pôdorys podzemného podlažia
Rez A-A
Rez A-A
Rez B-B
Rez B-B

Námestie – topografia a sociálne aspekty

V minulosti bolo námestie iba neatraktívnou pripomienkou minulosti. Revitalizácia tohto územia, ktorá sa udiala v posledných rokoch však veľa zmenila. Otvorený prevýšený priestor sa za krátku chvíľu stal obľúbeným oddychovým miestom. Otvárajú sa nové pohľady na mesto, nové možnosti využitia verejného priestoru – rozšírenia múzea a ďaľších kultúrnych inštitúcií. Zvažujúce sa plochy a ostré hrany sa stali ideálnym spotom pre skateboarding a v prípade priaznivej zimy majú slúžiť aj na sánkovanie. „Nádvorie“ si zachovalo symbolickú rovinu – pamätník stále slúži ako pietne miesto a dominuje celému priestoru. Podarilo sa vytvoriť živý mestský priestor – mix pre všetky vekové kategórie a záujmy.

Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski

Budova – architektúra

Architektúra vychádza z topografie, múzeum je pokračovaním plochy námestia. Štvorcový raster betónovej plochy námestia sa dvíha a dlaždice nadobúdajú tretí rozmer. Vo vyvýšených rohoch môžeme vnímať ich transformáciu do kvádrov na fasáde. Celú túto hmotu vnímame ako monolit, ktorý sa transformuje až po otvorení múzea. Vertikálne dosky po otočení vytvárajú arkádu a odhaľujú dva vchody. Tretí vstup je sprístupnený rampou, ktorá sa zarezáva do „svahu“ námestia. Prízemie budovy je v podstate rozšírením námestia a slúži ako vstupná hala.

Zdrojové fotografie: : Jakub Certowicz
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Zdrojové fotografie: Juliusz Sokolowski

Expozícia – história vyrozprávaná umením

Výstavné priestory sú ukryté v podzemí. Akonáhle zostúpime schodiskom z úrovne námestia, betón zmizne a my sa ponoríme do tmy. Čierna farba tvorí pozadie príbehu povojnového Štetínu. Súčasne s historickou expozíciou založenou na faktoch a množstve informácií môžeme vnímať príbeh vyrozprávaný s pomocou umeleckých diel, vytvorených poprednými poľskými umelcami. Ide o kombináciu pôvodnej zbierky, aj obrazov ktoré vznikli pre tento účel. Zvolený prístup umožňuje múzeu osloviť širšie publikum. Čierna farba dovoľuje návštevníkom sústrediť sa na prezentované objekty a vytvára dojem nekonečného priestoru. Vo výsledku ide o kombináciu múzea a galérie na jednom mieste.

Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Juliusz Sokolowski
Foto: Jakub Certowicz
Foto: Juliusz Sokolowski

Námestie sa za krátky čas stalo obľúbeným a využívaným priestorom pre verejné zhromaždenia a kultúrne podujatia.

Foto: Piotr Rakowski
Foto: Daniel Ródlewski.

Projekt nedávno získal cenu cenu World Building of the Year 2016 na Svetovom festivale architektúry a tiež ocenenie European Prize for Urban Public Space.

Robert Konieczny počas preberania ceny World Building of the Year 2016
Robert Konieczny počas preberania ceny World Building of the Year 2016Foto: WAF

Podklady: KWK Promes, fotografie: Juliusz Sokolowski, Jarosêaw Syrek, Jakub Certowicz

Poloha diela

Robert Konieczny
Michał Lisiński
Dorota Żurek
Katarzyna Furgalińska

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím