IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Realizácia Romana Ruhiga a Emy Ruhigovej adaptuje utilitárny objekt z druhej polovice 20. storočia na komfortné rekreačné bývanie. Architekti nadväzujú na pôvodný "kváder" gradáciou hmôt, pričom výslednú kompozíciu zjednocuje monochromatická farebnosť.
Náročné stavebné úpravy zahŕňali okrem iného napríklad odstránenie nevyhovujúceho suterénu, ktorý bol nanovo vybudovaný. Exteriér doplnila drevená pobytová terasa nad brehom a upravené príjazdové plochy s lamelovým oplotením. Stvárnenie interiéru stavia na veľkých preskleniach a striedmej materiálovej palete. Dom je pripravený na samostatné fungovanie dvoch bytových jednotiek. Chata "A" je prvým dokončený objektom zo stavieb na pobrežnom cípe, ktoré riešili architekti v rámci jedného zadania.
Realizáciu bližšie predstavíme prostredníctvom sprievodného textu autorov:
Rekreačný objekt na cípe Slnečných jazier v Senci nadväzuje na hmotovú kompozíciu pôvodného objektu. Dopĺňa ho o novú substanciu, ktorá reaguje na strešnú rovinu okolitej zástavby. Architektúra sa vyznačuje jednotným farebným stvárnením a spolu s druhým rekreačným objektom dotvára cíp v rovnakom architektonickom jazyku. Zástavba na Slnečných jazerách je charakteristická neregulovanou skladbou rôznych štýlov. Realizácia sa snaží neprispievať k ďalšiemu „chaosu“ na pobreží a zostať v kontexte s okolím.
Lokalita
Stavba sa nachádza v rekreačnom areáli Slnečných jazier, v chatovej osade v Senci. Objekt stojí na jednom z cípov pobrežia, ku ktorému vedie príjazdová komunikácia napojená na hlavnú vnútornú trasu. V okolí sa nachádzajú dvojpodlažné stavby – bez podkrovia, s podkrovím alebo so suterénom – pričom ich architektonické riešenia sú veľmi rozmanité. Ide o rozsiahlu zástavbu rekreačných objektov, od tradičných chát so šikmými strechami až po funkcionalistické domy s plochou strechou, medzi ktoré patril aj riešený objekt.
Architektonické riešenie
Pôvodná silueta mala podobu kvádra, ku ktorému sa postupne pristavovali ďalšie objemy s podobným výrazom. Návrh na tento princíp nadväzuje – dopĺňa kubické hmoty, zjednocuje fasádu a odstupňuje kompozíciu smerom do výšky. Gradáciu zabezpečuje nadstavba, ktorá ustupuje oproti podlažiu pod ňou.
Suterénny kváder, tvoriaci terasu na nadzemnom podlaží, bol v zlom technickom stave – stavba bola nerovnomerne sadnutá, prechádzalo ňou viacero trhlín, základy neboli v nezámrznej hĺbke a tvoril ich prevažne odpadový materiál. Z tohto dôvodu museli byť pôvodné časti vo veľkej miere odstránené. Ich forma sa však do značnej miery prinavrátila v prvých dvoch podlažiach a funkcionalistický charakter s plochými strechami zostal zachovaný. Rovnaký prístup bol použitý aj na susednom objekte, aby spolu vytvorili jednotný architektonický jazyk pobrežného cípu.
Nový objem v podobe nadstavby je materiálovo odlíšený – prevetrávaná kovová fasáda nadväzuje na strešnú rovinu okolitých budov. Farebnosť je riešená v bielom, jednoliatom prevedení doplnenom o kovové konštrukcie. Tie odkazujú na pôvodné detaily, ako rámy okien či harmonikové bezpečnostné krídla, ktoré boli inšpiráciou aj pre fasádu druhého nadzemného podlažia (trapézový plech s trojuholníkovým, mierne zaobleným pôdorysom). V rovnakom kovovom prevedení sú pergoly s bioklimatickými lamelami, nové okenné rámy, žalúzie, dvere i fasáda na druhom podlaží. Omietka je biela, stredne hrubozrnná, čo odkazuje na pôvodný objekt. Oplotenie medzi parcelami tvorí systém bielych lamiel natočených tak, aby umožňovali priehľady k vode, v kolmom pohľade pôsobili polopriesvitne a medzi terasami zabezpečovali nepriehľadnosť.
Okolie
Okolie sa vyčistilo pri zachovaní vysokých stromov a doplnilo o novú výsadbu. Pred objektom, nad brehom, vznikla nová drevená terasa, ktorá opticky uzatvorila priestor nad pôvodnými betónovými stenami. Pobrežie bolo spevnené riečnym štrkom a príjazdová komunikácia s odstavnými plochami sa zjednotila vysypaním drobného lomového kameňa.
Dispozičné riešenie
Hlavnou požiadavkou investorov bolo vytvoriť dve samostatné jednotky, ktoré by mohli súčasne využívať dve ubytované skupiny. Objekt obsahuje tri spálne s dvojlôžkami. V navrhovanej dispozícii je prechod zo suterénu do nadzemnej časti možný iba cez exteriérové schodisko, ktoré zároveň prepája záhradu a breh s príjazdovou komunikáciou.
V suteréne (na úrovni vonkajšieho móla) sa nachádza zádverie, z ktorého sa vstupuje do spoločenskej zóny (kuchyňa, obývačka, jedáleň) a do chodby vedúcej do spálne s kúpeľňou. V chodbe je vstavaná skriňa s celou technológiou domu. Na 1. nadzemnom podlaží je v centrálnej pozícii chodba s menšou kuchynkou, dvojúrovňová spálňa, kúpeľňa a priestor pod schodiskom určený na upratovanie. Zo spálne je prístupná väčšia terasa. Na najvyššom podlaží sa nachádza spálňa s balkónom.
Interiér
Väčšina nábytku je navrhnutá ako atypické vstavané prvky a realizovaná stolárskou dielňou. Koncept zdôrazňuje veľké presklenia, ktoré otvárajú nerušené výhľady na jazero a zeleň. Interiér je ladený do biela – tá nekonkuruje okoliu, ale naopak ho zvýrazňuje. Biela farba bola použitá aj na surové materiály, ako betón, keramické tvarovky, debniace tehly či pôvodné stropné konštrukcie.
Niektoré steny dopĺňajú biele lamely, ktoré interiéru dodávajú haptickú rozmanitosť a štruktúrnu bohatosť. Akvamarínová farba v akcentoch pôsobí osviežujúco a chladnejšie, čo ocenia užívatelia počas letných mesiacov. Je použitá v poličkových zostavách, v sedení pri vstupe, na schodisku či ako čalúnenie za posteľou, kde zároveň tlmí ozvenu spôsobenú veľkoformátovým presklením.
Jedna zo spální je orientovaná na sever, preto má zástenu za posteľou z dubového dreva, ktorá priestor opticky zohrieva a zútulňuje. Podlahy, pracovné dosky v kuchyni, schody aj parapetné dosky sú riešené z terazza s bielym pigmentovaným cementom.
Fotografie objektu pred rekonštrukciou a dostavbou:
Požité materiály a riešenia:
Zatepľovacie systémy od spoločnosti Saint-Gobain Construction Products:
Podklady: ER atelier
Fotografie: Matúš Nedecký - Foter.sk