IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Dielo predstavujeme s autorským textom:
Zámer praktickej časti diplomovej práce Pamäť a čas vo forme a priestore je vytvoriť architektonický návrh budovy slovenskej filharmónie na mieste križovatky predmostia mostu SNP. Prázdny priestor je dopravný ostrov, nachádzajúci sa medzi cestou Nábrežia Arm. Generála L. Svobodu a ramenom napájajúcim sa na most SNP je site, na ktorom sa navrhovaná budova nachádza. Most SNP svojou pozíciou odrezal staré mesto od podhradia. Zámerom bolo oživiť priestor predmostia a vytvoriť zaujímavú architektonickú a kultúrnu dominantu, ktorá sa stane atraktorom pre prúdenie života medzi starým mestom a podhradím.
Koncepcia tohto návrhu je založená na diverzite akustických zážitkov v rozličných častiach architektúry. Nakoľko prostredie predmostia je veľmi hlučné z dôvodu cestnej komunikácie a interiér koncertnej sály vyžaduje ticho pre vynikajúci zážitok z hudby, je nutné tieto dva svety oddeliť obálkou, ktorá je týmito priestormi definovaná, respektíve jej tvar, pozícia, natočenie plôch a materiálovosť pomáhajú definovať akustické vlastnosti priestoru.
Vnútorná obálka sály je modelovaná na základe akustických poznatkov o odraze zvuku, dobe dozvuku tak aby mala koncertná sála vynikajúce akustické vlastnosti a koncert v jej útrobách by bol výborným hudobným zážitkom. Vonkajšia obálka pomáha zamedziť hluk z exteriéru, jej tvarovanie pomáha odraziť časť hluku a časť prenáša do medzipriestoru medzi obálkami. Tento medzipriestor je definovaný akusticky diverznými energetickými poliami, ktorými keď človek prechádza naskýta sa mu neopakovateľný zážitok z vnímania priestoru sluchom. Rozličná perforácia povrchov obálky necháva rôzne zóny zahlučnenia budovy. Sála samotná je odsadená od samotnej budovy aj konštrukčne čím zamedzuje prenosu vibrácií či rezonancií z exteriéru.
Filharmónia pozostáva z troch častí, ktoré dokopy vytvárajú jeden plynulý celok. Základnou časťou je koncertná sieň, ktorá sa nachádza v strede dopravného ostrova. Koncertná sieň je sieň so sedením po všetkých stranách pódia s postupne sa zdvíhajúcimi balkónmi, ktoré sú posadené na železobetónovej konštrukcií. Pódium siene má v sebe zakomponovaný systém zdvíhania jednotlivých stupienkov pre adjustáciu pódia pre rozličné hudobné telesá. Strop siene je špeciálne zakrivený aby jeho akustické podmienky vytvorili priestor pre kvalitné počúvanie hudby. Jeho tvorba zahrňovala prácu s generickým softwarom vďaka ktorému bolo možné sledovať na aké miesta v hľadisku sa zvuk šíri, či nevznikajú zvukové ohniská, ktoré by mali za následok tvorbu echa, či je každý rad sedadiel rovnomerne ozvučený a podobne. Pomocou tejto metódy boli do sály zakomponované aj špeciálne akustické panely, ktoré pomáhajú odraziť zvuk do prvých radov a na pódium aby sa znížila doba dozvuku na čo najnižšiu hodnotu. Steny sály sú betónové, strop, zábradlia a steny okolo pódia s dreveného masívu, kvôli dobrej odrazivosti dreva.
Druhou časťou je zázemie filharmónie. V tejto časti budovy sa nachádzajú skúšobné miestnosti pre orchester a chór vybavené klavírom ako i ďalšie menšie skúšobne pre samostatné telesá či sólistov. Zázemie má aj šatne pre celý orchester, kancelárie pre administratívu a operáciu celej filharmónie, technické miestnosti pre personál na servis nástrojov odpočinkové miestnosti, notový archív a súkromný bar.
V podzemí sa nachádzajú sklady nástrojov, technická miestnosť pre operáciu pohyblivých stupňov pódia v sále, kotolňa, rozvodové a technické miestnosti, miestnosť vzduchotechniky a ďalšie. Pod zvyšnou časťou pozemku sa nachádza podzemné parkovisko pre návštevníkov filharmónie.
Tretia časť zahŕňa priestor pre verejnosť. Nachádza sa tu hlavné foyer s medzipriestorom určeným na akustický zážitok. Verejný priestor je súčasťou komunikácie mostu SNP a vytvára prepojenie medzi pešou lávkou mostu a podhradím. Vonkajšia obálka, ktorý obaľuje budovu je vytvorená z poloperforovaných zakrivených povrchov, ktoré čiastočne zvuk vpúšťajú dnu a čiastočne ho odrážajú. Návrh vonkajšej obálky bol spojený s analýzou prostredia, krivostí okolitých cestných komunikácií, hlukovou analýzou a pomocou zakomponovania týchto aspektov boli vytvorené viaceré energetické polia, pomocou ktorých boli vygenerované povrchy obálky.
Model budovy je vytvorený 3D printom z plastového filamentu. Model okolia je vytvorený zo sololitu.
Podklady: Matúš Novanský