Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Širšie centrum a Nám. sv. Egídia v Poprade - výsledky súťaže

Vyhlásenie výsledkov urbanisticko-architektonickej súťaže návrhov na riešenie širšieho centra a Námestia sv. Egídia.
Súťaže
Red 424.10.2018
46880+42
Širšie centrum a Nám. sv. Egídia v Poprade - výsledky súťaže

Mesto Poprad vyhlásilo výsledky verejnej anonymnej urbanisticko-architektonickej súťaže návrhov ŠIRŠIE CENTRUM A NÁM. SV. EGÍDIA.

Predmetom súťaže bolo vypracovanie konceptu urbanistického riešenia časti centrálnej mestskej zóny (urbanistický okrsok A) vymedzenej plochou pre Územný plán zóny Centrum (ÚPN-Z Centrum) a prípadných priľahlých priestorov a priemet koncepcie do podrobnejšieho riešenia priestoru Námestia sv. Egídia a priľahlých priestorov. Predmetom ďalšieho postupu by malo byť spracovanie Územného plánu zóny Centrum (ÚPN-Z Centrum) podľa ÚPN mesta Poprad so stanovením podrobných regulatívov pre rozvoj územia a rekonštrukciu námestia.

Do súťaže bolo doručených 5 súťažných návrhov, z ktorých 4 splnili formálne podmienky účasti v súťaži a boli hodnotené. O výsledkoch rozhodovala súťažná porota zložená zo zástupcov Slovenskej komory architektov, České komory architektů a Mesta Poprad. Predsedom poroty bol Ing. arch. Ján Komrska, CSc., ďalšími členmi poroty Ing. arch. Petr Durdík,  Ing. arch. Petr Vávra, Ing. Tibor Haluška, Ing. arch. Martin Baloga, PhD., Ing. Slavomír Božoň, Ing. arch. Andrej Alexy.

Predložené súťažné návrhy boli spracované na vysokej technickej, odbornej a grafickej úrovni. Po vyhodnotení bolo poradie stanovené takto:

 

1. cena - znížená 13.000,- €

Návrh č. 04:

Autori: Mgr. akad. arch. Ing. arch. Tomáš Bujna, Ing. arch. Matúš Gibala, Ing. arch. Marcel Šípka, MgA. Dušan Štefanič

Hodnotenie poroty:

Prínosy:

  • najvhodnejšie reflektuje funkciu mesta ako centra celého regiónu
  • rieši komplexne CMZ mesta so zapojením územia bývalého pivovaru
  • celistvé riešenie plochy námestia umožňuje multifunkčné využitie
  • navrhovaná zástavba vhodne ukončuje a definuje priestor námestia z východnej aj západnej strany
  • bezkolízne zapojenie územia bývalého pivovaru do centrálnej zóny
  • dopravné riešenie vhodne eliminuje štvorpruhovú nábrežnú komunikáciu jej upokojením, prenesením na obe strany rieky sa zefektívni napojenie na kruhový objazd
  • architektonické prvky vhodne zapájajú rieku Poprad do života mesta

Nedostatky:

  • navrhovaná zástavba výškových budov vyžaduje dôkladnejšie preveriť z hľadiska ich dimenzie a efektivity pôdorysov a môže byť vnímaná len ako idea
  • pri riešení priestoru námestia nie je v dostatočnej miere zohľadnená konfigurácia terénu
  • absencia dopravného napojenia zástavby v meandri rieky
Návrh č. 04, Panel 1
Návrh č. 04, Panel 1
Návrh č. 04, Panel 2
Návrh č. 04, Panel 2
Návrh č. 04, Panel 3
Návrh č. 04, Panel 3
Návrh č. 04, Panel 4
Návrh č. 04, Panel 4

 

2. cena - zvýšená 12.000,- €

Návrh č. 01:

Autor: Ing. arch. Ľudovít Urban
Spolupráca: Ing. arch. Miroslava Ribovičová, Ing. arch. Alžbeta Laurincová, Terézia Kyseľová

Hodnotenie poroty:

Prínosy:

  • nosná téma „fórum“ správne uvoľňuje predpolie kostola v prospech variabilne využiteľného verejného priestranstva
  • konzervatívny prístup k riešeniu hmotovo-priestorovej štruktúry zóny dáva dobré predpoklady k realizovateľnosti  a uplatniteľnosti ÚPN-Z
  • dislokácia kapacitných parkovacích objektov vzhľadom k CMZ spoločne s reorganizáciou statickej dopravy vo vnútroblokoch
  • zúženie a upokojenie nábrežnej komunikácie podporené návrhom juhovýchodného obchvatu
  • diferenciácia severnej a južnej strany námestia s umiestnením letných terás a mestského mobiliáru

Nedostatky:

  • chýba funkčné a najmä priestorové ukončenie priestoru námestia
Návrh č. 01, Panel 1
Návrh č. 01, Panel 1
Návrh č. 01, Panel 2
Návrh č. 01, Panel 2
Návrh č. 01, Panel 3
Návrh č. 01, Panel 3
Návrh č. 01, Panel 4
Návrh č. 01, Panel 4

 

3. cena - rozdelená 2.500,- €

Návrh č. 02:

Autori: Ing. Pavol Pribylinec, PhD., Mgr. Art. Lucia Klimekova, Ing. Radoslav Mašlonka, Mgr. Zuzana Mlynárová

Hodnotenie poroty:

Prínosy:

  • riešenie priestoru bývalého pivovaru pre kultúrno-spoločenské využitie
  • dôraz na statickú dopravu a jej kapacity v území
  • zapojenie vodných prvkov do verejného priestoru
  • uvoľnenie východnej časti námestia od parkovacích stojísk

Nedostatky:

  • nie je riešené upokojenie dopravy v centrálnej časti mesta
  • nie je riešený priestor rieky
  • nie je vytvorený multifunkčný priestor námestia
  • nie je uspokojivo riešené priestorové ukončenie západnej strany námestia
Návrh č. 02, Panel 1
Návrh č. 02, Panel 1
Návrh č. 02, Panel 2
Návrh č. 02, Panel 2
Návrh č. 02, Panel 3
Návrh č. 02, Panel 3
Návrh č. 02, Panel 4
Návrh č. 02, Panel 4

 

3. cena - rozdelená 2.500,- €

Návrh č. 05:

Autor: Ing. arch. Roman Škantár
Spoluautor: Brigita Domiková

Hodnotenie poroty:

Prínosy:

  • zaoberá sa riešením širšieho centra
  • pomerne konzervatívnymi zásahmi citlivo doplňuje existujúcu štruktúru
  • vzhľadom na opatrnosť zásahov je návrh realizovateľný, ale s otáznym výsledkom naplnenia cieľov súťaže
  • snaží sa  eliminovať dopravu v centre využitím východného obchvatu (preložku cesty I/66)
  • statická doprava je riešená predovšetkým hromadnými garážami s minimalizáciou lokálnych malých parkovísk

Nedostatky:

  • návrhu absentuje celková koncepcia riešenia, ktorá by zdôvodňovala navrhované riešenie
  • neadekvátny dôraz na dominantný prvok “Paláca umení“ s prepojením nadzemnou lanovkou na železničnú stanicu
  • architektonické a urbanistické riešenie dominantného prvku nie je vhodné, prepojenie s verejnými priestormi a námestím je minimálne
  • námestie je členené pomerne zložitými terénmi úpravami s členením na množstvo menších častí, čo znižuje jeho multifunkčnosť
  • lanovka je ekonomicky málo efektívne riešenie a môže mať negatívny vizuálny dopad na verejný priestor, neplní ani dopravnú ani estetickú funkciu.
Návrh č. 05, Panel 1
Návrh č. 05, Panel 1
Návrh č. 05, Panel 2
Návrh č. 05, Panel 2
Návrh č. 05, Panel 3
Návrh č. 05, Panel 3
Návrh č. 05, Panel 4
Návrh č. 05, Panel 4

Súvisiace články

Vložené
23. október 2018
0
4688
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím