Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
14. marec 2024
5
1767

Detské Jasle Leopoldov

Samozrejmá vyrovnanosť.
Detské Jasle Leopoldov
Autori: Ing. arch. Ľubomíra Blašková, Ing. arch. Martin Kusý, Ing. arch. Július Vass, Ing. arch. Róbert BakytaSpolupráca: Ing. arch. Michal Pacher, Ing. arch. Viera Bolebruchová, Ing. Pavol Drha (statika)Investor: Mesto LeopoldovPlocha pozemku: 806 m2Zastavaná plocha: 193 m2Podlažná plocha: 148 m2 + 87 m2 (podkrovie)Obostavaný objem: 1255 m3Investičný náklad: 563 616 € bez DPHNávrh: 2018 - 2019Realizácia: 2023 - 2023Adresa: Námestie sv. Ignáca , Leopoldov, SlovenskoPublikované: 29. marec 2024

Ucelená vízia rozvoja štvortisícového mesta Leopoldov a systematická práca na projektoch, ktoré presahujú jedno volebné obdobie prináša dlhodobo svoje ovocie. Najnovšia realizácia kolektívu Architekti BKPŠ vyrástla v priamej nadväznosti na oceňovaný Mestský úrad. Potenciál obnovy objektu v centrálnej zóne sídla preukázala overovacia štúdia ateliéru 2021 z roku  2018. Výsledné architektonické riešenie jaslí, dokončených v priebehu minulého roku, dôsledne zachováva charakteristickú uličnú fasádu domu. Monochromatická farebná schéma zároveň identifikuje objekt ako súčasť nového funkčného bloku občianskej vybavenosti. 

 

Realizáciu predstavíme so sprievodným textom Eleny Alexy, ktorý pôvodne vyšiel v časopise PROJEKT 01/2024:

 

Samozrejmá vyrovnanosť

Je nás asi viac, čo máme kdesi hlboko uloženú trpko podfarbenú spomienku na útle detstvo strávené v jasliach či škôlke. Nie každý je kolektívny typ, nie každý si rýchlo zvykne na prostredie, ktoré je neznáme, do istej miery neosobné, kde vládnu stereotypy striktného režimu aktivít, spánku aj stravovania. Dodnes si pamätám pach mojej škôlky a hoci to boli časy vcelku milé, ten pocit zvláštneho smútku a ohrozenia mi zostal. Pátranie po príčine vedie v prvom rade k personálu a, samozrejme, k strave, ktorá mi spôsobila nejednu ťažkú chvíľku. No nezanedbateľnou súčasťou celkového spomienkového obrazu je aj škôlka samotná. Jej budova, interiér, záhrada. S úzkosťou sa mi vybavujú rôzne tmavé priestory a zákutia a úplná absencia súkromia na spoločných toaletách. Ak má prostredie, v ktorom trávime kus života, vplyv na to, ako sa cítime, o čom isto nikto nepochybuje, tak práve jasle a škôlky majú značnú spoluúčasť na tom, či detskú dušu zaplaví dobro, a či sa im podarí vybudovať dôveru vo veľký svet za prahom ich vlastného domova. Malé deti vnímajú pocitovo, a nie je to len o láskavom prístupe, ale aj o podobe priestoru, jeho prívetivosti, svetle, vôni, zvukoch, teple či chlade, farbách a materiáloch. 

01

Jasle v Leopoldove sú rozhodne miestom, ktoré sa oplatí dôkladne preskúmať. Stačí vojsť a každá matka zaplesá, takto má vyzerať kvalitné predškolské zariadenie. Ale čo je azda ešte dôležitejšie než úhľadné povrchy a materiály, starostlivo zvolené farebné odtiene a logická prevádzková schéma, je to, čo sa týmto stavebným zásahom udialo v úplnom centre Leopoldova, a tiež, do akého objektu sa vlastne jasle dostali a akou metódou sa pristupovalo k jeho adaptácii. A nesmieme zabudnúť na ďalšiu zásadnú záležitosť - rozhodnutie, ktoré viedlo k zriadeniu jaslí práve v tomto dome a čo mu predchádzalo. 

02

Je známe, že Leopoldov má momentálne mimoriadne rozhľadené a činorodé vedenie. Bodom nula je z hľadiska architektonickej kultivácie tohto cca 4-tisícového mestečka nepochybne rekonštrukcia a dostavba budovy mestského úradu od architektov zerozero. Práve od neho sa odvíjajú nielen ďalšie múdre rozhodnutia mesta, ale aj úvaha skupiny autorov Róbert Bakyta, Martin Kusý ml., Július Vass a Ľubomíra Blašková, ktorí projekt jaslí neuchopili len ako rekonštrukciu rodinného domu, resp. jeho konverziu, ale aj ako úlohu so širším priestorovým dosahom. Bezprostredná blízkosť oceňovaného mestského úradu architektov nabádala k rešpektu voči jeho vizuálnej dominancii, no mestský úrad je dotvorený aj verejným priestorom a práve ten sa rozhodli ďalej rozvíjať. Nadviazali pritom na prvotnú štúdiu od ateliéru 2021 a ich ideu v zmysle pôvodnej parcelácie do zadnej časti jaslí, akoby do zadného dvora, umiestniť menší parčík. Má podobu štvorcového nádvoria s okružným chodníkom z mlatu a centrálnou zeleňou s ovocnými stromami. Malý sad s lavičkami. Rajská záhrada, ktorú, skúsme dúfať, ocenia aj generácie Z a Alfa odchované na instantnom obsahu sociálnych sietí. Mesto týmto krokom získalo väčší rozsah verejných priestorov, vznikol tu akýsi klaster prepojených námestíčok s rozdielnou atmosférou. Na námestie pred úradom materiálovo nadväzuje aj vstupné predpolie jaslí, teda chodník. Architekti Bakyta, Kusý ml. a spol. ho pokryli metličkovým betónom s precízne identickým škárorezom à la zerozero. 

03

Jasle sú teda prístupné z dvoch strán – z ulice a zo zadného dvora cez bránku v nízkom tehlovom múriku. Veľmi pôvabné, komorné a čisté riešenie. Tak ako čistý je aj celý objekt. Je biely. Áno, vedľa je biely mestský úrad a Bakyta, Kusý ml. s kolegami rozhodne nemali v úmysle ho prekričať. Ale úprimne, azda aj bez bieleho úradu by architekti pre jasle zvolili bielu fasádu. Biela je ušľachtilá, nevtieravá, neobťažuje, je pokorná a navyše v ateliéri B.K.P.Š, odkiaľ obaja autori pochádzajú, je biela predmetom dlhodobého skúmania. A nie je len jedna, je ich mnoho. Ak sa však zamýšľame nad priečeliami jaslí, okrem prostej bielej omietky vidíme aj betón. Betónové sú prefabrikáty okenných parapetov aj sokel. A aj toto "zavinila" budova mestského úradu so svojimi krásnymi vrúbkovanými podokennými betónovými prefabrikátmi, na ktoré sa architekti odvolávajú. Jasle sa však nechcú priateliť len s novým objektom úradu, ale aj s pôvodnou miestnou zástavbou s jej typickými prvkami. Strecha je nová, ale drobná pálená škridla, ktorá ju pokrýva, odkazuje na strechy starších rodinných domov v okolí. Rovnako aj stupňovité tehlové orámovanie štítu bolo v tomto kraji dobrým obyčajom, ktorý stojí za to udržiavať pri živote. Toto premyslené preväzovanie s okolím cez materiály a prvky funguje ako neviditeľné pradivo, ktoré sa napája na lokálne prostredie a vysiela jasný signál: tu som doma, patrím sem.   

04

Rodinný dom, napriek úplnej zmene svojej funkcie, nezasiahli viac-menej žiadne radikálne stavebno-konštrukčné zásahy, ktoré by menili jeho charakteristické znaky. Architekti ho síce zbavili menšej prístavby smerom do záhrady a pribudla tam zasklená veranda, ale členenie priečelí a dokonca aj priestorový program zostali takmer v autentickom stave. Drevené okná sú presné repliky, vnútorné drevené okenice sú repasované, zachovaná zostala aj priechodnosť miestností, keďže tento dispozičný systém korešpondoval aj s prevádzkou jaslí. Na uličnej fasáde ubudli dvere do obchodu a nahradilo ich okno, ale ich miesto pripomína jemný vlys v betónovom sokli. Detail, ktorý si okoloidúci sotva všimne, a ak predsa, tak isto nabáda k zvedavosti. Nečakaná drobnosť ako pridaná hodnota.

05

Prevádzku tvorí jednoduchý a prehľadný sled priestorov v postupnosti vstupná chodba, šatňa, hygiena, jedáleň s kuchyňou, herňa a spálnička. Chodba prebieha naprieč domom dozadu do záhrady, kde je pieskovisko, lavičky a ešte všeličo, čo sem navrhla krajinná architektka, no ešte to len čaká na zazelenenie a rozpuk. Vložený novotvar schodiska s pomerne výraznou zaoblenou drevenou stenou vedie hore do podkrovia, kde je otvorený priestor pre personál, hygienické zázemie, práčovňa a sklad. To je všetko. Ale vlastne ešte nie. Dôležité sú aj výhľady. Sú súčasťou života vo vnútri. A je na čo pozerať. Na ulici je ostrovček zo skupinkou vysokých ihličnanov, ktoré sa dajú vnímať aj z okien v podkroví a na opačnej strane domu je záhrada, ktorá keď dorastie, sľubuje farbistú scenériu.   

06

Jasle v Leopoldove sú komplexným dielom vrátane nábytku. Autori sa vyhli premotivovanej farebnosti, k akej často zvádza téma detských zariadení, hoci ich nábytkové riešenia farebné sú, len zvolená škála pracuje zväčša s tlmenejšími odtieňmi a prírodnou dyhou. Mobiliár doplnili vstavanými prvkami parapetných lavíc, kde si deti môžu posedieť pri hre alebo len tak pozorovať premenlivú krajinku záhrady za oknom. Podstatou interiéru, to, čo určuje jeho výraz, však vôbec nie je nábytok, ale steny, stropy a svetlo, ktoré sa od nich odráža. A tu sme opäť pri bielej a jej pozoruhodnej schopnosti rafinovanej dramatizácie. Jasle sú biele aj zvnútra, ale tu sú v hre dva matné odtiene: spodný soklový umývateľný náter do výšky nábytku vo svetlejšom neutrálnom odtieni, na ktorý sa vyššie na stenách a stropoch napája lomená biela s jemnučkým okrovým nádychom (že by tzv. štokholmská?). No dobre, biela a biela, ale táto dvojhra úplne mení nudu bežných bielych stien na hrejivé divadlo viacerých nuáns belostných odtieňov podľa toho, ako na steny a strop dopadá svetlo. Skutočne prekvapivý efekt. A zároveň nanajvýš prirodzený, nenásilný, vyrovnaný, ako celý tento objekt zvonka aj zvnútra. Jasle v Leopoldove majú aj vďaka tejto zdržanlivosti v miere a forme architektonických zásahov v sebe istú samozrejmosť. I keď by sa dali urobiť na x ďalších spôsobov, ťažko môžeme konštatovať niečo iné, než to, že takto to malo byť, takto je to správne. 

07

Čo sa to teda v Leopoldove prihodilo okrem toho, že má nové mestské jasle? Toto mestečko začína byť v kontexte tzv. architektonickej turistiky čoraz zaujímavejšie. Okrem mestského úradu (zerozero) a mestského parku (architekti Kopec, Zahradníčková, Džadoň) má jasle, ktoré sú vzácnym príkladom výborného prístupu k adaptácii staršieho rodinného domu, neďaleko sa už črtá vstupný objekt tenisových kurtov od štúdia Plural a čoskoro sa začne s prestavbou kina na kultúrne centrum, ktoré vysúťažili Bakyta, Kusý ml., Blašková a Krčméryová. To už nie je náhoda, to je jasný plán pracovať na kultivácii mesta prostredníctvom architektúry a z mestských prostriedkov. Naozaj stojí za to prísť sem a uvidieť, zažiť a premýšľať, ako je to možné.     

Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár

Výsledok podrobnejšie predstavia autori:

Širšie vzťahy
Širšie vzťahyAutor: Architekti BKPŠ
Situácia
SituáciaAutor: Architekti BKPŠ
Pôdorys 1. NP - východiskový stav
Pôdorys 1. NP - východiskový stavAutor: Architekti BKPŠ
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: Architekti BKPŠ
Pôdorys podkrovia
Pôdorys podkroviaAutor: Architekti BKPŠ
Rez
RezAutor: Architekti BKPŠ
Rez
RezAutor: Architekti BKPŠ
Rez
RezAutor: Architekti BKPŠ
Pohľad z ulice
Pohľad z uliceAutor: Architekti BKPŠ
Pohľad z dvora
Pohľad z dvoraAutor: Architekti BKPŠ
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár

Východiskový vs. nový stav - porovnanie:

Východiskový stav
Východiskový stavFoto: Architekti BKPŠ
Nový stav
Nový stavFoto: Matej Hakár

Podklady: Architekti BKPŠ
Fotografie: Matej Hakár
Text: Elena Alexy / časopis Projekt PROJEKT 01/2024

Použité materiály a riešenia:
Pálená strešná krytina TONDACH Steinbrück od spoločnosti Wienerbeger.

Poloha diela

Ing. arch. Ľubomíra Blašková
Ing. arch. Martin Kusý
Ing. arch. Július Vass
Ing. arch. Róbert Bakyta

Súvisiace články

Matej HakárSKBratislava
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím